BMW Motorrad inspecteert duizenden iABS systemen

Of remt ie dan gewoon lomp? Er is niets op tegen om gewoon te remmen zoals het hoort en het ABS als een vangnet te gebruiken ipv gewoon die remhendels maar een ros te geven en hopen dat de electronica je redt… Ik rij al wat jaren met ABS, maar kan absoluut zonder. Ik heb ze misschien 1x per jaar op het achterwiel in actie als ik op een zanderig weggetje wat harder rem. Niets wat je zonder ABS niet zo overleven (of ook maar door neer zou gaan).

dan zullen wij hier voor onze “importfiets” ook wel een schrijven ontvangen :wink: Thx voor de info Big RT Smile

Mike - ben het met je eens. Ik heb 43 jaar zonder ABS gereden en het nooit gemist. Ook in die 11 jaar dat ik wel met ABS rijd nog nooit nodig gehad. Inderdaad een goede voorziening voor noodgevallen, maar je moet er zeker niet “op gaan rijden”.

gr. Dick

Het gaat niet over “Is ABS noodzakkelijk of niet” , het gaat over remsysteemen waarvan de onderhoud en verversen van de remvloeistof zo achterstallig is dat de hele functioneering van de remsysteem wordt in gevaar gebruikt terwijl de rijder denkt dat alle prima in orde is- dit met of zonder waarschuwing vermeld via de waarschuwindslampen.

De oefening was een noodstop. Ik weet dat er technieken zijn om beter te remmen dan een noodstop, maar kenmerkend aan een noodstop is dat je zo snel mogelijk moet stil staan zonder dat je al een keer of 4 op de ondergrond hebt kunnen remmen om aan te voelen hoe de grip zit. Doel van de oefening was ook om de ABS te voelen, net omdat heel wat motorrijders en automobilisten niet gewoon zijn aan het karakter van ABS en daardoor soms domme dingen doen zoals minder hard remmen.

On topic: super dat je er een gratis checkup uit krijgt, maar ik vind het toch een vreemd verhaal dat een eigenaar van een RT het een garantie-gevalletje vind dat zijn ABS-lampje aan gaat omwille van het niet super opvolgen van de onderhoudsintervallen.

OFFICIELE VERKLARING BMW MOTORRAD NL
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/general/informatie_campagne/informatie_campagne_overzicht.html&notrack=1

BMW Motorrad bereid informatieve campagne voor

BMW Motorrad zal vanaf september 2014 Nederlandse eigenaren van een motor uitgerust met een integraal ABS-systeem (I-ABS) persoonlijk informeren over de eigenschappen hiervan en tevens per september een kosteloze controle van het systeem aanbieden. Dit geldt voor alle BMW motoren die voorzien zijn van I-ABS en tussen 2000 en 2008 geproduceerd zijn. Deze campagne is momenteel in voorbereiding en eigenaren worden gefaseerd vanaf september 2014 tot en met januari 2015 persoonlijk per brief geïnformeerd.

De informatieve campagne is in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) opgezet naar aanleiding van reacties van berijders over de eigenschappen van dit systeem, wanneer in het uitzonderlijke geval van een storing de extra rembekrachtiging wegvalt en de restremfunctie actief is.

Van een acuut veiligheidsrisico is geen sprake. Deze restremfunctie (zonder bekrachtiging) voldoet aan de wereldwijde wettelijke eisen voor het remsysteem van voertuigen en maakt het voor de berijder mogelijk om de motorfiets veilig af te remmen. Deze motoren, met een leeftijd tussen de 6 en 14 jaar, kunnen dan ook gewoon gereden worden als deze in een goede staat van onderhoud verkeren en de instructies in de handleiding aangehouden worden.

Bent u de eigenaar van een BMW met I-ABS? Dan wordt u verzocht nog geen contact op te nemen met uw BMW Motorrad dealer en uw persoonlijke brief af te wachten.

Het gaat met name om het uitvallen van het bekrachtigd remmen.
Als je gewend bent om bekrachtigde remmen te hebben, en dus met een pink keihard te kunnen remmen, is het uitvallen van die bekrachtiging gewoon gevaarlijk.
Zeker als je een noodstop moet maken, en op dat moment blijk je alleen de restremfunctie tot je beschikking te hebben.

We zijn (vrijwel) allemaal bekrachtigde remmen gewend in de auto.
Stap dan maar eens in een auto zonder rembekrachtiging, dan weet je niet wat er gebeurd…

Als die bekrachtiging uitvalt net voordat je in de ankers moet, heb je gewoon tijd nodig om te beseffen dat het wel nog werkt, maar veel minder krachtig.
Tegen de tijd dat je dat door hebt is het te laat, al dan niet met fatale gevolgen.

We gaan het zien.

Mijn bRommeRT is door de vorige eigenaren bij de dealeRT in onderhoud gegeven, ik heb facturen ter inzage gekregen waarop men een halve liter DOT4 en een post “onderhoud ABS” vermeldde.
Toch voor de zekerheid en mijn goede gevoel in maart het hele iABS laten doorspoelen door ons aller Kenny.
Better safe than sorry.

Wel grappig dat dit nu een officiële garantie/terugroep achtige status krijgt, dan kan Herr BMW zijn borst natmaken als de modulatorpomp alsnog een keer kapotgaat als de dealeRT hem eerder goedkeurde…

Het blijft onderhavig aan slijtage he.

Ik heb het mogen ervaren wat het is als de elektrische bekrachtiger plots uitvalt, je schrikt je letterlijk het leplazurus… En ja hij remt nog wel maar het is een fractie van wat je gewend bent, dus omdat je het niet verwacht kan je in een noodstop situatie nooit op tijd stilstaan. Levensgevaarlijk dus, het is werkelijk een waardeloos systeem!

Mijn motor had al een geschiedenis van te hoge remdruk achter en meer van dat soort ABS ongein. Ik was er helemaal klaar mee en ben ook niet bereid om voor € 1500 een nieuwe pomp te gaan kopen waarvan je maar moet afwachten hoe lang die meegaat, tweedehands is al helemaal geen optie, je weet niet wat je koopt.

Dus ik heb besloten om dat hele zwikje te verwijderen met behulp van de Youtube kanaal van Chris Harris die zeer duidelijke instructies geeft hoe je te werk moet gaan, ook het elektrische gedeelte is prima te doen!

2 relais besteld bij http://nl.mouser.com/ en een op maat gemaakte stalen remleiding van Goodridge bij http://www.mymotor.nl/goodridge-stalen-remleidingen voor de achterrem. Ik heb inmiddels 500 km gereden zonder ABS en ik vind de motor veel fijner remmen dan voorheen, omdat het integral braking systeem vervalt is ook het gebruik van de achterrem in korte keermanoeuvres weer mogelijk zoals ik ooit op een verhoogde rijvaardigheidstraining heb geleerd.

Al met al ben ik blij van het ABS systeem af te zijn en het gevoel wat altijd op de achtergrond meespeelde dat er weer een bak geld uitgegeven moest gaan worden. Ik kan nu pas echt genieten van m’n -1150- want het is en blijft een heerlijke motor om mee te rijden. _004

Deze link is hier op het forum al vast vaker gedeeld maar voor de zekerheid hier nog maar eens voor anderen die van het ABS gezwel af willen.
[youtube]7xZMewBazMI[/youtube]Pas op! Als je allergisch bent voor “F*ck” en “Fucking” niet kijken want z’n relaas is doorspekt met deze woorden. Is een bijzonder figuur die Chris Harris maar een brok kennis waar je u tegen zegt!

Vandaag bij de dealer geweest voor nieuwe banden (zie andere draadjes)
Volgens de dealer zou de inspectieronde volgens BMW AG voor de ABS tot september strikt geheim worden gehouden. Men was er dan ook hoogst verbaast over dat deze berichten al op de fora staan.
Zoals in de bovenstaande reacties. al staat blijft er ook na uitval van de systemen voldoende restremkracht over.
Rembekrachtiging en ABS zijn veiligheidshulpmiddelen. Wanneer we er teveel op gaan vertrouwen en dus maar weer dichter op onze voorligger gaan rijden doen we zelf de behaalde extra veiligheid de das om.
Afwachten tot de brief op de mat valt en aan het einde van het jaar tijdens de grote beurt kan het hopelijk na gekeken worden. Daarnaast zal bij de inspectieronde vooral ook aandacht zijn voor voorlichting over de werking en het juiste gebruik en onderhoud van het ABS systeem.
[groet]

Is het niet zo dat nu blijkt dat het ABS systeem met de bekrachtiging niet werkt dat diegene wie de pomp stuk hebben of hadden daarvoor gecompenseerd gaan worden ?
Of is daar nog niks van bekend ?
Kan mij voorstellen dat diegene welke veel geld uitgegeven hebben aan een nieuwe pomp of anders nu even raar staan te kijken dat er zo een actie komt.

Fred

Fred, ik zie nergens iets van compensatie, enkel controle.

Dat vind ik nou een aparte stelling.
Ik koop tenslotte een fiets met bekrachtigde remmen en een ABS systeem.
Dan moet ik er EN in het gewone verkeer, EN een noodsituatie ALTIJD op kunnen vertrouwen dat het werkt.
Uiteraard mag men dan wel verwachten dat je het onderhoud volgens de regels laat uitvoeren, anders heb je weinig te klagen lijkt me.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je je eigen grenzen niet moet gaan verleggen omdat je nu ABS hebt.
Zoals ik al eerder aangaf, voordat je in de gaten hebt wat er gebeurd, als het gebeurd (uitval van), is het waarschijnlijk te laat.
Met al dan niet fatale gevolgen.
Ben benieuwd of je er dan nog zo over zou denken.

[groet][/quote]

Dat vind ik nou een aparte stelling.
Ik koop tenslotte een fiets met bekrachtigde remmen en een ABS systeem.
Dan moet ik er EN in het gewone verkeer, EN een noodsituatie ALTIJD op kunnen vertrouwen dat het werkt.
Uiteraard mag men dan wel verwachten dat je het onderhoud volgens de regels laat uitvoeren, anders heb je weinig te klagen lijkt me.

Ik ben het wel eens met de stelling dat je je eigen grenzen niet moet gaan verleggen omdat je nu ABS hebt.
Zoals ik al eerder aangaf, voordat je in de gaten hebt wat er gebeurd, als het gebeurd (uitval van), is het waarschijnlijk te laat.
Met al dan niet fatale gevolgen.
Ben benieuwd of je er dan nog zo over zou denken.[/quote]

Uiteraard is het tijdens een noodsituatie op zijn zachtst gezegd erg vervelend om er achter te komen dat de veiligheidssystemen waar je op rekenend de geest hebben gegeven. Het mentaal schakelen dat je veel meer druk moet uitoefenen om te kunnen remmen kost tijd en de remafstand zal na deze langere tijd ook langer zijn.

Wat ik probeerde aan te geven is de veiligheidsparadox. Door de extra ingebouwde veiligheid in auto’s ( airbags, etc) en in motor ( ABS, rembekrachtiging) gaan mensen zich onveiliger gedragen waardoor een belangrijk deel van de veiligheidsvoordelen weer verloren gaan. Dus ga niet op een kortere afstand van je voorligger rijden dan dat je veilig op een motor zonder deze veiligehidsvoorzieningen zou doen.
Houdt het veilig en rijdt veel veilige kilometers
[groet]

Van een forumlid vernamen we dat de eerste uitnodiging al verzonden is.

Jos vriendelijk bedankt voor de uitgebreide informatie, ik had dat niet gezien.
Mijn vraag nu welke BMW motorrad zou het transparant willen uitvoeren. omdat ik alle onderhoudswerkzaamheden zelf uitvoer, en in principe geen onvakkundige mensen aan mijn motor laten werken. (Gezien de ervaring van mede forumleden)
Tot nu toe loopt de R1150RT als een zonnetje.
Ik ben me aan het oriënteren voor alle remschijven, omdat deze de slijtgrens bijna bereikt hebben.
De motor heeft inmiddels 91000 km op de teller staan, en daar wil ik nog vele km bij rijden.
Misschien kunnen enkele forumleden (die inmiddels ervaring met remschijven aankoop hebben) mij adviseren welk remschijven en bij passende remblokken hun erg goed bevallen zijn.
Ook de prijs is niet onbelangrijk, dus ik laat me graag adviseren.
Al vast bedankt.
m.vr. gr. Ad _004

Ik heb zo’n brief gekregen. Mijn 1150RT is van 2001 en er staat 60.000 km op de teller. De motor wordt jaarlijks door de BMW dealer onderhouden.
Sinds eind april staat de motor echter in depot bij Motoport. Defecte ABS pomp. En ook de 60.000 beurt moest gebeuren, daarvoor had ik 'm naar de dealer gebracht. Beurt en pomp gaat dan iets van 2500 euro kosten. Dat is wel een aderlating zeg, dat kwam me even niet goed uit dus het seizoen was eind april over.
Daarover niet getreurd, het kan gebeuren, de motor is 13 jaar.
Maar blijkbaar gebeurt het om de haverklap. En dan krijg ik ineens een brief waarin staat dat het systeem echt elk jaar moet worden gecontroleerd, dan blijft het werken. DUS NIET !
Die brief is de oplossing niet, en de gratis controle ook niet. Het gaat gewoon stuk. (Nog afgezien van de problemen met een lage accuspanning, heb ik ook gehad, je schrikt je een ongeluk als de rembekrachtiging niet werkt… en levensgevaarlijk.

Het zou BMW sieren als ze de pijn zouden verzachten door een lager bedrag voor een nieuwe pomp te rekenen. Daar hebben we wat aan. Zo’n pomp kost 1700 euro, en dan ligt ie er nog naast. Een groot merk dat graag motoren verkoopt van meer dan 20.000 euro mag wat zuiniger zijn op de klant. Want anders koopt ie de volgende keer een Japanner.

Update: De motor is gerepareerd. (December) Op naar de lente! Nieuwe pomp + 60.000 beurt. Kostte me een rib uit mijn lijf.

Hi Siebe, wat een ellende met de ABS pomp, laat je de motor altijd netjes onderhouden, ben je toch nog aan de beurt voor een nieuwe ABS pomp en dat al bij 60k.
Mijn gevoelens zijn wat de motorrad bedrijven niet zo positief, gezien de ervaring van vele forumleden.
Ik heb mijn motor in mei 2012 aangeschaft bij 70k, en vanaf dat moment doe ik alles zelf. inmiddels twee keer alle vloeistoffen vervangen. en uiteraard alles volgens BMW richtlijnen.
Na alles gelezen te hebben, denk ik ook niet dat goed onderhoud je verzekerd van geen probleem aan de ABS pomp te krijgen.
Het zou inderdaad een goede sier van BMW zijn om je in de kosten tegemoet te komen, gezien vele ABS pompen die inmiddels al gesneuveld zijn.
In het forum zag ik ook al de ABS problemen van de 1200 voorbij komen, dus zou het via de media meer bekendheid moeten krijgen waardoor BMW wat gaat doen.
Sterkte en hopelijk gaan ze wat voor je doen.
gr. Ad :imp:

Ik deel jullie mening!