BMW Connected Ride App v. 5.4.0

Sinds vorige week is er een nieuwe IOS versie van de Connected Ride App. Ik heb niet gezien dat deze versie voor Android ook beschikbaar is.
Zichtbare veranderingen zijn de mogelijkheid om de opgeslagen routes en de geregistreerde ritten op datum, naam of afstand te sorteren.
En op het openingsscherm is een extra optie toegevoegd . Als je daarop klikt dan kom je op een internetpagina uit met diverse BMW Motorrad onderwerpen.
Wat mij opviel is dat de verbinding an de app en het TFT scherm verbeterd lijkt te zijn. Voor mij was de IOS versie tot nu toe onbruikbaar door de vele keren dat die verbinding wegviel. Gisteren heb ik een stukje gereden en toen heb ik daar geen last van gehad.
Overigens voor mijlastig om het nu definitief te bepalen omdat ik op de iPhone ook de “automatische schermvergrendeling” uitgeschakeld had.
Eén van beide heet dus tot de verbetering geleid. Maar welke?
(domme zet van een ervaren IT’er trouwens om twee wijzigingen door te voeren die beide tot een oplossing kunnen leiden. Ik weet het)
Sortering.jpeg
Keuze.jpeg
Hub.jpeg

Helaas,
Voor de Android is op dit moment nog steeds de laatste versie 5.3.1
Vrijdag nog weer een poging gedaan met de BMW Navigatie naar de MRA op de Carpuride. Na een korte afsteker naar een picknick bankje, waarbij de motor niet afgezet werd en de navigatie dus ook niet, werd na het oppakken van de route bij de eerst volgende kruising een verkeerde aanwijzing gegeven en de route ineens 3x zo lang. Dit was dus de route op de BMW Navigatie. En gedurende de volgende 8 kilometers bleef het gedrag onveranderd. De routebegeleiding toen naar gestopt. Gelukkig deed MRA het wel goed.
Onder weg na een stop nogmaals de BMW navigatie opgestart maar ook daarna ging het weer fout en werd om onbekende reden de navigatie spontaan afgebroken.
Dus voor mij even geen BMW Navigatie meer en hopen dat versie 5.4.0 inderdaad de nodige verbetering gaat brengen en snel ook voor Android in de Playstore verschijnt.

Voor Android is er nu ook de versie 5.4.0 , de lay-out en het symbool voor de app is wel veranderd , nu MAKE LIFE A RIDE , als u de app open doet ziet u nog steeds de uitdrukking BMW CONNECTED APP .
ik ben naar google play gegaan en er stond bij de geïnstalleerde BMW connected app , een update uitvoeren , ik heb hier op geklikt en de update is begonnen , even later was deze gedaan en het nieuwe symbool met de uitdrukking MAKE LIFE A RIDE was zichtbaar lpv BMW connected app , voor de rest was alles hetzelfde , met de toevoeging van de EXPERIENCE HUB ,wat door de update veranderd is weet ik nog niet .

Ja, inderdaad. Dan gaan we morgen voorzichtig weer een poging wagen.
Wel jammer dat ik nergens kan vinden wat er allemaal aangepast is in deze nieuwe versie!

Ik zie in ieder geval dat op (mijn) Android geen mogelijkheid geboden wordt om de geladen en gereden routes te sorteren zoals ik, hierboven beschreven, op de iPhone wel heb.
Wel is op Android ook het kalender symbool aanwezig om per dag/datum gereden en geregistreerd routes te vinden.

Bij mij is er voor zover ik nu kan zien eigenlijk niets veranderd. De kalender stond er altijd al en sorteren in Android kan nog steeds niet.

Wel heb ik inmiddels het eerste bugje ontdekt. Als je naar gegevensbescherming gaat dan krijg je twee mogelijkheden in beeld die al dan niet aangevinkt kunnen worden. De eerste, verbetering van het productaanbod geeft geen probleem, die kun je zo aanvinken (of niet).
Maar de andere, “Geef uw locatiegegevens vrij ter verbetering van de Real Time Traffic Information” wel. Als je deze aanvinkt verschijnt er een nieuw scherm met de “disclaimer activering Real Time Traffic Information”. Deze is langer dan één scherm en kennelijk moet er iets bevestigd worden. Helaas laat het scherm zich niet scrollen of verkleinen, waardoor je dus niet aan het einde van dit scherm kunt komen. Dus is deze optie niet te activeren. Hierdoor krijg ik, gezien de disclaimer dus geen Realtime verkeersinformatie.

Screenshot_20240910_154439_BMW Motorrad.jpg
Ik heb hier inmiddels melding van gemaakt bij kundenbetreuung@bmw.de het email adres dat bij gegevensbescherming genoemd wordt.
Even afwachten op hun reactie.

Is het een idee om deze bevinding ook te vermelden aan het Connected team via de optie in de app?
(tik op de dire bolletjes onderin het scherm)

Waarschijnlijk kun je deze optie ook instellen in de optie . Te vinden in het menu dat je krijgt als je op de drie bolletjes tikt.
Screenshot_20240910-194938_BMW Motorrad.jpg

Jack,
Dit is dus de enige plaats waar je dit in kunt stellen en ik dus ook het probleem tegen kwam. Ik kan na het aanvinken de disclaimer niet verder lezen en bevestigen dus . . .
Probeer zelf maar even het (2e) vinkje weg te halen en dan weer te plaatsen. Ik ben benieuwd of dat jou wel lukt.
En inderdaad, ik zal het probleem ook even via de app zelf melden!

Ik heb het getest en verwachte inderdaad hetzelfde issue als bij jou. (dan had ik een uitdaginkje)
Maar het scherm bij plaatsen van het vinkje is bij mij:
Screenshot_20240910-204526_BMW Motorrad.jpg
Kan ook niet scrollen maar wel akkoord gaan.
Ik heb waarschijnlijk ergens ander instelling in mijn Android. (standaard letter-/schermgrootte.

Inderdaad. Ik heb grotere letters. Nu ik ze kleiner zet kan ik er ook bij. Bedankt voor je hulp.

Omdat de app plots weg was, dan maar de nieuwe “make a ride” geïnstalleerd. Maar er is weer wat mis. De app opent maar sluit zich dan onmiddellijk weer af. Verder geraak ik niet. Ofwel ligt het aan mij ofwel ligt het aan die bmw rommel.
Als dat zo blijft duren, zie ik bmw er na al die jaren uit vliegen.
Iemand idee wat er met de app mis is? -

Blijkbaar iets mis met de gsm. Waarschijnlijk één of andere instelling.
Heb de app geïnstalleerd op de gsm van mijn madam en daar werkt de app

Probeer eens om de app eerst te verwijderen en daarna de telefoon helemaal uit en weer aan zetten. In veel gevallen wil dit wel helpen. Mocht dat niet helpen, kijk dan eens in de instellingen onder Apps en verwijder daar alle gegevens en de cache.

Yes. Uiteindelijk de boosdoener gevonden.
Het probleem stelt zich als je de instelling “VET LETTERTYPE” aanvinkt.
Toen ik deze uitvinkte, sloot de app zich niet meer automatisch af. Eind goed, al goed _004 -kwijling-

Ondertussen de versie 5.4.1 geïnstalleerd. Gisteren een volledig uur gaan rijden. Tot mijn verbazing is de verbinding geen enkele keer weggevallen. Stem van de commando’s is nu een vriendelijke “vlaamse” dame. Misschien verbindingsprobleem opgelost? Vrijdag ga ik op onderhoud en de Rt zal misschien terug een update ontvangen. Gsm is samsung met Android.

Afgelopen week heb ik IOS 18 geïnstalleerd en zondag een proefritje gereden (CRA 5.4.1) die foutloos verlopen is.
Geen enkele onderbreking van de verbinding. Ook niet in de track registratie. Dat laatste was voorheen wel zo. Daarmee bedoel ik de onderbrekingen die ik niet merkte tijden het rijden maar die wel in de track zichtbaar waren.
Het is mij ook opgevallen dat het batterijverbruik van mijn BMW com setje in de EVO7 helm beduidend lager was. Aan het com setje is niets gewijzigd dus ik vermoed dat in IOS 18 de bluetooth functie verbeterd is.

Na 3 jaar eindelijk een oplossing…………………………???

Ik vind één succesvolle rit nog geen teken van de oplossing.
In mijn stukje hierboven heb ik nog niet gemeld dat het met een iPhone gedaan is die alleen gebruikt wordt voor CRA.
Alle overbodige apps zijn verwijderd. Van alle apps die er wel op staan is de functie ‘meldiingen’ uitgeschakeld.
Ik ga het nog proberen met mijn dagelijkse iPhone natuurlijk en zal het resultaat daarvan hier melden.
Maar toch deze “eerste” rit was wel hoopgevend.

OK, een rit is inderdaad niet maatgevend, twee ritten ook niet. Maar ik begin nu toch, na drie ritten er een klein beetje in te geloven dat men bij BMW de verbindingsproblemen misschien wel heeft weten op te lossen. Het versienummer bij mij is inmiddels ook 5.4.1
De afgelopen weken drie maal met de Motor weg geweest voor wat grotere ritten. Alle drie boven de 200 kilometer en in verschillende windstreken. En bij geen van deze ritten is de navigatie uit of weg gevallen.
De verbinding bleef dan wel in stand maar de navigatie zelf is nog steeds niet geheel zonder problemen :cry: Bij het verlaten van de route vanwege bv. wegwerkzaamheden heeft de navigatie problemen om de route weer op te pakken. Ook na een pauze waarbij de motor uitgeschakeld geweest is weet de Connected App wel weer te verbinden maar maakt deze een zooitje van de route _001 Vandaag ook weer; vanwege een lange file toen ik bijna thuis was, de route iets omgelegd om deze te omzeilen. Toen ik op ongeveer 10 kilometer voor het einde van de route deze weer op kon pakken wilde de navigatie mij eerst nog 66 kilometer terug sturen. Zelfs toen ik het eindpunt had bereikt bleef de app volharden dat ik nog 77 kilometer moest rijden naar het eindpunt. Onder weg na de lunch eenzelfde probleem gehad. De enige oplossing is dan om de route te beëindigen en vervolgens opnieuw op te starten met de optie Direct Weg (dus niet met de optie Via Startpunt). Dan klopt de routering wel weer.

Gelukkig heeft MRA (MyRouteApp) daar in het geheel geen last van _004 Bij een wegomlegging of als je bewust van de route afwijkt, probeert deze je weer via een logische weg terug te brengen en, en dat is voor mij ook belangrijk, je ziet in het scherm nog ook de oorspronkelijke route zoals deze was. Deze blijft gewoon intact. Hierdoor zie je dus ook waar en wanneer je weer op de geplande route terug kunt komen.
En ja, natuurlijk heeft MRA ook wel tekortkomingen, als kan ik die zo niet noemen. In ieder geval is de werking met Android Auto nog niet optimaal, maar desondanks denk ik dat ik deze hoofdzakelijk blijf gebruiken met daarnaast misschien de navigatie van BMW. En in noodgevallen heb ik de Garmin ook nog.
Ik hoop dat in een komende update van de Connected App dit routeprobleem ook aangepakt is -kwijling- Als de jongens bij MRA dit kunnen dan moet het voor BMW toch ook niet zo moeilijk zijn!