Effect injectors reinigen

Goeie test, Ton, en mooi verslag.
Conclusie dus dat injectoren ook onderhoud nodig hebben, en dan bedoelen we niet v-power of injector cleaner.

Mijn motor loopt goed op Vpower en misschien krijg je geen problemen als je vanaf het begin deze brandstof gebruikt maar de oude hars die in je injector zit op die onderdelen komt er dus niet volledig af. En vuil dat loskomt kan ook niet altijd weg langs de injector. Het vuil moet er eigenlijk uit aan de kant waar het erin kwam.
Injector reinigers het klinkt allemaal leuk maar elke injectormaker gebruikt andere materialen en rubber ringetjes en kunststoffen in zijn brandstofsysteem. En wie weet welke reiniger dan veilig is? Vuil in het brandstofsysteem moet niet weg door die injector . De opening daar is klein en het kan zelfs filtertjes verstoppen. Ultrasoon reinigen is beter.
Ik zal nooit zeker weten of de motor beter loopt op Vpower door het reinigende effect of door het hogere octaangetal maar mijn motor is best zuinig voor een R1100R. Het kan best iets doen aan reinigen maar niet voldoende om injectors weer dat mooie sproeipatroon te geven of om een nadruppelende injector te herstellen. Het ergste voor de injectors is vaak starten en stoppen verwacht ik en natuurlijk water in de brandstof. Brandstoffilters tijdig vervangen zal ook alleen maar goed zijn.

Mijn motor kan soms ook best 1 op 17 lopen. Het hangt van meerdere factoren af.

1 conditie motor en dan bedoel ik slijtage. Hoe meer compressieverlies hoe hoger het verbruik
2 Overig onderhoud/ afstelling/ olie viscositeit/ bougies/ bandenspanning
3 en nog een hele belangrijke en dat is rijstijl maar ook belasting. Ik rijd altijd solo maar ik kan mijn verbruik ook naar 1 op 17 laten gaan. Hoe meer je boven de 100 gaat hoe hoger je verbruik word. En de oudere BMW’s lijken meer te gebruiken dan de R1200RT. Dan is de kuip ook nog gunstig voor het verbruik.
Maar kleppen stellen en goed synchroniseren is super belangrijk.

Bedankt voor jouw test en de resultaten Ton . . . ik ben wederom onder de indruk van jouw technische kennis en uitleg! _004

Weer wat geleerd op ons RT-forum en ik wil in de toekomst de injectors ook ultrasoon laten reinigen.

Bedankt ik word er helemaal :blush: van. Ik doe ook niet veel meer dan af en toe iets lezen en wat voor mij geloofwaardig klinkt uitproberen. En de techniek boeit me nou eenmaal en ooit was het mijn vak. Maar nooit mijn eigen veel verdiept in injectie wel in carburateurs. Maar het komt uiteindelijk toch neer op hetzelfde. Ook ik leer elke dag wel iets. Maar voor je die injectors laat reinigen zou ik me eerst overtuigen dat al het andere goed is.
Mijn motor liep al goed voordat ik begon maar reinigen geeft dan nog een verbetering. Ik heb gewoon eerst het KFR probleem opgelost door een paar goede bougies te monteren en gewoon nauwkeurig te werk gaan bij kleppen stellen en synchroniseren. Maar als je bijvoorbeeld al een motor hebt met wat olieverbruik en/of compressieverlies of ergens valse lucht dan doet het vervangen of reinigen van injectors weinig of niks.

Dat is bij mij ook het geval Ton . . . het verschil is dat jij dat zelf kan doen en ik niet . . . mijn RT ziet met de regelmaat van de klok de werkplaats van Kenny en Niels van MSA en loopt echt perfect . . . helemaal geen last van KFR of zaken die niet fijn zijn voor je BMW.

Ik ben echter door jouw test en uitleg overtuigd dat het ultrasoon reinigen van de injectors tot een verdere verbetering kan leiden.

Alles wat je echt wil leren kan je leren. Kleppen stellen en synchroniseren is best eenvoudig. Enkele dingen zijn altijd wel de moeite waard om te testen voordat je gaat sleutelen. Koop bijvoorbeeld enkele bouten en moeren en test in de bankschroef even hoe het voelt als je ze vastzet en test dan eens als je verder gaat dan vast. En test eens hoe veel verder je kan dan je eigen "vast "gevoel. Dan komt uiteindelijk het afbreken. Doe dit voor een paar verschillende maten en pas dan moet je gaan leren kleppen stellen. Drachten is wel een stukje rijden anders kwam ik het even voor doen.

1 op 17 zegt niet veel. Bij welke snelheid? Welk toerental . En snelweg of binnenweg.

De afstand Tilburg - Drachten is idd wel even een stukje rijden. Wel TOP dat je mij behulpzaam zou willen zijn. -top-

Ik lees zeker met meer dan gewone belangstelling technische zaken op ons forum. Ik ben echter geen “techneut” dus ik begin maar niet met sleutelen aan mijn RT . . . alle kennis begint bij zelfkennis zullen we maar zeggen! :wink: :smiley:

1 op 17 als ik mijn tank leegrijd na filegebruik stad en af en toe 130km/u. Als ik afwissel tussen 100 en 120 en ik rijd in een keer mijn tank leeg, dan rijd ik bijna 1 op 18. Ik heb het gevoel dat dit zuiniger kan.

Ik ben bang dat je niet veel zal winnen. Alhoewel het is een 850 een die zou toch wat zuiniger moeten zijn . Maar boven de 110 echte kilometers schiet het verbruik wel omhoog .

Mijn 1100rt 102.00 km loopt 1/20 ruim met (nog) rammelende gaskleppen,niet gereinigde injectors) ook stukken 130/140 km/u en duo. Big RT Smile

Dat is dan één van de weinige ik kom er niet veel tegen hier. Maar ik kijk naar de verbruikscijfers die men hier opgeeft. Als ik 130 /140 ga rijden en dan heb ik het over wat ik aflees op het navigatiesysteem is mijn verbruik veel hoger. En met stadsverbruik al helemaal . Maar zoals ik al eerder zei ik heb geen kuip hé. Dan hoef jij zeker niks te doen aan je injectors. Big RT Smile

-1100- Big RT Smile

Beste Ton,
Fijn dat het ook bij jou goed heeft uitgepakt!
We hadden al even van tevoren contact met elkaar gehad, n.a.v. mijn ervaringen met ultrasoon reinigen, omdat mijn voormalige RT wel erg dorstig was.
Jouw volledige en secuur uitgevoerde test, bevestigde wat ik jou reeds had gemeld: de RT gaat minder verbruiken. Jouw motor zelfs bij rustig rijden naar 1:22,4. Dat is knap!
Mijn voormalige RT haalde dat niet, maar de toentertijd gemelde 1:16,nog wat, werd na de ultrasoonreiniging een 1:18/19.
Daar kon ik goed mee leven!
Overigens biedt mijn lokale dealer ook inmiddels een ultrsoonreiniging aan. Kosten inderdaad zeer laag. Meen dat hij €20,- per injector vraagt, maar weet dat niet voor 100% zeker.
Dus om jouw advies nog maar eens te onderstrepen: laat ook je injectoren eens een onderhoud ten beurt vallen!

Top verslag Ton! _004

Bedankt Werner _004 Bij Tovami 25 Euro per injector trouwens ik had het nagevragen.

Dat klinkt erg interessant! Mijn 1200RT met 120.000km haalt net 1 op 17. Ga denk ik binnenkort de injectoren ook maar eens laten reinigen…al is het alleen maar voor het idee :slight_smile:

Het is niet veel duurder dan dat busje injectorreiniger en simpel om zelf te doen . En eigenlijk gewoon een deel van het onderhoud in mijn ogen. En bij mij had het een gunstig effect.

Op youtube staat een filmpje van illinoisBMWmotorrijders hoe je zelf de injectors kunt reinigen.
Neem een 9 v batterij en een schakelaartje sluit dit aan op de injector.
Dan een 25ccc injectiespuit bij de apotheek gehaald en sluit deze middels een slangetje aan op de injector.
Vul de spuit met tinner en zet deze onderdruk met je duim.
Dan schakelaar indrukken en tinnen erdoor spuiten.
Succes
karelh

Dat filmpje heb ik gezien. Maar ten eerste spuit ik er liever geen thinner door en vond ik ultrasoon reinigen een betere methode. Bij ultrasoon gaat het vuil er op de juiste manier uit . De injector is een kunststof ding en er zit ook nog kunststof in. En thinner is behoorlijk agressief het zou dus zomaar dingen kunnen oplossen .