Op mijn heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt van de zuignap aan de zijkant, en de resultaten waren in mijn perceptie prima.
Op de heb ik ook ter experiment, terwijl mijn ESA aan de voorzijde nog steeds “vast staat” in de Sport-stand, een opname met een zuignap gemaakt.
Oordeel zelf.
Ik zat te denken aan een drift ghost camera (€ 150,00 - € 180,00)
Ik was er vanuitgegaan dat je met de remote controle dat ding vanaf het stuur aan en uit kunt zetten.
Of ben ik abuis en zit er geen afstandsbediening bij?
Op de R1200RT heb ik ook ter experiment, terwijl mijn ESA aan de voorzijde nog steeds “vast staat” in de Sport-stand, een opname met een zuignap gemaakt.
Oordeel zelf.
Ik heb je filmpje uitvoerig bekeken en moet zeggen dat het mij reuze meevalt!
Voornamelijk de meeste trillingen bij optrekken en stapvoets rijden maar op snelheid weinig van te merken.
Blijf ik met de volgende vragen zitten:
is het beeld dan echt zoveel beter op de spiegelsteun?
maakt het veel verschil welke camera je aanschaft m.a.w. Zit er veel verschil in kwaliteit (voor wat betreft het trillen).
Ik vind ook dat het een aardigheidje moet blijven en wil er geen bakken met geld aan uitgeven, vandaar dat ik zat te denken in de prijsklasse onder de € 200,00.
Klopt, mijn 2007 1200RT heeft nog een zekere lichte onbalans bij het optrekken, naast natuurlijk de boxer-trillingen.
Dat zal bij een modeljaar 2010 1200RT een flink stuk minder zijn, verwacht ik.
Hoe hoger de plek van de camera, hoe meer de toekijker het idee krijgt “mee te rijden”, volgens mij.
Als ik kijk naar de trillingen in de opnames, bemerk ik in mijn (!) situatie dat de spiegelsteun vooralsnog geen goede optie is.
Maar de positie van de camera is een kwestie van smaak en voorkeuren, denk ik zo.
De moderne Drift HD Ghost camera’s zijn prima tot goed.
En afhankelijk van het model, komt met afstandsbediening en/of de mogelijkheid de camera te besturen via je SmartPhone, zie specs van de camera.
Ik ben van mening dat je in 1x beter een goede camera kunt kopen, dan in plaats van echt iets (te) goedkoops, als je er serieus echt mee aan de slag wilt.
Maar voor een aardigheidje kan je ook prima binnen je budget een redelijke camera kopen.
De waarde en kwaliteit van de camera bepaalt voor een goed deel ook de prijs.
De GoPro’s zijn duur, en qua vormgeving niet bepaald ideaal.
Maar qua opnames hebben ze (ik heb er verschillende, naast diverse andere modellen en merken) mij nog nooit in de steek gelaten.
Als je eenmaal een bepaald model camera op het oog hebt, kijk ook eens op YT, daar worden vaak vergelijkingen gedaan tussen de verschillende merken.
Ik zal me eens gaan verdiepen in de verschillende soorten camera’s en inderdaad vind ik ook dat je niet op een tientje meer of minder moet kijken.
Mijn voorkeur gaat uit ,indien mogelijk ,naar een afstandsbediening aan het stuur en de mogelijkheid om zelf de plek te kunnen bepalen waar ik een eventueel een los aan te sluiten microfoon kan plaatsen .(om hinderlijk windgeruis te voorkomen.)
In ieder geval bedankt voor de tips (ook Bmwalter en RTeetje) en het demo filmpje!
ik heb inmiddels allerlei plaatsen mogen proberen. De eerste plek was boven gedeelte van de kuip, bij de linker spiegel. De bevestiging zat aan het frame waar ook de spiegel aan vast zat. Was niet geheel trillingsvrij… Wel heel gemakkelijk qua bediening. Je kon er zo met een hand bij zonder je ogen van de weg af te halen.
Vanwege de trillingen gekozen om de camera middels een Rammount vast te maken aan de linker valbeugel. Stuk minder trillingen, maar gezien de lage positie lastig om te bedienen. Ook gaf het een toch wat ander beeld voor de kijker (vanuit een veel lager standpunt gefilmd).
Uiteindelijk gekozen voor de iets duurdere oplossing (zie begin van dit topic).
Qua trillingen blijf ik me hier een beetje aan ergeren, maar besef dat dit ook wellicht bij een boxer hoort. En ach, het hoeft niet professioneel te worden. Gewoon wat filmen tijdens de tochtjes en er een compilatie van maken.
Het blijft voor mij een hobby en op dit moment voldoet de steun hieraan.
voor een alternatieve bevestiging van mij camera, ben ik op zoek naar een spiegelhuis (liefst complete linker spiegel) van een R1200RT-P. Waarom de P uitvoering? Zij hadden onder/achter de linker spiegel een draagarm voor een van de flitsers bevestigd, waardoor er in het spiegelhuis al een uitsparing is gemaakt.
Dus mocht iemand een R1200RT-P hebben omgebouwd en een linker spiegel over hebben, laat het me weten. Voor de juiste prijs neem ik 'm over.
Ik heb een dergelijke spiegelhuis maar die is helaas niet te koop, want inderdaad, bedoelt voor een camera.
Ware het niet dat mij nog niet helemaal duidelijk is hoe ik de bijgeleverde staaf met RAM-kop moet monteren.
Daarnaast, pas ook op met een niet-OEM ruit, die zit deze “RT-P met RAM-mount” oplossing in de weg.
Terug naar je zoektocht;
Je zou bij Boonstra Parts kunnen proberen of anders zelf een 2ehands niet-RT-P versie “verbouwen”.
dat met die ruit heb ik al ervaren. Mijn huidige 2-de bevestiging voor de camera komt hier ook tegenaan. Wel pas als de ruit bijna in de voor mij prettigste positie staat.
Om zelf een aangepaste versie te maken is ook een idee. Heb inderdaad al eens op de bekende veiling en verkoopsites gekeken. Tot nu toe geen complete spiegel van een RT of RT-P.
Nog even verder zoeken.
De verbinding tussen staaf en RAM-kop is een ander “dingetje”. Dat komt later wel…
Complete spiegels zal je inderdaad niet zo snel vinden;
Het is verstandiger om het spiegelglas los te verkopen, die gaan vaker stuk én brengt los meer geld op dan de som van alle onderdelen.
Ik ben er nog niet veel verder mee gekomen. Helaas.
Wel weer een andere oplossing gevonden en aangeschaft.
DMM en RTeetje dank voor jullie reacties/link.
Op de foto’s lijkt het erop dat BMW al zelf een apart spiegelhuis heeft gemaakt voor hulpdienstmotoren. Dus dan zou het complete setje ook via BMW-NL te krijgen moeten zijn (of de producent van de ombouw voor dat soort motoren (in dit geval Huijsmans).
Ik ga proberen hier meer over te weten te komen.
Het onderdeel uit Amerika over laten komen en de helft erbij moeten tellen voor verzendkosten vind ik inderdaad wat overdreven…
DMM: welke andere oplossing had je inmiddels gevonden en aangeschaft??
Ja, fabriek-af zitten er andere spiegelhuizen op de 1200RT-P in verband met die uitsparingen voor de signaalverlichting aan de voorzijde.
Volgens mij onderdeelnummer 46637692865 of 46637714537, voor de linkerzijde.
Maar het beste kan je dat bij een BMW dealeRT navragen voor de zekerheid.
Het betreffende staaf is naar verluid ook los te koop:
Links: 51 16 7 693 207
Rechts: 51 16 7 693 208
Maar dan nog wel zonder RAM-bal hoofdje.
Helaas liggen mijn projecten en projectjes momenteel ff stil, maar een alternatief is een RAM Mount opplak-voet; http://www.ram-mount.be/nl/product/rap-b-378u/
Echter die kan ik momenteel niet monteren omdat de temperatuur te laag is.
Een andere die ik dan wil gebruiken op de spiegelhuis-rand (omdat ik de stuurspiegels gebruik) of waar eender ik een opstaande rand kan vinden op de 1200RT; http://www.ram-mount.be/nl/product/ram-b-259u/
Zo, ben vandaag even bij de dealer langs geweest.
Bestellen van het linker spiegelhuis met uitsparing is geen probleem (geloof dat het nummer 51167714535 was voor de -P variant en 46637714537 voor het gewone spiegelhuis). Kosten +/- € 45,- (zonder spiegelglas!).
Er kwam echter een monteur bij die aangaf dat het trillen er dan waarschijnlijk niet geheel uit zou gaan. DIt i.v.m. de bevestiging aan het “dashboard-frame”. Tja…
Even met mezelf overleggen en kijken voor een goed alternatief (indien mogelijk). En anders bestellen en knutselen!
Voordeel is nu wel dat ik weet waar de betreffende staaf precies moet worden vastgezet. Er stond een politie-RT…
En geen foto’s kunnen maken hoe de betreffende staaf precies vast gezet moet worden? _002
Ik zou het graag voor je uitproberen mits ik maar weet hoe die staaf exact gemonteerd dient te worden, want dat is mij nog steeds een volslagen raadsel.
Wat trillingen betreft verwacht ik zelf dat het wel zal meevallen, aangezien die plek ook de “reguliere” montage van de signaallampen is, en me dunkt dat dergelijke lampen gezien hun gewicht dan voor minder wenselijke effecten zouden kunnen zorgen.
Maar dat is een pure gok van mijn kant, natuurlijk!