BMW Connected Ride App v. 5.4.0

Zeker moet het met CRA kunnen. Het is geheel gebaseerd op TomTom technologie en een TT doet dat ook prima.
Tijdens mijn rit had ik er ook last van dat niet gereden routepunten niet automatisch overgeslagen worden. Met als gevolg inderdaad dat ik teruggestuurd werd. Ik ben toen gestopt en heb de punten handmatig ‘overgeslagen’ en dan blijft de route in tact.

Overigens denk ik dat de laatste verbindingsproblemen (bij mij) niet echt opgelost zijn door BMW maar door Apple met aanpassingen in IOS18. Want na de installatie van IOS18 had ik geen problemen.
Terugkijkend zou het mij dan weer niet verbazen als de problemen ook veroorzaakt werden door Apple met de introductie van IOS17 vorig jaar. Die kwam uit in september '23 en. vanaf dat moment had ik de grote problemen met connectivity.

Hou er rekening mee dat navigeren in een combinatie met Android Auto of Apple CarPlay nooit dezelfde functionaliteiten op het scherm zal weergeven als op je smartphone of tablet. Veel van die gebruikte technieken worden niet ondersteunt in AA of AC. En dat gaat ook nooit gebeuren (imho).

Voor wat betreft de route; Ik heb ook geprobeerd punten over te slaan via het menu op het TFT scherm, maar deze optie is bij mij tot nu toe elke keer grijs. Ik kan dus geen punten overslaan.
Mijn gemaakte route(s) worden vanuit Basecamp als GPX op de telefoon opgeslagen en vervolgens met CRA als route geïmporteerd. De route heeft alleen “zachte” routepunten en geen “harde”.

Ik denk zelf toch dat de verbetering door BMW zelf gerealiseerd is want ik heb geen Apple / Iphone maar een Samsung met Android. En met die telefoon (die ik altijd gebruik,) is tot mijn grote verbazing tot nu toe (de laatste 3 keer dus) de verbinding probleemloos verlopen.

En ja, helaas zal niet alle functionaliteit van MRA via Android Auto werken, maar wat ik nodig heb voor het rijden wordt getoond.

Hoe gaat de CRA app om met tracks in plaats van routes?

In groepsverband rijden gaat in navi land eigenlijk alleen goed als iedere deelnemer dezelfde track heeft omgezet in een route.

Dat klopt dus totaal niet. Ik maak routes gewoonijk voor 30 motorrijders. Zowel een BC als een MRA versie. IEDEREEN rijdt dezelfde route met een minimum aan via/route punten.

Het is zeker zo dat het verdelen van een track(bestand) de grootste zekerheid geeft dat iedere rijder de route met zo min mogelijk afwijkingen zal rijden.
Als de organisatie een routebestand wil verdelen vergt dat van de planner veel meer werk om afwijkingen te voorkomen. Er moeten voldoende route punten (maar ook niet te veel) geplaatst worden die ook op tactische plekken geplaatst moet worden om te voorkomen dat de navi een andere afslag zal nemen dan de route bedenker voorzien heeft.

CRA maakt er een route en die kun je rijden met een mooie weergave op je scherm en aanwijzingen via jouw com-setje in de helm.
Als je van de route gaat afwijken zal die automatisch herberekend worden en zul je naar het dichtstbijzijnde punt op de route genavigeerd worden.
Je kunt ook uitzoomen op je scherm en “op zicht” zelf naar een punt op de route rijden en die vanaf daar vervolgen. CRA zal dan vanaf dat punt verder navigeren. Maar het gaat niet altijd vlekkeloos en in enkele gevallen moet je de route afbreken en herstarten met de optie “direct weg”.

Tieflaar, in BC maak je daar dan of een waypoint van of je zet dat viapunt op afroepen (maximum 29)

Zoals ik al zei, mijn kennis van BaseCamp is roestig.
Maar in mijn menu op de Mac heet het via-punt.
Scherm­afbeelding 2024-10-05 om 13.50.02.png
Als ik zo’n zelfde punt via het context-menu wil plaatsen heet het waypoint.
Hoe dan ook is het voor het maken van een route voor CRA niet boeiend als er maar 29 via- / waypoints geplaatst kunnen worden.
De kans op een afwijkende route is daardoor vrij snel aanwezig. Zeker omdat de CRA gebaseerd is op TomTom kaarten en altijd de route berekend tussen de viapunten.

Ik zag vanmiddag dat er weer een update van de CRA was. Versienummer bij mij is nu 5.4.2
Helaas ook ditmaal geen vermelding wat er precies gewijzigd c.q. verbeterd zou moeten zijn!

Heb mijn mac hier in Italië niet bij de hand dus kan het effe niet controleren (staat wel in het Engels). Voor windows spreekt men over niet af te roepen viapunten, af te roepen viapunten en waypoints. Voor de Mac zijn het misschien al dan niet af te roepen vormingspunten (shaping points) en een waypoint zal wel een waypoint blijven. Tussen een waypoint of af te roepen vormingspunt kan je 127 niet af te roepen vormingspunen hebben? Dus je stelling dat dit niet boeiend is wijst er jammer genoeg op dat je nog in BC, noch in MRA ooit goede routes gemaakt hebt.
In onze groep is er eentje die met een groot TFT scherm rijdt met de connected ride app op een Samsung S-type telefoon. Ik heb die nog nooit horen zeggen dat de route niet klopte met wat op zijn scherm verscheen.

Dank voor de analyse _004