Ik heb voor aanstaande vrijdag een afspraak bij Rob Stokking Diesel service in Gouda. Het is een Bosch service centre, dus zij lijken mij de mensen die er verstand van hebben. Ik ga mijn verbruik meten, ik ben namelijk erg benieuwd wat het effect is.
Zeker nooit gespeelt met thinner Baird? Wij gebruikte het veel vroeger in de garage. Te veel eigenlijk het is behoorlijk schadelijk. Het lost veel dingen op daarom gebruikte wij het om bijvoorbeeld nieuwe remschijven te reinigen waar Mercedes een blauwe lak op spoot om te voorkomen dat de schijven gingen roesten in het magzazijn. Maar gooi het bijvoorbeeld ook eens op piepschuim of lak. Het middel zit normaal gesproken ook niet in injectorreinigers. Daarbij is het zeker niet wijs om het veel in te ademen. Vraag me niet hoe ik dat weet.
Thinner (Engels voor ‘verdunner’) is een organisch oplosmiddel voor verf op oliebasis.
Het bestaat uit een mengsel van vluchtige organische stoffen, waarvan tolueen of xyleen meestal de voornaamste is (meer dan 50%), met daarnaast onder andere methylisobutylketon, isopropylalcohol, aceton, isobutylalcohol en butanon.
De exacte samenstelling verschilt per fabrikant.
…
Thinner is behalve als verfverdunner ook geschikt als reiniger en ontvetter.
Lijm, (zelfs) ook secondelijm, is er grondig mee te verwijderen.
Overigens kan de verdunner sommige ondergronden aantasten.
Daarnaast zijn er bepaalde risico’s aan het gebruik van thinner.
Niet alleen is de vloeistof zeer brandbaar, bij onvoldoende ventilatie kan zich een explosief gasmengsel vormen (zoals vermoedelijk is gebeurd bij de Catshuisbrand).
Ook inademen van de dampen is niet ongevaarlijk, en kan bij langdurige blootstelling tot organisch psychosyndroom leiden (bij hoge concentraties zijn ook acute klachten mogelijk, zoals duizeligheid).
Mede om die redenen is het beroepsmatige gebruik van thinner (en veel andere organische oplosmiddelen) in Nederland aan banden gelegd.
Thinner mag in Nederland beroepsmatig niet meer binnenshuis worden gebruikt.
In de elektronica gebruikte we ook thinner, echt je reinste troep.
Daarnaast is thinner ook gekend als kankerverwekkend (carcinogeen) en officieel gekwalificeerd als gevaarlijke stof.
Je kunt het tegenwoordig ook niet langer zomaar overal kopen.
Wat dacht je van een vliegtuigspuiterij? Beetje Chroom-6-verf en oplossen met thinner, zeker ken ik het goedje maar heb altijd gepaste afstand bewaard, maar dat zegt niets over het goedje dat wij gemoedelijk ‘benzine’ noemen als Petrol Heads
Vandaag ben ik naar Rob Stokking Diesel Service in Gouda geweest. Naar aanleiding van Ton’s bericht over het verbeterde verbruik, wilde ik de proef op de som nemen.
Eerst ben ik naar Tango Delft gereden. Daar heb ik de tank tot de rand gevuld. Daarna ben ik naar Esso Gouda gereden. Daar heb ik de motor weer tot hetzelfde punt gevuld. Het bedrijf zit er vlak naast, ik heb de BMW dus niet meer volgegooid voor de terugreis. Op de terugreis ben ik weer naar Tango Delft gereden. Ik moet zeggen, het was erg druk op de weg. Ik ben over de A12 gereden, en op het stuk voor Gouda heb ik daar 100 KM/U gereden vanwege de laaghangende zon. Ik heb dit proberen te imiteren op de terugreis. Want eigenlijk hoor je er 120 KM/U te rijden. Ik heb precies dezelfde route gereden, heen en terug.
Op de heenweg: 35KM 1,95L= 17,94
Op de terugweg: 37KM 2,21L=16,74
Dus, als je je verbruik wilt verbeteren, blijf dan vooral doorrijden met vieze injectors! Onzin natuurlijk, ik zal op de terugweg wat langer 120 gereden hebben, of wat langer voor een stoplicht gestaan hebben. In ieder geval zie ik geen verbetering, terwijl mijn rijstijl hetzelfde was.
Ik heb de test over 100km gedaan en wel precies dezelfde snelheid gereden en zonder verkeerslichten eigenlijk. Als het maar om een paar liter gaat is het heel lastig. De benzine zakt telkens iets tijdens het vullen en als je maar een paar liter gebruikt lijkt het mij vrij onnauwkeurig.
Ik heb voor de test de motor ook gesynchroniseert en dit na het reinigen van de injectors weer gedaan. Maar zoals je zelf al zegt heb je misschien de ene keer wat langer 120 gereden en dan krijg je al grote verschillen.
Er is natuurlijk ook geen garantie dat bij elke motor de injectors reinigen hetzelfde effect heeft. Ik heb bij het forum van mensen die de injectors vervingen ditzelfde soort dingen gelezen. Sommige hadden een motor die slechter liep of meer verbruikte. Bij mij is het verschil in verbruik ook niet gigantisch te noemen maar mijn motor was al zuinig en na het reinigen nog iets zuiniger.
Okee, ik heb een betere test gedaan. Ik ben van Wateringen naar Haarlem gereden, en toen naar Rotterdam. In Haarlem heb ik drie verkeerslichten gehad, en in Rotterdam één, voordat ik het tankstation bereikt had. Ik heb 132km gereden, met een constante snelheid van 100km/u. Toen ik moest tanken, zag ik dat ik 6,93L verbruikt heb. Ik heb dus ongeveer 1:19 gereden. Kennelijk is mijn 850 een stuk onzuiniger dan jouw 1100. Raar hoor!
Het afstellen van de potmeter is toch alleen voor de stationairloop? Zo ja vind ik dit vreemd. Want dan is er niets waarmee je het CO kunt afstellen. Mijn motor heeft geen lambda.
De R1100R en R850R halen volgens de gegevens beide bij 90 constant beide 1 op 21,7 En bij 120 rond de 1 op 17,5.
Maar ik heb op de navigatie tussen de 97 en 103 gereden en haalde dit laagste verbruik. Ik heb het bij constant 120km op de navigatie nog niet getest maar verwacht wel dat ik dat verbruik ook haal.
Dan zou ik zeggen dat de bougies misschien nog verschil maken. De mijne werd iets zuiniger met de Iridium bougies van NGK en ik gebruik meestal Vpower. Ik houd de bandenspanning vrij hoog voort en ik ben heel precies bij het synchroniseren en afstellen. Ik rijd wel zonder scherm omdat ik het BMW scherm niks vond. Maar ik rijd wel met de topkoffer al is die qua buitenafmeting niet echt groot.
Vandaag maar eens een injector-test gedaan, het spul open gepeuterd en de injectoren om en om op een stuk karton laten spuiten. Het waren miezerig kleine nevel-straaltjes als ik dat vergelijk met het filmpje van BMW North Illinois. Dat filmpje ging over een 1100 met 1 openingl i.p.v. mijn 1150 met 4 openingen dus dat kon het verschil wel eens zijn. Wel waren links en rechts op het oog gelijk aan elkaar en omdat ook het verbruik niet tegenvalt is mijn aanname dat het wel in orde is. Bij wat verder peuteren bleek dat er een gaskabel aan het tieren is, mooie klus om tijdens de ‘winterstop’ tussen Kerst en Oud & Nieuw de kabels preventief te vervangen.