Zoals in een ander draadje aangegeven heeft de nieuwe (bèta) software voor de GS-911 nu ook een ESA kalibratie-test.
Voordat ik conclusies trek, heb ik een verzoek aan de meelezers;
Het verzoek is aan bezitters met een R1200RT voorzien van ESA en van een bouwjaar van vóór 2010.
Terwijl je motor op de middenbok staat, motor uit, contact aan, en je druk op de ESA knop en verandert de stand van sport naar normaal of comfort.
Kan je dan heel goed luisteren of je de servomotor aan de voorzijde hoort veranderen?
Je moet daar soms half met je hoofd onder de voorzijde kruipen en dus wellicht dat je iemand anders dan even op die ESA-knop moet laten drukken, want het gebeurt vrij snel.
Als ik je zo hoor gaat dit niet lukken op een winderige parkeerplaats naast een bouwkeet.
Maar als ik ergens beschut sta wil ik het zeker wel proberen, ik kom er nog op terug !
En wat houdt de ESA-kalibratie in ? Veranderen van de instellingen ??
Zo ja, dan wil ik graag mijn veervoorspanning hoger zetten
Ik heb een Rt dat in jouw doelgroep past. En ik heb het even voor je getest.
De verstelling van de servomotoren hoor je best goed, het trrrrrrt na het contact aanzetten van de achterdemper hoor je duidelijk. Als je namelijk het contact aanzet, gaat de verstelling even helemaal van min naar max en dan op de ingestelde stand (comfort, normaal of sport).
Dat heeft John van JJ-Suspension mij destijds uitgelegd toen ik daar was om mijn ESA systeem te servicen. Niet voor zijn tijd overigens, beide servomotoren zaten vastgeroest en de olie mocht allang geen olie meer heten. De motoren werden door John weer gangbaar gemaakt, scheelt heel veel eurootjes, de achterste doet het nog steeds, de voorste zal toch eerdaags vervangen moeten worden.
Als je iets aan je (ESA) veersysteem hebt, JJ-Suspension is wat mij betreft een aanrader. En niet zo kostbaar als de dealer, die mogen alleen vervangen . Of doorverwijzen, wat sommigen dan ook doen.
En weer terug naar de servomotoren, beide motoren zijn gelijk, qua opbouw. Dus ook de voorste zal je net zo duidelijk moeten horen als de achterste. Of voelen bij dat gedeelte waar de kabel naar binnen gaat, de veerpoot trilt licht bij het verstellen. Als je de stand veranderd, hoor/voel je 1 a 2 seconden nadat de nieuwe stand in je display staat, kort het trrt van de verstelling. (duidelijk korter dan bij het aanzetten van het contact.
Hoewel de motoren gelijk zijn, bestaat de kans dat de waarden dat de gs-911 laat zien voor voor en achter, verschillend zijn. Er staat mij bij dat hierover iets geschreven staat door de maker op zijn forum
Bij mijn 2006 RT hoor en voel ik helemaal niets als ik met contact aan (motor uit) de ESA schakelaar bedien, ook niets bij het op contact zetten. Betekent dat dat mijn ESA defect is (ik heb nog garantie)?
Aanvulling: bij op contact zetten een heel zacht tikkend geluid en een trilling in de kabel, zowel voor als achter. Bij schakelaar bedienen alleen voor een paar trillingen en tikjes, achter helemaal niets.
Ik had een 1200RT van 2007 met ESA.
Als ik stilstond en de motor liep en dan van de laagste naar de hoogste stand ging met ESA dan voelde ik de motor omhoog gaan.
Moet je wel stilstaan natuurlijk.
Probeer even alle standen want je moet duidelijk verschil voelen anders is er iets niet goed.
Desnoods vraag je een mede 1200RT rijder uit de buurt om anders even te kijken.
Als je nog garantie hebt kan je daarna naar je dealer.
Maar zou wel even een second opinion van een beemerrijder vragen.
Dank voor je reaktie. Dat is een prima idee, dan heb ik een referentie, blijft zo moeilijk in te schatten. Is er iemand in de buurt (omgeving Limburg) die me wil helpen om een praktisch vergelijk te maken?
@ Beemerrichard, waar jij op doelt is de pre-loadversteller, de veervoorspanning. Die kun je alleen stilstaand en een in werking zijnde motor, verstellen op solo (1 helmpje) met bagage (helmpje en koffer en met duo (2 helmpjes). Daarmee kun je de achterveer tot 1 cm opspannen, en met de overbrenging van 1-3 komt de achterkant tot 3cm omhoog. Daarnaast kun je in iedere van die drie standen ook nog eens (ook tijdens rijden, juist zelfs, daar is het voor) de demperverstelling instellen op comfort, normaal en sport. En dat allemaal met dezelfde knop.
@Eric, als je nog garantie hebt zou ik zeer zeker even actie ondernemen. Het ESA is een mooi, maar als het defect is ook een kostbaar systeem. Je kunt het gemakkelijk controleren aan de achterzijde, topkoffer er even af, zet het in comfort, druk de achterzijde een paar keer in en onthoud hoe het uitveert, dan in de sportstand en nog maar eens, je moet echt duidelijk verschil met uitveren bemerken. En aan de voorkant idem dito. De dealer kan het ook voor je uitlezen en zonodig opnieuw instellen/kalibreren. De tip van Beemerrichard over het verstellen van de pre-load neem je dan gelijk mee. Mocht dit alles niet (meer) werken heb je een financieel probleem _002
@ Garfield, yep je hebt gelijk. Dat is de preload.
Ik weet dat er bedrijfjes vandaag de dag zijn die de electronica van ESA kunnen vervangen.
Dan hoef je niet aan een hele nieuwe Schokker.
Meestal is de boosdoener vocht in de electronica zodat de hele boel vastroest en het niet meer doet.
Maar ik zou eerst testen en vergelijken met iemand bij jou uit de buurt.
Dan weet je precies wat je probleem is of niet.
En daarna naar de dealer voor garantie, dan heb je zelf ook een goed idee van wat ie wel doet en niet en kan je dit duidelijk maken bij de dealer.
Maakt het voor beide makkelijker om te weten wat er precies loos is.
Het was DMM die dit draadje startte. Eric stelde een aanvullende vraag en wij reageerden. We zijn een keer als RT Forum ter leeringhe ende vermaeck bij JJ-Suspension geweest en ik kan nu uit eigen ervaring melden dat ze je goed adviseren en degelijk werk leveren, en nee, heb geen aandelen bij hun.
Een dealer mag alleen complete units vervangen omdat het ogenschijnlijk niet gereviseerd kan worden, kennelijk kan dat wel, als je maar weet bij wie en hoe.
En schokdempers in het algemeen en het ESA-systeem in het bijzonder hebben echt onderhoud nodig. Het waarom heb ik al eens aangegeven. Ik heb toen gelijk de lineaire veren laten vervangen door progressieve, en met de geservicede dempers ken je je RT niet meer terug
De reden van mijn verzoek is dat ik bij mijn motor wel de servo achter kan horen bedient te worden maar aan de voorzijde hoor ik vooralsnog niets.
Wel bemerk ik dat de motor aan de achterzijde inderdaad beweegt met de verstelling van de ESA.
De achterzijde werkt dus, in mijn optiek en beleving.
Maar ik twijfel of degene aan de voorzijde überhaupt past werkt bij een lopende motor.
En dan is het moeilijk horen met de boxer zo dicht in de buurt.
Daarnaast kan ik alleen de ESA aan de achterzijde kalibreren, de voorkant geeft waardes 0 en 0, en als ik daar de kalibratie van uitvoer, geeft de (bèta) GS911 software ook een foutmelding.
Ik zal het nogmaals eens proberen maar dan met een draaiende motor, misschien dat het verschil maakt.
Maar aangezien ik maar 1 1200RT heb, kan ik verder niets vergelijken, vandaar dit draadje.
En Kenny heeft ziin 1200RT ook niet meer, anders kon ik daar eventueel nog ff gaan luisteren.
Wat betreft het kalibreren;
Het motortje voor de ESA heeft een (hal)sensor op het asje zitten. Daarmee worden de uiterste standen (nulpunt en maximale stand) bepaalt.
Als je dan een ESA instelling doet, weet de ZFE hoeveel omwentelingen (pulsen van de halsensor) deze moet ontvangen voor de verschillende standen van het ESA systeem. En dat kan je dus nu kalibreren middels de GS911 software, zodat je zeker weet dat de instellingen (lees: omwentelingen van het motortje) gedaan worden zoals Herrn BMW dat ooit bedoelt heeft. Want, net als de brandstofmeetstrip, of elk andere sensor, na verloop van tijd ontstaat een meetonnauwkeurigheid.
Wat betreft het zelf kunnen bepalen van die vooringestelde waardes door Herrn BMW;
Die kunnen niet verandert worden, die zijn fabrieksaf vaste waardes.
Wel kon je met de ESA Controler van HyoerPro zelf die waardes wel beïnvloeden, maar naar verluid wordt dat product niet langer meer verkocht.
Je vindt er in ieder geval niets meer over terug op HyperPro’s website.
Van diverse BMW dealers vernam ik dat die ESA Controler nogal eens storingen veroorzaakte.
Een andere mogelijkheid is te kiezen voor het WESA systeem van Wilbers, maar dat lijkt mij niet goedkoop.
Ik ga eerst maar eens HyperPro veren laten monteren en wellicht een bezoekje overwegen bij die J&J. Ooit.
Rob, ik heb zojuist bij mijn RT ook met een technische stethoscoop geluisterd, de achterste hoor je heel duidelijk, de voorste niet. Dus of het is bij de mijne toch defect, of het wordt niet aangestuurd. Moet er toch maar eens mee terug. Wel apart dat jij exact hetzelfde hebt.
Dat voelen valt overigens best tegen, ik voel het nauwelijks, maar hoor het wel Achter dan.
Ben ook eens bij Van H te A geweest om het te laten uitlezen, toen vertelde de monteur (niet Roel) mij dat alleen de achterste demper gekalibreerd kan worden (dat lijkt mij sterk want waarom de achterste wel en de voorste niet? Of hij bedoelde de pre-loadverstelling). Toen had ik mij er nog niet zo in verdiept.
Ik heb hier wat te lezen gevonden: http://forum.hexcode.co.za/forum/index.php/topic,71.0.html Wellicht zelf ook al gevonden?
Ben wel benieuwd naar wat jij allemaal hierover uitvogelt
Ben zojuist even aan het meten gegaan:
R1200 RT. 2009 , 21000 km
Bij het verstellen van de veervoorspanning zit er tussen de stand: 1 helm en 2 helmen een hoogte verschil van ruim 1 cm.
@ Garfield : Ik kom dus zeker niet aan de 3 cm die jij noemt ??
Hoor daarbij verder geen geluid van verstelling of iets dergelijks.
Bij het verstellen van de stand normaal/sport/comfort is ook geen geluid waarneembaar. Wel voel je een verschil van inveren bij de verschillende standen.
Zo te zien werkt het dus wel alleen weet je zo dus nog steeds niet of dit voldoende is.
Is er iemand met een werkplaatshandboek waarin eventuele te meten waarden instaan???
@Rob, het klopt dat je maar 1cm meet, dat is de maximale afstand, gemeten aan de veer. Maar omdat het bevestigingspunt van de achterveer zich tussen het draaipunt van de achterbrug en de wielas, creeer je een hefboom. Die ene cm veerverstelling brengt een max uitslag gemeten ter hoogte van de wielas van 3 cm teweeg. Dus de achterzijde van de motor kan 3cm varieren.
Het kan zijn dat je de demperverstelling niet hoort, het is een heel zacht trrrrrt kort nadat de gewijzigde modus in je display staat. Maar als je wel verschil merkt met uitveren in de verschillende modi, dan mag je aannemen dat het werkt. Bij mij hoor ik het, en merk verschil met uitveren, aan de achterzijde. Aan de voorzijde merk ik geen verschil, en hoor ik niets. Overigens, bij het verstellen van de demper hoeft de motor niet te draaien, dat is alleen nodig bij het verstellen van de veervoorspanning, de pre-load.
in het werkplaatsboek staan geen waarden vermeld, dat gaat uit dat het wordt getest een de bmw-diagnose computer van de dealer, en als het niet klopt moet de boel vervangen worden. Een kostbare aangelegenheid.
@ Garfield
Ik heb het hoogteverschil gemeten van de grond tot aan de topkofferdrager, daar meet ik de + 1 cm verschil , dit terwijl de motor met beide wielen op de grond staat
Gr.
Rob
@Rob, gemeten van solo tot en met de twee helmpjes? En dan maar 1cm bij het kofferrek? Volgens mij is dat te weinig. De totale uitslag gemeten aan de veer moet meer dan 9mm (=10mm, zie de foto op de door jou meegestuurde site, de pre-load adjustment max 10mm ESA) bedragen, zoniet afkeur en compleet vervangen, zegt BMW Maar daar is dus niet iedereen het mee eens
En door dat hefboomeffect van de achterbrug wordt die ene cm dus ongeveer 3cm…
Merk overigens wel op dat de ESA zoals in jouw link niet de ESA achterdemper is die wij hebben. Tenminste, ik niet. Mijn ESA heeft achter alleen de pre-load en de rebound verstelling. De compressie (ingaand) ontbreekt.
Die uit de link is misschien ESA II?
DMM heeft wel wat losgemaakt met zijn draadje maar wordt zeker vervolgt.
Ja, ik weet de onderwerpen wel te vinden, wat dat betreft.
PS: Het is soms handiger om iemand’s forumnaam te gebruiken in plaats van Rob, want zo heten er meer.
Ik heb in ieder geval een officiële support-ticket bij Hexcode neergelegd om te achterhalen hoe dat precies nu zit met de GS-911 en de ESA kalibratie van de voor-vering.
Ik begin in ieder geval een vermoeden te krijgen dat de voorvering alleen met draaiende motor in werking treed en alleen pre-load heeft, maar dat zal ik nog gaan uittesten.
Ook ik heb een stethoscoop tot mij beschikking, kan ik die eindelijk weer eens gebruiken.
En dan nog ff een publiekelijk Sorry! aan degene die mij een email voor de 19e gestuurd had, die email is per ongeluk verloren gegaan voordat ik je kon antwoorden. _002
@DMM :
Zie onderstaande text uit de website welke ik opgaf. Hier staat vermeld dat ESA en . ESA 2 geen preload verstelling hebben op de voorvering.
Groet
Rob (RT1)
ESA: originally launched for model year 2004 on the K 1200 series. It has:
9 possible choices front adjustment: only rebound
rear adjustments: preload, rebound and compression
a maximum range of preload adjustment of 10mm.
ESA II: launched for model year 2008 on the K 1300 series and features the same 9 choices as ESA. The differences are:
both extremes of damping (Sport and Comfort) have been extended to offer a wider range of settings compared with ESA
a new preload adjustment mechanism also affects rear spring rate for the first time.
Enduro ESA: launched at same time as ESA II on the 2008 model year R1200GS, it has the same 9 road settings. The difference is that Enduro ESA offers an additional 6 choices specifically for off-road.
The suspension changes required for off-road riding are extreme compared to anything on-road. Even the difference between suspension set up for touring and a track day is not so wide. Riding a bike off-road with suspension set up for the road is challenging, everything is too soft and handling is imprecise. Similarly, riding a bike on the road with suspension properly set up for off-road has major disadvantages such as very hard suspension and higher seat height.
So, Enduro ESA has a wider range of suspension adjustments than ESA to deal with both on-road as well as off-road.
The range of all Enduro ESA adjustments are extended further at one extreme - “hard”.
In addition, the maximum range of preload adjustment is doubled compared to ESA from 10 to 20mm.
The adjustments also include preload/spring rate on the front for the first time (but only for off-road choices).
The Enduro ESA adjustments are:
front:
on-road: only rebound
off-road: preload/spring rate and rebound
rear: preload/spring rate, rebound and compression.