Effect injectors reinigen

Aangezien ik na het verhaal over injectors vervangen wel nieuwsgierig was geworden wil ik weten hoeveel slechter mijn injectors nou werkelijk zijn geworden.
Ik kan me best voorstellen dat een betere verneveling van de benzine een gunstig resultaat heeft op het lopen van de motor en ik kan me voorstellen dat het ook iets scheelt met het brandstofverbruik. Dus het vervangen voor een verbeterd type kan een gunstig effect hebben.
Maar ik wilde toch eerst eens zien of een ultrasoon reinigen van de injectors ook zijn voordelen heeft. Bij Werner had het een gunstig effect en daarom ben ik benieuwd naar de verbetering. Injectors vervuilen na een bepaalde tijd ook zegt men maar ik wil weten of dit bij mijn motor ook echt het geval is. Ik tank altijd de Vpower van Shell en mijn motor loopt voor mijn gevoel netjes maar winst boeken is altijd meegenomen.
Ik wilde eerst weten wat het verbruik nu is. Dit heb ik getest door eerst de bandenspanning te controleren en corrigeren. Daarna de synchronisatie gecontroleerd en toen getankt. Ik ben vanuit Tilburg naar Werkendam gereden en dit was precies 100km met een snelheid die lag tussen de 99 en 103. Ik had ook een iets hogere snelheid kunnen kiezen maar dan moet ik te vaak afremmen en weer inhalen en dan heb ik geen nauwkeurige meting. Op 100,1km was mijn verbruik nu 4,72 liter ofwel 1 op 21.2. Dat is op zich al super natuurlijk. Mijn motor draait dan ergens tussen de 3700 en 4000 toeren . Op de teller 109km is bij mij overigens 103 op de navigatie. Ik heb al een tijdje geen scherm op mijn R1100R maar wel de topkoffer. Mijn verbruik is nu al behoorlijk goed te noemen voor een R1100R maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Dit lage verbruik van nu stelt overigens weinig voor omdat ik normaal gesproken niet constant naar mijn snelheid kijk en een stuk harder rijd en het verbruik dus een flink stuk hoger ligt.
Ik wil op maandag de injectors wegbrengen voor het ultrasoon reinigen maar ik zal ook vragen of er een verbetering was van het sproeipatroon na het reinigen. Het liefst zou ik dat zelf zien maar dat zal niet mogelijk zijn omdat je er niet op kan wachten. Dan ga ik ze volgende week dinsdag weer monteren en dan moet ik dezelfde test nogmaals doen. Was overigens wel een heel saai ritje naar Werkendam maar ja als je iets wil weten moet je er wat voor doen. Ik heb nu dus een eerlijke meting. 50 km heen en 50 km terug dus de wind heeft niet veel effect op mijn resultaat zo. Maar ik laat dus binnenkort weten of er verbetering is qua verbruik of vermogen van de motor . En ik controleer ook of het een effect had op het synchroniseren.

Ben benieuwd…

denk dat je er geen hoge ogen mee gaat gooien ;je tankt al goede benzinne ,en zoals jij je motor onderhoud denk dat er weinig tot geen winst te halen valt _004
als je nu ze zou vervangen voor die van de 1150 dan zal je beter af zijn geloof ik ,hoe meer en fijner de inspuiting is des te meer trek-kracht er te rapen valt _004

Ik kan er nog niks zinnigs over zeggen. Ik lees hier dat veel mensen er regelmatig een flesje injectorreiniger ingooien. Dat schijnt nou net niet zo goed te zijn omdat het vuil dat loskomt niet altijd ergens naar toe kan. Het kan namelijk niet goed weg langs de injector. En dat gaat dus bij ultrasoon reinigen weer net iets anders. En ik moet eerlijk zeggen ik heb op zich niet echt veel aan geloof ik of denk ik. En dat bedoel ik niet verkeerd maar ik wil het gewoon zeker weten en dan blijft alleen de test over. Om eerlijk te zeggen verwacht ik ook geen wonderen .Maar als ik lees over het ultrasoon reinigen van brandstofinjectors dan kan ik me in dat verhaal wel vinden. Wij vernieuwde vroeger in de garage dus veel injectors onder garantie vanwege lekken of een slecht sproeipatroon terwijl dit ook volgens de fabrikant onnodig was. En vooral bij mensen die hun motor in de winter stilzetten doet dit zeker geen goed voor de injectors. Als de motor goed was toen hij nieuw was met de standaard injector dan verwacht ik dat reinigen werkt. Als het geen effect heeft kan ik zeggen dat de Vpower goed werkt. En als er wel verbetering is dan laat ik ze vaker reinigen. Dus hoe ik het ook bekijk ik word er wijzer van en daar gaat het om. En als ik er een ander mee help door de test vind ik het al de moeite waard. Het kost weinig om het te laten doen en ze waren er in vijf minuten uit. Misschien is dit leerzaam om te lezen ook: http://www.injectorreiniging.nl/

sized_P8220004.JPG
sized_P8220003.JPG
[attachment=1

En even een paar fotootjes van de injectors met afdichtringen. Dus één boven en één onder. Daar ga ik even voor naar de dealer om die halen. Ze liggen op voorraad.

Ik ook zeer benieuwd. Ik houd wel van dit soort testjes. Het reinigen is ook goedkoop dus ik verlies niet echt iets.

Vandaag de injectors ultrasoon laten reinigen en laten testen bij APS in Breda. Sproeipatroon goed opbrengst gelijk. Ik ben benieuwd wat het effect is na montage. De medewerker was niet echt duidelijk over verschillen voor reinigen en daarna . Het zou ook zomaar kunnen dat ze vooraf niet testen. Kosten inclusief BTW 42,35 Euro. Dan nog 2 O ringetjes erbij gekocht voor de bovenzijde van de injector en dat was 4,79 Euro. En nu moet ik de dikkere afdichtrubbers die onder de injector liggen nog halen bij Mofra. En dan kan ik weer testen.
Wat ik in ieder geval weet dat de opbrengst gelijk is en het sproeipatroon goed. En dat er geen verstopping in zit. Mocht er geen verschil zijn in vermogen , benzineverbruik of starten dan weet ik dat de Vpower in ieder geval goed zijn werk doet. Ik controleer of er verschil is als ik hem opnieuw synchroniseer en ik ben weer wat wijzer straks. Misschien morgenvroeg wel gauw even voor het werk naar de dealer voor de afdichtringen.

Dit zijn informatieve tests. Goed bezig Ton _004

[groet]

Bert M

Ton, super actie.
Ik ben erg benieuwd.

Ton, dit is wat je noemt: “de proef op de som nemen” _004 en ook ik ben benieuwd naar het resultaat!

Soms wil je het gewoon weten. En aangezien ik het toch als een stukje onderhoud zie vind ik de test leuk om te doen. Ook al loopt de motor goed en verbruikt hij niet veel brandstof toch wil ik weten of injectors vervuilen en of dit veel invloed heeft. Ik heb vaak gezien dat injectors nadruppelen of een raar sproeipatroon hadden en dan loopt de motor belabberd omdat de nevel dan totaal de verkeerde richting in kan gaan. En nu moet het goed zijn.
Dat lekken van injectors geeft vaak problemen bij het starten omdat dan de hoeveelheid brandstof die boven je injector in de slang staat leegloopt in je motor waardoor hij teveel benzine heeft tijdens het starten en in feite de motor verzuipt. Wij zagen dit duidelijk op onze testapparatuur tijdens de koude start altijd in de garage. En na 5 secondes ongeveer heeft de motor het probleem weer opgelost maar even loopt hij dan op een pit minder. En dan werden injectors gewoon vervangen al is dit achteraf gezien gewoon niet nodig omdat ultrasoon reinigen de oplossing voor dit probleem is.
Bovendien vervang ik de rubbers aan beide zijdes van de injector wat ook geen slecht ding is aangezien de motor toch al weer 16 jaar oud is. Nog even C0 afstelling controleren al verloopt die amper bij mijn motor. En langzaam aan word de motor steeds beter.

Net bij Mofra geweest. Had voordat ik ging mailtje gestuurd dat ik nu de afdichtringen/rubbers voor onder de injectors kwam ophalen. Ik was er vrij vroeg en vroeg ernaar. Helaas niet op voorraad en nooit op voorraad gehad. Die vernieuwen wij nooit. En ik had net een e mailtje gehad dat ze op voorraad waren. Dus ik rijd naar huis met mijn oude afdichtringen weer eens teleurgesteld. En ik start de computer op en wat zie ik in mijn postvak. De afdichtringen liggen klaar voor je. Nou dat is knap ze hadden een half uur eerder gezegd dat ze er geen hadden. Ik heb er de oude inzitten nu. Motor liep meteen netjes .

Net nog even bezig geweest aan de motor. Afstelling nog gecontroleerd. Stationair geen verschil op toeren wel een minimaal verschil maar dat was er van te voren ook al. Toch de gaskabel nog een beetje bijgesteld. Maar ik had geen zin om 100km in de regen te rijden vandaag dus de test komt waarschijnlijk morgen.
Wat me overigens opviel is dat bij afstellen de motor rechts warmer word dan links. Ik dacht heel even wat raar totdat je de uitlaat bekijkt en dan word het duidelijk. Bij afstellen en dus ook bij langzaam rijden of in de file staan zal er een verschil in temperatuur ontstaan doordat beide bochten samen komen in één pijp die onder de rechter cilinder loopt. Dus als de motor ooit te heet word verwacht ik rechts het eerst problemen. BMW had daar wel een hitteschild op mogen zetten zodat minder stralingswarmte naar de cilinder en blok gaat. Bij auto’s zie je vaak zo’n hitteschild terwijl het daar nog minder nodig is omdat het blok waterkoeling heeft

Eerste bevindingen
Motor loopt na starten meteen meer regelmatig stationair en motor lijkt bij gas afsluiten wat minder dood te vallen. Met andere woorden hij valt rustig terug naar een stationair toerental zonder hikjes. Ik merkte dat eerst wel als de motor nog niet op temperatuur was viel hij bij het eerste verkeerslicht waar ik altijd moet stoppen toch even wat verder terug en liep hij minder mooi wat met warme motor wel helemaal weg was overigens. Het oppakken vanaf stationair lijkt iets meer vloeiend te gaan.
Dus ik moet toegeven dat ultrasoon reinigen beter werkt als de Vpower. Al loopt de motor voor mijn gevoel er wel goed op. Nu de verbruikstest nog. Ik ben eigenlijk al een beetje verrast met de verbetering. Ik had deze verbetering niet verwacht maar het kan dus altijd wel iets beter.

positief testje voor jou dus Ton en voor ons zeker goed om te weten.
benieuwd wat het verbruik nu geeft

Tja je zou zeggen kan dat verbruik wat ik had al beter. De R1100R’s gebruiken meestal al meer dan de 1200RT’s . Maar waarschijnlijk is de kuip gunstig voor het brandstofverbruik. Het lijkt mij bijna onmogelijk om nog veel zuiniger te kunnen rijden. Als het droog blijft test ik het later vandaag nog.

Goed om te zien dat je effect kan bemerken en vooral dat deze positief zijn ondanks je bedenkingen die je aan het begin had.

Dit geeft ook weer aan dat de positieve effecten die thooms had omschreven bij zijn onderwerp injectoren zeker ook aan de injectoren kan liggen.
Vooral als je bedenkt dat het sproeipatroon van deze nieuwe injectoren compleet anders en meer vernevelend is dan de oude.

Maar leuk om te bemerken en goede test!

Een aantal dingen worden duidelijker voor mij.
1 injectors zijn niet onderhoudsvrij
2 ultrasoon reinigen is beter en veiliger voor de injectors dan brandstoftoevoegingen
3 Shell Vpower is geen vervanging voor ultrasoon reinigen
4 Als je wilt dat je motor beter loopt zijn er meerdere mogelijkheden.

Okay verbruikstest volbracht.
99,4 km en 4,42 liter= 1 op 22,48
Dit verbruik heb ik nog nooit gehaald

Dus wat zijn de voordelen?
1 Bij koude start mooier stationair lopen en tijdens opwarmperiode de eerste kilometer of zo loopt hij meteen regelmatiger . De motor reed eigenlijk al goed voor ik de test deed maar ik vind dat hij wat minder “dood valt” bij gas afsluiten. En dan bedoel ik dat hij rustiger lijkt te reageren op gas afsluiten en op een fijnere manier terugvalt naar stationair toerental.
En een voor mij tot nu toe laagste verbruik ooit gemeten al zal ik dit normaal nooit halen omdat tussen 99 en 103 gewoon niet veilig is op de snelweg. Voor het verbruik laag te houden haalde ik te rustig in en dat is ook niet echt veilig zo rijd ik normaal dus niet.

Dus zoals Thooms zei is het goed om de injectors ook niet te vergeten als je problemen hebt met een motor die niet loopt zoals hij moet lopen omdat de injectors ook onderhoud nodig hebben. Met andere woorden ze blijven niet goed werken als je ze niet laat reinigen. Vernieuwen is ook een optie en aangezien ik die test niet gedaan heb kan ik daar niks aan toevoegen. Ik koos voor ultrasoon laten reinigen en dat kost een kwart van de prijs en het heeft zelfs bij een vrij goed lopende motor dus toch een resultaat waar ik blij mee ben. Ik had hiervoor ook één maal een injector reiniger gebruikt zonder resultaat eigenlijk. En die zijn ook niet goedkoop en die methode van reinigen kleven nadelen aan. Voor mijn motor is een injector upgrade dus niet vereist. De standaard injector doet precies wat hij moet doen en de gunstige verbruikscijfers geven eigenlijk aan dat de motor in goede conditie is.

Mijn 850R loopt 1:17. Ik denk dat dit voor mij ook raadzaam is.