BMW boxer - motorloop verbeteren

BMW boxer - motorloop verbeteren

Onlangs ben ik via het BMW GS forum in contact gekomen met Freek uit Sommelsdijk. Freek heeft de motor afgesteld (RT ‘05) en dat is mooie verbetering van de motorloop van de Bayerische Boxer!

Wat wordt er gedaan? - het betreft het synchroniseren van beide cilinders, zodat bij lage toerentallen beide cilinders tegelijkertijd aangesproken door de injectoren i.p.v. 1 voor 1 op te starten en al schokkend weg te rijden. Dit trucje wordt bij de dealers ook gedaan met onderhoud, echter niet met de precisie, en met de precisie meetinstrumenten welke Freek gebruikt. Het vacuüm wordt gemeten en tot op de 1000e mBar afgeregeld.

Voor een kleine vergoeding voor de apparatuur en een leuk ritje naar Sommelsdijk, heb ik nu een nog mooier lopende BMW, echt een aanrader!

Het is mogelijk om dit bij iedere BMW boxer motor te doen, ook de LC modellen. Eerst wordt met GS911 uitgelezen of de motor in orde is, en daarna minutieus afgesteld. Er zijn naast Freek nog enkele anderen die dit doen, wellicht dat er iemand bij zit die gunstiger gelokaliseerd is, kijk even in dit topic op het BMW GS Club forum:

https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/66624-r1200gs-goed-laten-afstellen-wat-een-verschil/

Gebruikersnaam van Freek is: FreekC
C7FC3036-6B9E-4E02-A952-9165D02211F4.jpeg

Dat klinkt mooi in de oren , maar vananf West-Vlaanderen zit ik al gauw 5h in het zadel heen en terug … spijtig , die van mij zou ook wel een fijnstelling kunnen gebruiken … :nerd:

Waag er eens een post aan op het GS forum, er zijn meerderen die dit doen/kunnen, wellicht iemand die dichterbij zit.

Vind het wel een raar verhaal dat ‘we’ dat bij derden moeten laten doen.
Het zou meer voor de hand liggen wanneer de opgeleide en op bmw manier geschoolde monteurs dit zouden moeten kunnen.
Ik vraag me af waar dat dan mis gaat?

Ik denk dat een dealer het inderdaad even goed kan, alleen: kleppen stellen en synchroniseren vraagt wel wat tijd, als je het zo perfect mogelijk wil doen, en tijd is waar het de dealer aan ontbreekt, ttz voor elke klus zijn een vast aantal minuuteenheden voorzien, en als je de perfectie wil benaderen kan dat niet binnen het toegelaten schema, dus zegt een dealer: gewoon goed is goed genoeg.
Maar inderdaad, er is een verschil tussen gewoon goed en omzeggens perfect, en dat voel je ook gewoon.

Inderdaad, zoals hierboven: een dealer kan dit ook, maar doet dit niet met dezelfde nauwkeurigheid.

Maartens-r-rt verwoordt het goed. Daarbij geeft Bmw aan dat er een verschil tot max. 25 mbar tussen de gasklephuizen mag zijn. Als een dealer een verschil kleiner dan 25 mbar meet dan zal hij niet verder synchroniseren. Dit kost tijd en geld want een uur tarief van 80 euro is tegenwoordig normaal.
Daarbij de stand vd gaskleppen kunnen, af fabriek, stationair al verschillen. Bij een 1200 zullen de stationaire stappenmotortjes dit verschil wegpoetsen, de motor zal mooi stationair lopen. Ga je nu synchroniseren op 2500 toeren, dmv de bowdenkabels, dan staan de gaskleppen op dat toerental exact gelijk . Ga je nu gas geven dan gaat de ene bowden kabel harder trekken dan de andere, want de gaskleppen staan op stationair toerental al niet gelijk. Dat harder trekken zal tienden van mm zijn, maar toch zal de motor daardoor minder mooi lopen, opnemen.

Wat Freek doet, vermoed ik, en wat ik doe.
Je zorgt eerst dat de bowden kabels losstaan. Sluit een vacuüm meter aan. Dan dmv Gs-911 of motoscan de stappen motortjes calibreren. Dan start je de motor en stel je de rechter gasklep gelijk met de linker dmv de gasklepschroef. Overigens Bmw verbiedt dit te doen. Daarna draai je de linkerbowdenkabel uit, je moet speling in je gashendel houden en het stationair toerental mag daardoor niet omhoog gaan.
Nu zet je het toerental op 2500 toeren en draai je de rechter bowdenkabel schroef uit tot je meter aan geeft dat je linker en rechterkant gelijk zijn. Borgmoer vastzetten, controleren en evt opnieuw doen.

Bovenstaande kan je ook bij een 1100 doen, dan de koperen schroeven op je gasklephuis 1.5 slag uitdraaien en dan op dezelfde manie afstellen. Je hebt dan natuurlijk geen Gs-911 of motoscan nodig dat deel kan je overslaan.
Ik gebruik nu ook een Harmonizer, vind ik veel prettiger werken dan een vacuümmeter, rustiger en daarnaar exacter af te stellen.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die verbeteringen kunnen aangeven op bovenstaande tekst, graag wordt het verhaal beter van.

Ten eerste hulde voor Freek, staat buiten kijf.

De Harmonizer is niet meer te krijgen, de ontwerper is destijds overleden voordat de productie goed op gang kwam. Wat ik er destijds over gelezen heb is dat dit apparaat beduidend beter is dan de gewone vacuümmeters.

Zo wie zo is het vervangen van de injectors voor een gesynchroniseerd setje van Tillls, de speling uit je gaskleppen (laten) halen, soepele gaskabels en dan lekker goed afstellen!

Het verhaal van Bens is inderdaad de methode die wordt toegepast door Freek.

Bens heeft het juist weergegeven. Deze methode werkt het best. Hoewel Bens het duidelijk vermeld, goed opletten: rechter gasklep gelijk stellen aan links. Niet andersom.
Dit komt door het feit dat de TPS aan het linker gashuis zit.

Vandaag ( afspraak al de volgende dag ) een bakkie kunnen doen bij FreekC. Nog voor ik het bakkie op had, liep mijn r1200rt netjes en soepel. Duidelijk merkbaar retour met een big smile. De Boxer is duidelijk gevoelig voor een minimaal verschil, iets wat met een standaard synchronisatie setje gewoon lastig haalbaar is.

Is er ook iemand wat meer in het noorden van het land die dit kan doen ?

Woon vlak bij Hoorn in NH. Als je dat niet te ver vind, kan ik het voor je doen. Doe vaker R1100RT en 1200GS. De 1200RT is vergelijkbaar, met de 1200 GS, om af te stellen. Alleen de 1200 RT kuip verwijderen heb ik nog niet aan de hand gehad. Zou ik even moeten uitzoeken. Stuur maar een pb.

Het verwijderen van de kuipdelen is geen probleem. Dat is niet zo moeilijk. Ik moet nog even terug naar de motorzaak waar ik de motor onlangs gekocht heb voor een garantie gevalletje.
Ik ga daarna contact met je opnemen @Bens.

oke, ik hoor het wel.

Ik heb het ook door Freek laten doen, aanrader (je boxer word bijna saai om op te rijden zo soepeltjes :stuck_out_tongue_winking_eye:)

Interessant, hoe kan ik Freek bereiken mijn r1100rt zou ook eens een keer goed afgesteld mogen worden.

Als je hem een bericht stuurt ( FreekC ) kom je heel snel tot een afspraak.

8 mei een afspraak bij FreekC

Klinkt super goed… iemand in het oosten deslands die dit ook kan doen? Ik woon in de buurt van Enschede.