+1
ABS Pomp is gratis vervangen, actie BMW.
Vorig jaar ging de ABS-pomp op mijn R1200RT kapot. Mijn motorzaak gaf aan: Revisie minimaal 600, vervangen minimaal 1.200 euro exclusief werkloon. Heb ik dus niet gedaan hé, reed al 25 jaar zonder en dan zou het nu ineens wel moeten?
Me wel verzekerd van het feit dat ik nog wel voldoende kon remmen natuurlijk
En een plakkertje op het dashboard, want dat rode lampje begon me aardig te irriteren. ![]()
Een paar maanden geleden was het tijd voor een beurt. De werkplaatsmedewerker vroeg me of ik al iets gedaan aan had aan de ABS (niet dus). Hij vertelde me dat “BMW defecte ABS pompen gratis vervangt i.v.m. een actie, maar wel het werkloon betalen” (ca. 1,5 uur). Geen moment getwijfeld, de ‘brommer’ is nu weer tip-top in orde! ![]()
2 jaar geleden ook een plotseling een kapotte pomp gehad en de restremfunctie is weining, Morgen word de rempomp gecontroleerd ben benieuwd wat er uitkomt. Werd door de dealer gewaarschuwd dat nu een werkend system na de test in storing kan komen.
Vandaag naar de bmw dealer geweest en het remsystem is getest en goedbevonden
.dit is fijn om te weten dat er een goed werkend system op de motor zit, voor het begin van de test werd er nogmaals benadrukt dat als er eenstoring op trad met het risico dat de eigenaar van de motor een nieuwe rempomp nodig heeft kosten 2000 euro.na de test werden er een waarschuwings sticker op de tank geplakt en onder het zadel.
Groet hbtwin
Ik ben maar een leek mbt techniek, maar ik zoek natuurlijk wel naar zekerheden.
Mij is door twee BMW-deskundigen, onafhankelijk van elkaar, verzekerd dat een defecte ABS-pomp geen invloed zou hebben op het remgedrag. Alleen geen anti-blokkeersysteem en wellicht minder krachtig, maar ruimschoots binnen de normen.
Dit heb ik natuurlijk ook uitgeprobeerd: het remmen ging prima en het was inderdaad niet moeilijk om het achterwiel te blokkeren bij het remmen. De remmen testte ik ook altijd even voor ik aan een rit begon.
Toch rijdt het stukken fijner nu alles weer in orde is. ![]()
Beste deutekom.
Kun je mij laten weten welke dealer jij hebt! Mijn motor (1200rt) staat nu bij mijn dealer met een kapotte pomp.
Hij is wel gratis getest, maar het was al wel duidelijk dat hij kapot was. het gebeurde gelukkig nadat ik net gestopt was. bij stationair draaien gebeurd het dus ook.
Mijn dealer zit nog op antwoord van BMW te wachten maar hij gaf mij weinig hoop. Als er een nieuwe op moet is voor mij het rij seizoen voorbij. Dan hoop ik hem in het voorjaar te kunnen laten maken. Lukt het niet via mijn dealer dan wil ik eens bij die van jou informeren hoe hun dat vergoed hebben gekregen van BMW.
Alvast bedankt. Groeten Rene.
Dit is mij niet duidelijk:
Ik kom binnen met een systeem dat gewoon functioneert, er knipperen geen lampjes, het remt als een dolle. Tijdens de controle gaat er iets kapot en ik mag betalen? Ik zou zeggen: laat die controle maar zitten, als het systeem niet functioneert gaat er wel een lampje knipperen en dan ben ik alsnog aan de beurt.
Wat is de toegevoegde waarde van de controle en voor wie: de dealer of de klant?
Ik snap niet goed wat u bedoelt,wel controle, maar geen garantie??
Vandaag brief van BMW Group Nederland ontvangen.
Heel verhaal wat I-ABS is en wat het doet en wat niet.
Aanbod om het 1malig bij de dealeRT te laten kontroleren en testen. Test zou 45 minuten duren, volgens de brief.
DealeRT kan je dan informeren over de staat van je I-ABS. Met vervolgens de mededeling:
“Mocht hieruit blijken dat reparatie aan het I-ABS nodig is, dan betekent dit niet vanzelfsprekend dat de kosten daarvan op basis van deze brief worden vergoed.”
Geen impliciete garantie dus.
Ook wordt er in de brief niet gewaarschuwd dat de test mogelijk destructief zou kunnen zijn. Lijkt mij dan dus dat àls de test tòch destructief zou zijn, dat men dan toch wel een probleem heeft…
Zaten ook 2 stikkertjes bij, eentje voor op de tank (zat af-fabriek al een vergelijkbaar stikkertje op wat inmiddels een beetje onleesbaar aan het worden was) en eentje voor onder het zadel (ook daar zat af fabriek al iets dergelijks).
Vandaag de bewuste brief ontvangen. Beetje belerende inhoud naar mijn mening
. . . . Maar goed voor het eerst in m’n leven een afspraak maken bij een BMW Motorraddealer . . . . in Amsterdam . . . dacht ik . . . maar in heel Amsterdam is dus geen dealer te vinden. De dichtstbijzijnde bleek Harry Meijer in Lijnden te zijn . . . ![]()
Donderdag kan ik daar terecht. Ben benieuwd en wordt vervolgd . . .
Ook ik heb 'm vandaag ontvangen…10 jaar na afleverdatum van mijn brommert
. Gelukkig is mijn eigen dealer heel secuur met alles dus ook met mijn abs. Ennuh…if it ain’t broken, don’t fix it! ![]()
Lijkt het dat de brieven in een bepaald volgorde zijn verzonden? (goed Nederlands?)
Nog niks hier…
Gaat het op bvb postcode, naam, serienr…?
Ik vraag me af wat ze gaan doen binnen 45 minuten- da’s bijna geen tijd om de kuip te verwijderen. Misschien een vochtinhoudscontrole in de reservoirs en een diagnostic bleed test voor lucht in de systeem? Zegd alleen hoe goed de huidige remvloeistof is…?
Maar het is gratis.
Gratis of niet, de mijne gaat mooi niet voor controle
.
Zul je net zien dat hij daar door de test in error slaat, sta je er mooi op…
Hij krijgt zijn onderhoud, en als het zover is dat het kapot gaat kan ik hem altijd nog laten repareren.
Ik heb het idee dat alleen het kuipdeel aan de rechterzijde er af moet en dat is 5 minuten werk, hebben ze nog 40 minuten te gaan en in 40 minuten kun je een hoop doen.
A.s. zaterdag wordt bij mijn motor de controle uitgevoerd en dan kan ik je vertellen hoe ze het systeem controleren.
Vriendelijke groet
Cees
Zoals beloofd het vervolg . . . .
Vandaag naar de dealer voor de bewuste iABS controle . . .
Na ongeveer 20 minuten wist ik het al: de controle kon niet worden uitgevoerd omdat de voorste ABS sensor defect zou zijn.
OK, voor mij geen probleem dat zal Kenny volgende week wel in orde brengen want ik heb toch een afspraak bij hem lopen.
Maar wat zag ik op de terugreis
een knipperende ABS waarschuwing, die ik voordien niet had . . . . ![]()
Thuisgekomen gelijk naar de dealer gebeld. Na enig aandringen mijnerzijds mocht ik gelijk terugkomen en ging de monteur opnieuw een onderzoek instellen waarbij bleek dat niet de sensor defect was maar dat er onder de tank een draadbreuk was ontstaan. Een verkeerde diagnose dus.
Tegen betaling is dit netjes gerepareerd.
RESUME: Was het toeval dat de ABS juist na dit onderzoek in storing ging? Ik weet het niet maar TOEVALLIG is het wel.
Wat me erg teleurstelde was de verkeerde diagnose die gesteld werd, want Kenny had al voor mij een nieuwe sensor besteld. Gelukkig kon hij de bestelling op tijd ongedaan maken.

Ook bij deze dealer in Lijnden linker handvatverwarming laten vervangen. Na vervangen blijkt bij controle handvat niet goed warm te worden op stand 2. Moest nieuwe schakelaar van 250 euro besteld worden. Bij thuiskomst zelf nog eens gekeken omdat op stand 1 de verwarming het ook niet meer deed en wel op beide handvatten. Bleek het een kapotte zekering te zijn. Na vervangen zekering deed de verwarming het weer perfect. Reactie dealer, tja tijdens de controle is zeker de zekering doorgebrand. Handvat was nog beetje warm dus monteur dacht dat stand 2 schakelaar stuk was. Maare toch mooi voor u dat het geen dure schakelaar was die kapot was. ![]()
Verder nooit problemen met deze dealer. Service beurten worden altijd goed uitgevoerd. Heb ook geen keus om voor de abs controle naar Lijnden te moeten. Nog geen brief ontvangen van BMW.
Goedenavond.
Ik vervang om de twee jaar alle vloeistoffen van remmen en bediening van de koppeling,en laat het hele systeem dan even uitlezen .Dit laat ik doen bij de Kenny van het Noorden,van Houten Motoren te Marum (GR) nog nooit problemen gehad.
Gr-Kees.
Om de twee jaar is eigenlijk niet genoeg. Jaarlijks is naar mijn mening echt beter!
![]()
Bert M
Oorspronkelijk waren de BMW voorschriften voor de wiel circuits jaarlijks en de control circuits 2-jaarlijks. Ik meen ergens opgevangen te hebben ( no fact dus) dat nu alle systemen volgens voorschrift jaarlijks ververst moeten worden, zou dus een Service Bulletin van moeten zijn. Wie kan dit bevestigen?
Ik heb ook de uitnodiging van de BMW Group ontvangen en na er lang over nagedacht te hebben besloten om er geen gebruik van te maken want in 214085km die ik nu gereden heb heeft de ABS pomp niet voor problemen gezorgd en met het onderhoud van Kenny is dat ook niet de verwachting. Wat heel is moet je heel laten is een goed advies en daar handel ik dan ook maar naar. Daar komt nog bij dat de in de brief genoemde link helemaal niet werkt en dat geeft ook al geen vertrouwen.
Ben