Er zijn op ons forum zowel positieve als negatieve ervaringen met BMW dealers. Dat is in de afgelopen jaren al wel gebleken. Hoewel mijn RT niet door een BMW dealer wordt onderhouden maar door een BMW specialist, ben ik wel eens bij een dealer geweest voor enkele accessiores. Daar werd ik nogal achteloos en in mijn optiek niet serieus behandeld na bijvoorbeeld een klacht over een accessoire. Het gaf mij de bevestiging dat ik bij de BMW specialist, waar ik wel serieus word genomen, aan het goede adres ben. Dealers maken onderdeel uit van een groot netwerk en sommigen onder hen (lees: het personeel) onderschatten “hoe het balletje van een klant kan gaan rollen”. Ook op social media zoals dit forum.
Als je ergens goed wordt geholpen dan geeft dat vertrouwen. Vertrouwen is een belangrijk argument voor een klant om bij een BMW dealer of een BMW specialist terug te komen. Dat gevoel van vertrouwen kan een bedrijf opbouwen door de klant te allen tijde serieus te nemen. Of het nu gaat om de aankoop van enkel en alleen een accessiore, het onderhoud of de aankoop van een motor. Uiteraard spelen integriteit en vakmanschap ook een doorslaggevende rol. Als men zich dit realiseert dan is er sprake van een stukje bewustwording en dus van klantenbinding.
Als ze goed aan je kunnen verdienen zijn de meeste best aardig. Maar als ze daaraan al twijfelen dan gaat de aardigheid snel over. Als je met lastige vragen komt en ze hebben niet de antwoorden die je hoopt te krijgen dan word het ook al minder. Als je vraagt naar het onderhoudsboekje en ze weten dat daar hooguit drie stempels in staan en dat ze verder de motor niet eens kennen dan gaan ze jou niet blij maken.
En als je de motor goed gaat bekijken en je ziet de verkoper al zenuwachtig worden dat weet je al genoeg. De wereld draait om geld natuurlijk en bij de dealer is het niet anders. En aangezien er bij een aantal dealers genoeg mensen kopen die geen vragen stellen en blindelings deze verkopers vertrouwen en ook hun geld gemakkelijk uitgeven zien ze deze liever dan degene die lastige vragen gaat stellen. Ach het is hetzelfde bij de autodealers. Dus als je uiteindelijk een goede vind blijf je daar hangen. Ze zijn zeldzaam maar ze zijn er nog wel.
Gelukkig heb ik de dealer hier niet nodig en zelfs mijn onderdelen wil ik er niet meer kopen. Mijn ervaringen met specialisten zijn beter dan met de dealers. Die doen nog meer moeite om hun klanten te houden.
Op jouw leeftijd werd ik nog niet met de k*nt aangekeken als ik bij, welliswaar een autodealer, binnenstapte, behalve als ik mijn eega meenam . Nu met mijn inmiddels grijze koppie ligt dat geheel anders . Je moet als potentieel koper er blijkbaar"‘serieus’ uitzien.
Echter onlangs, bij een (her)opening van een dealeRT die zich had aangesloten bij een overkoepelende organisatie, werd mijn kameraad (waarmee ik samen daar was) hartelijk begroet. Mij werd geen blik waardig gegund. Maar ja: hij had er een paar nieuwe BMW’s gekocht, terwijl ik alleen maar voor een schade-afwikkeling, een flensrecall (incl. beurt!) en wat accessoires (helm, jas en klein spul) daar bekend ben. Terwijl ik in 2014 toch duidelijk had aangegeven dat ik op zoek was naar een (betaalbare) R1200RT, waar geen reactie op gekomen is.
Of ik daar nog eens serieus voor een motor (of een onderhoudsbeurt daarvoor) naar toe ga???
Afdeling onderdelenverkoop van de lokale BMW-dealer.
Nadat mijn R1150RT erg beroerd liep de bobines maar eens bekeken, recht komt hij in twee brokken uit de kop, echtgenote gaat onderdeel ophalen en krijgt een sneer als opmerking:“Heeft tie zeker zelf liggen sleutelen” vergezeld van een vernietigende blik. Mijn vrouw hield wijselijk haar mond en zei tegen mij dat ik voortaan maar zelf mijn onderdelen moest aan halen want ze houdt er niet van om zo behandeld te worden.
Als ik goed nadenk is dat ook de laatste keer geweest dat iemand van mijn familie daar geweest is …
ik ben er ondertussen 54 en kan je “ervaringen” alleen maar onderschrijven… bij Belgische dealers / BMW verkopers.
Toen ik vorig jaar op zoek was naar een tweedehands 1200 RT ben ik ook op plekken geweest waar ik dacht “hier zien ze me nooit meer terug”.
Ook al heb je “maar” een goeie 10.000 € (!) te besteden en is hun marge op tweedehands misschien kleiner dan op nieuwe motoren, dan nog doe je de moeite om een nieuwe klant te overtuigen, of een bestaande klant correct verder te helpen, niet ?
Misschien ligt het soms aan de “individuen”, die op een bepaalde plek werkzaam zijn, maar ik heb toch meer de indruk dat de algemene benadering vanuit de zaak wel degelijk het verschil maakt.
Zo ben ik uiteindelijk bij een dealer terechtgekomen, waar ik, zelfs zonder nog een aankoop geplaatst te hebben, door iedereen die ik daar ontmoet heb, eigenaar incluis, op dezelfde vriendelijke en correcte manier ben verder geholpen. Toevallig of niet, is dit ook één van de dealers waar de tweedehands-motoren als het ware buiten “vliegen”. Succes moet je nog steeds verdienen, en zo zal het, jammer genoeg, niet alleen bij de BMW motor dealers gaan.
Het kan inderdaad heel erg afhangen van het tijdstip en wie je spreekt. En hoe de pet staat of zo…
Vorig jaar had ik de ‘sleutel’ nodig voor de olievuldop op de linkercylinder, gewoon om er een beetje olie bij te kunnen als dat nodig is.
Dealer Eén kon die alleen leveren in de volledige gereedsschapset á €70, die dan eerst besteld moet worden - komt U volgende week nog even langs.
Dealer Twee verkocht me er één voor nog geen €5, gelijk meenemen.
Bij geen van beide dealers was ik eerder geweest, en bij beide kwam ik aan het einde van de middag -voor mij na werktijd- onaangekondigd binnen vallen. Laat zich raden waar ik eventueel nog eens langs ga…
Ik had al zo’n vermoeden dat ik niet de enige was die hier tegenaan liep.
Dacht dat de echte dealers het moesten hebben van de kwaliteit, maar tot nog toe is die ver te zoeken.
Ga een verzoek indienen bij BMW Nederland om mijn ex-BMW garage weer dealer te maken gezien het woord service wat in het woordenboek voorkomt.
Tja, …ik instrueer mijn verkopers ook uit te zoeken of de klant echte en serieuze interesse heeft.
Het getuigt niet van professionaliteit je kostbare verkooptijd te besteden aan “kijker geen kopers” publiek.
Laat de kijkers maar kijken en probeer de kopers wat te verkopen.
Verbluffend hoe je met het antwoord op die (goed gestelde !!) vraag je voordeel kunt doen.
Daarnaast kun je een poetser best vertellen dat hij je hindert en hem voorts vragen jou te helpen door een deskundige verkoper te halen. Dat voorkomt misverstand en ergernis over en weer. Je mag die poetser alleen afrekenen op z’n poetswerk maar niet op z’n ondeskundigheid of z’n tekort schietende verkoopkwaliteiten.
Laat onverlet dat een goede dealer zijn poetser dient te instrueren bij zijn poetslap te blijven.
Anderzijds is een gezond portie assertiviteit ook goed bruikbaar.
Dealers (winkeliers) zijn er in alle soorten en maten en waar de één een tevreden klant is komt de ander nooit weer. Zou dat niet zo zijn dan selecteert zich dat zelf wel uit en hebben we volgend jaar alleen nog maar goede dealers .
Er was een tijd dat men zei dat kijkers ook kopers kunnen worden. Bij ons in de garage waren de verkopers bijhoorlijk alert. Die hielden bij hoe vaak iemand een nieuwe auto kocht en belde de klant gewoon op voor een vrijblijvend gesprek. Ze kende bijna elke klant als ze het kenteken van de auto zagen. En de verkoper zei altijd even hallo als een klant voor de beurt zijn auto naar de garage bracht.
Maar toen kwam de tijd dat mensen voorzichtiger werden omdat ze minder geld hadden te besteden. En ze gingen wat meer shoppen omdat er grote verschillen zaten tussen de inruilwaarde bij de een of de ander. Maar tegenwoordig hebben veel verkopers geen belangstelling in hun klanten na de verkoop van de auto. Bij de verkoop van motoren vond ik het altijd al minder dan bij de verkoop van auto’s. Misschien omdat veel klanten minder trouw zijn aan een bepaald merk tegenwoordig. Jaren terug was dat volgens mij toch anders.
Hoewel ik bij tijd en wijle bakken geld uitgeef, en soms meer betaal dan eigenlijk zou moeten omdat ik iets specifiek hebben wil, loop ik bij een zaak met deze mentalititeit zonder aarzeling buiten om nooit meer terug te komen.
Sterker nog: ik zal iedereen afraden er te kopen, en dat kan nogal aantikken met social media enzo…
Een professionele instelling is dus het “kijkers” publiek niet serieus te nemen?
Iedere koper is eerst een kijker naar mijn mening.
Uit de eerdere reactie’s van deze topic blijkt wel hoe verkeerd deze insteek is, en hoe slecht het werkt.
Het overgrote deel ben je kwijt als klant…
En dat worden ze nog steeds, je moet de kijkers vooral kijker laten zijn en lekker laten kijken en met rust laten, en je kostbare verkooptijd aan kopers besteden, die willen graag dat je hen aandacht geeft. Die kijker komt vast nog een keer kijken omdat hij niet door een opdringerige verkoper op zijn huid gezeten wordt en als die kijker wil kopen is hij van harte welkom!
Dat is toch iets waar veel verkopers moeite mee hebben.
Ik heb ook de uitstraling een “kijker geen koper” te zijn.
Meegemaakt met auto’s en een motorfiets.
Kom met een 14 jaar oude auto voorrijden (want had hem helemaal opgereden) om gewoon een gloednieuwe te kopen. Je wordt inderdaad behandeld bij een aantal autobedrijven met snelle verkopers dat je iemand bent met geen cent te makken. Ook al eerder meegemaakt met een 5 jaar oude auto. Dit ook meegemaakt met mijn 11 jaar oude pan European bij twee motordealers.
Schijnbaar ben je (in de ogen van een aantal verkopers) al niet meer serieus te nemen wanneer je auto of motor ouder is dan 3 jaar. Daar vergissen een groot aantal bedrijven zich wel degelijk in.
Ronald, even inhakend hierop. Als de poetser voor de derde keer naar beneden komt om wat achtergrond informatie te vragen die hij niet weet moet het lampje bij de echte verkoper ook gaan rinkelen dat er geld te verdienen is…
Iedere kijker die langer als een half uur in een zaak loopt te kwijlen op speelgoed verdient de aandacht die hij behoort te krijgen!
Voor mij een leerles sneller de jongen zijn baas te laten gaan halen, voor de verkoper een les dat na twee keer een derde keer er niet bij mag komen.
Ben overigens benieuwd waar jij werkt en wat mijn ervaring daar was, gezien je uit de buurt komt.
Dat is een merkwaardige reactie.
Wat zou jij doen als verkoper als de klant aangeeft dat hij wil rondkijken?
Dat schreef ik niet.
Je neemt een kijker niet serieus als hij vertelt dat hij komt om te kijken en je negeert zijn antwoord door (wat?) te gaan verkopen.
Ronald, jij schrijft: “Het getuigt niet van professionaliteit je kostbare verkooptijd te besteden aan “kijker geen kopers” publiek”.
Dat geeft op deze wijze de indruk dat indien er geen geld te verdienen valt, er geen interesse is om de klant behulpzaam te zijn.
Ik kan best vooraf al weten dat ik op dat moment niet wil kopen, toch weet ik graag wat ik koop dus ik wens eerst uitgebreid geinformeerd te worden.
In dat geval kom ik dus kijken en niet kopen, toch word ik dan graag tewoord gestaan.
Maar ik begrijp dat het anders bedoeld is dan ik het opvatte, indien alleen kijken de wens van de klant is, is daar natuurlijk niets mis mee.
Toch: alle reactie’s zo bij elkaar gezien worden er nogal wat missers gemaakt doordat verkopers niet even die extra paar minuten uittrekken.
Wat ik dan weer niet begrijp gezien ze toch hun uren moeten draaien.
Als ik een showroom binnenloop om te kijken ga ik geen oogcontact met de verkoper maken . Maar als ik een tijdje gekeken heb en ik wil meer info dan hoop ik dat de verkoper alert genoeg om mijn zoekende blik naar hem op te vangen. Een goede verkoper weet wat het juiste moment is. Als ze meteen naar mij toe komen dan is dat ook nog geen ramp dan weet ik dat hij de laatste tijd weinig verkocht heeft en een beetje desperate is. Het engelse woord drukt het wat beter uit vind ik hier. Maar dan weet ik al zeker dat ik al snel zeg dat ik er nog eens over moet nadenken.
Ik kijk en vergelijk op mijn gemak en dan staat zo’n verkoper toch maar in de weg.
Maar iedereen verwacht iets anders van die verkoper. De ervaren verkoper is een mensenkenner en een goede verkoper kan alles verkopen. Die verkopen zelfs een absoluut "gebakje"zoals wij het in de garage noemen nog aan hun eigen moeder.
Dit zie ik als generaliseren.
Dat jij een minder prettige ervaring had met een BMW-dealer bij jou in je omgeving, moet je niet “spiegelen” op alle andere “echte” BMW-dealers.
Na 3 van de 18 dealers, waarvan 2 met een negatieve inhoud, kan je toch niet spreken van toeval.
Er zullen best positieve dealers zijn, maar 2/5 dealers in mijn regio (binnen 1 uur) zijn bij mij door de mand gevallen.