Deze informatie ontving ik zojuist van het ministerie; het is goed om er rekening mee te houden:
Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.
IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.
IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
Bedankt, maar wie bedenkt zoiets totaal onpraktisch nu weer? Wanneer hang je evt. Een aanhanger achter je motor? Juist, als je een langere toertocht gaat maken. De kans lijkt me bijna 100% dat die zich niet tot Nederland beperkt.
Nee, een motor al dan niet met zijspan valt onder rijbewijs categorie A. Let je wel even op de melding bij de RDW als je een motor met zijspan hebt.
Nederland (met andere landen) is door de EC gewoon teruggefloten.
Probleem is dat in de derde rijbewijsrichtlijn de motor met aanhanger in het geheel niet wordt genoemd of als rijbewijscategorie wordt vermeld.
De lidstaten van de Europese ruimte erkennen onderling elkaars rijbewijzen, echter alleen voor zover die categorieën rijbewijzen in de richtlijn zijn vermeld. En A met aanhangwagen wordt niet vermeld.
De lidstaten mogen op sommige punten afwijken van de genoemde categorieën of verruimen, onder de beperking dat die afwijking of verruiming dan alleen geldt voor binnen de eigen landsgrenzen. Die afwijkingen of verruimingen betreffen voornamelijk minimum leeftijd voor een bepaalde categorie rijbewijs en de automatische toekenning van een categorie bij het verkrijgen van een andere categorie, bijvoorbeeld automatisch A1 bij B.
In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.
OVER MOTOR MET AANHANGER WORDT IN HET GEHEEL NIET GEREPT.
Nu past de EC een analogie toe met de wel genoemde afwijkingen:
Als een afwijking of verruiming niet genoemd wordt, dan is het verboden buiten de eigen landsgrenzen.
Omdat evaluatie van de richtlijn niet voor medio 2018 zal plaatshebben (de eventuele aanpassing volgt dan een paar jaar later), weet ik dat er informeel overleg tussen lidstaten is gepland om te kijken en te onderzoeken of het rijbewijs motor met aanhanger toch buiten de landsgrenzen onderling erkend wordt. Nederland is namelijk niet het enige land dat met die problematiek wordt geconfronteerd. Eventuele wederzijdse erkenning gaat sneller en buiten de richtlijn om.
Maar voor het zover is dient Nederland zich te conformeren aan wat de EC heeft geoordeeld en de wet aan te passen.
Europa, dat hebben we met zijn allen per referendum toch met elkaar afgesproken?
Laten we dan maar hopen dat er een verschil zal zijn tussen deze krankjorume regelgeving en de handhaving daarvan op de weg zolang de de ambtenarij zijn realiteit nog niet aan de echte wereld heeft aangepast.
Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!
Belangrijke exameneis zal het achteruit inparkeren worden , ik ga met Blackers mee: laten ze alsjeblieft wat nuttigs gaan doen i.p.v deze flauwekul; anders wil ik wel een baantje bij die club, dat wordt lachen: wat zullen we nu weer eens verzinnen …
De wegen van de EU zijn ondoorgrondelijk. Gelukkig is dit geneuzel blijkbaar het belangrijkste issue waar Europa op dit moment mee te kampen heeft… Hier in Engeland wachten wij ondertussen met veel belangstelling op het grote ‘Europa-referendum’. Ben benieuwd wat daar straks uit komt.
De informatie die de ANWB in dit laatste bericht verstrekt is onjuist of in ieder geval voorbarig.
Het komt volledig voor rekening van de ANWB die hiermee aantoont niet over de juiste kennis te beschikken.
Er is zeker wat aan de hand.
Al sinds 1980 (1ste rijbewijsrichtlijn) wordt de mogelijkheid van aanhanger in de definitie van rijbewijs categorie A niet genoemd.
Die definitie is in de 2de en 3de rijbewijsrichtlijn overgenomen.
Wederzijdse erkenning van rijbewijzen geldt alleen voor de categorieën voor zover de definitie die noemt.
Het staat de lidstaten vrij om de categorieën uit te breiden, aan te passen, aan te vullen of te wijzigen, maar dan geldt die uitbreiding, aanpassing, aanvulling of wijziging van het rijbewijs alleen binnen de eigen landsgrenzen van die betreffende lidstaat.
De tekst die de ANWB schrijft, die “er had bij moeten staan” komt zeker niet uit de bronnen van het ministerie.
Het ministerie is verbaasd over die tekst die de ANWB schrijft en begrijpt niet waarom de ANWB deze misinformatie verspreidt.
Het is juist de EC die het ministerie op de vingers heeft getikt omdat het ministerie ervan uitging dat een aanhanger achter de motor binnen het rijbewijs categorie A viel en geldig was binnen de EU. En dat is dus niet zo (volgens de EC).
Het gaat er niet om of je je wel of niet aan de regels van het buitenland houdt als je met zo’n aanhanger rijdt; het gaat er om dat je rijdt met een aanhanger terwijl dat niet in de definitie van categorie A is begrepen en om die reden niet valt binnen de wederzijdse erkenning van rijbewijzen en daarom alleen geldig is binnen de eigen landsgrenzen.
Op de keper beschouwd rijd je in het buitenland dan met een ongeldig rijbewijs.
Feitelijk rijd je als sinds 1980 illegaal met een aanhanger in het buitenland, maar eerst onlangs is dat door iemand in de EC opgemerkt.
Dat is voer voor verzekeraars als je in een ongevalssituatie belandt.
Op dit moment wordt naarstig gewerkt en naar een oplossing gezocht om deze lacune in de richtlijn zo snel mogelijk te herstellen. In ieder geval eerder dan eind 2018 wanneer de eerste evaluatie van de 3de rijbewijsrichtlijn plaats heeft. Op welke wijze dat precies vorm zal gaan krijgen is op dit moment nog niet duidelijk.
Tot op dat moment dat er meer duidelijkheid is, zou ik het risico niet lopen om met een aanhanger in het buitenland te gaan rijden.
In beide verzekerings-polissen (ik heb 2 motoren met trekhaak), staat mijn aanhanger genoemd als verzekerd indien gekoppeld aan mijn motorfiets.
De groene kaart, wederom gekoppeld aan mijn polis, geeft de landen aan waar dekking word gegeven.
Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.
Lijkt mij dat een verzekeraar in mijn geval dus nu een wijziging van de polis zou moeten doorvoeren.
Gezien de commotie in de media mag je ervan uit gaan dat zij ook op de hoogte zijn.
Lijkt mij dat bij uitblijven van die wijziging, zij gebonden zijn aan de dekking.
Bovenstaande even los van het feit dat je dan zonder geldig rijbewijs op pad bent.
En ja: ik ben ervan op de hoogte dat je verzekering niet geldig is indien je zonder geldig rijbewijs op pad bent.
Toch maakt dit het een ingewikkeld iets, daar de verzekeraar mij specifiek en letterlijk in de polis aangeeft inclusief aanhanger verzekerd te zijn.
Enfin, laten we hopen dat dit snel op de juiste manier word opgelost…
Het eerste wat onderzocht moet worden is of het werkelijk een omissie betreft of dat de aanhangwagen bij de categorie A destijds bewust is weggelaten.
Misschien is het wel met opzet niet in de definitie van categorie A opgenomen, juist omdat het rijden met een aanhanger achter de motor in sommige landen niet is toegestaan.
De verplichte wederzijdse erkenning van het rijbewijs zou anders betekenen dat die landen (waar het verboden is) wel buitenlandse motorrijders met aanhanger zouden moeten toelaten, terwijl de eigen lokale wetgeving het rijden met aanhanger verbiedt.