BMW boxer - motorloop verbeteren

Ja…hoe graag wil je iets, zonder dat afstand een probleem is.

Roosendaal klinkt dan als het andere eind van de wereld.

Mijn 1150 RT is door Bens zeer vakkundig en met behulp van de harmonizer helemaal opnieuw afgesteld _004 , ik had zelf mijn Twinmax meegenomen om te kunnen testen tov de harmonizer en het resultaat is verbluffend.
Niet alleen op het afgestelde bereik van 2500 -3000 toeren rijdt de motor zuiverder ( geen last van onregelmatige loop), maar ook bij een cruise snelheid van ronde 100 - 110 km/h rijdt hij heel strak, zonder te overdrijven rijdt de motor zoals ik hem nooit gekend heb.
Echt een verademing, nadat ik zelf al het nodige had geprobeerd, Iridium bougies, Johm Gemni chip, nieuwe 1200 injectors van Tills.

Ben hier echt blij mee,
Bedankt Ben!

gr Ruud

Blij je te kunnen helpen Ruud, was gezellig.
Stationair was de motor behoorlijk uit balans, een verschil van 53 Mbar. Als de basis niet goed is, dan verhelpt een chip, andere injectoren etc. het probleem niet en blijft de motor ‘rauw’ lopen.
De Twinmax ook eens in werking gezien, ook handig kan je ook goed mee afstellen. De Harmonizer is preciezer en het voordeel, vind ik, dat je ook hij ook het toerental in beeld heb tijdens het afstellen.

Vanochtend op bezoek geweest bij FreekC, de motor van mijn BMW r1100rt liep niet lekker ‘rond’

CO waarde stond niet goed 0.9 procent moet ruim 2 procent zijn. Na het afstellen van CO de gasklephuizen synchroon gesteld met de Harmonizer.
Resultaat een fijn lopende motor en een stuk betere gas respons!

Tijdens de rit naar huis kon ik goed merken dat een juiste afstelling zo belangrijk is, het bokken bij lage toerentallen is zo goed als verdwenen.

Even voor de goede orde, dit afstellen gaat NiET bij de LC modellen.
Daar regelt de computer alles.
Maar 1100/1150/1200 tot 2013 gaat het uitstekend.
Nauwkeurigheid en precisie zijn de kernwoorden.
De Harmonizer meet op 1 mBar nauwkeurig.
Dat is vele malen beter dan de spullen die BMW werkplaatsen gebruiken.
Een tolerantie van 25 mBar is gewoon belachelijk, het moet 0 mBar zijn.

-Freek-

Dat is dus helaas niet zo.

Een kleine uitleg.
De gasklephuizen worden gemaakt bij Bing.
Die weten wel hoe ze dat moeten doen.
Ze maakten ook al de carburateurs voor onze Zundapp/ kreidler e.d. (dit voor de ouwtjes onder ons :smiley: )
Het probleem met die onstabiel lopende boxer begin met de productie van de gasklephuizen.
Bing maakt geen sets, links en rechts gelijk.
De huizen worden op een flowbank geflowed, de luchtdoorlaat hoeveelheid wordt afgesteld en het schroefje krijgt wat blauwe lak en er mag NOOIT meer aangedraaid worden. (volgens BMW)
Nu staan de gaskleppen bijna dicht op stationair, ik heb eens gemeten en kwam op , ongeveer, 0,6 mm, Bing houdt een tolerantie van 0,05 mm.
Allemaal niet zo spannend maar… in het ongunstigste geval staat de ene klep 0,05 + en de andere 0,05-.
En daar gaat het fout.
De stapper zullen proberen dit te corrigeren maar dat lukt maar ten delen, er blijft een onbalance tussen de cilinders.
De ene wil iets sneller dan de andere.
Ga je naar een dealer om dit te laten corrigeren dan zeggen de meeste…dat kan niet, want volgens de regels van Herr BMW mogen we niet aan de gasklep eindaanslag schroeven draaien.
Absolute kolder natuurlijk, de afstelling staat niet goed, je hebt een afstelmogelijkheid maar daar mag je niet aan draaien???
Ik heb hier discussies over gevoerd tot in Berlijn toe maar een duidelijk antwoord heb ik nooit gekregen.

Wat ik doe:
Ik draai de gaskabels los op de gasklep huizen en aan het stuur. (gashendelkabel)
Dan draait de motor puur stationiar, verschillen heb ik gezien van 4 Mbar tot wel meer dan 100!
Je hebt dan een soort oude tractor.
Eerst worden de stappers gekalibreerd met de GS911.
Met de Harmonizer aangesloten stel ik het stationair gelijk op 0 mBar verschil.(met de rechter gasklepeindaanslagschroef)
Je krijgt dan een mooi lopende motor op stationair toerental, rust in de tent.
Dan draai ik de linker gaskabel strakker tot de meter gaat oplopen, de kabel gaat de gasklep oplichten en dat moet niet.
Dan een hele slag terug en vast zetten, de motor draait weer mooi stationair.
Dan de rechter kabel opdraaien en gelijk wat gas geven als het verschil een eind is opgeheven wat meer gasgeven tot zo’n 2500 tpm en het verschil opheffen met de rechter schroef.
Ook op 2500 tpm heb je nu 0 mBar verschil en een heerlijk lopende motor.
Beide cilinders, gaskleppen, doe op het zelfde moment het zelfde.
Niet meer de ene iets voor op de ander maar beide gelijk zodra je het gas draait.
Dan de speling uit het gashendel stellen en je bent klaar.
Niet eerst 3 mm vrije slag maar gelijk gas als je draait.
Zo heb ik er inmiddels meer dan 300 gedaan.
Zijn er vragen…stel ze gerust.

-Freek-