Benzineverbruik poll - Hoeveel gebruikt jouw RT?

In de afgelopen zes maanden dat mijn 1200RT nu oud is gebruikte hij:

855,53l aan benzine
… waarmee ik 17.572,7 kilometer ver kwam.

Het gemiddelde verbruik ligt nu op 4,87l per 100km
… waarbij het hoogste 5,68l / 100km en het laagste 4,52l / 100km was.

Voor de cijfertjes gebruik ik Road Trip

Hoi Coen,
Inmiddels heeft mijn -1100- een nulbeurt gehad bij Kenny en hij vertelde me dat de “shoke” niet echt een shoke is in de zin van dat je brandstof/luchtmengsel wordt aangepast. Het is eigenlijk hetzelfde wat je doet met je gashendel…het toerental verhogen…wist ik niet _001

De “shokekabel” vernieuwen was een lang (lees duur) klusje omdat deze helemaal verstopt zit en dus veel werk(veel €)is om hem te vervangen. Aan de kant van de stuurhandel zit hij niet helemaal meer zoals het moet maar werkt nog wel dus zolang hij zijn werk doet laat ik het er maar bij.

Kenny heeft de kleppen gesteld en de boel gesynchroniseerd (was nodig) en tot mijn grote opluchting bleek ik met deze tank 1op17,6 te hebben gereden.
Kenny heeft iets toegevoegd aan mijn brandstof en ik moest de tank zo goed als leegrijden, daarna volgooien met bv shell V-power…die heeft ook een reinigende werking.
Het lijkt mij dat het alleen nog maar beter kan gaan met het brandstof verbruik _004
Het lijkt me een optelsommetje…alle vloeistoffen nieuw, olie/luchtfilter, goede afstelling…etc, helpen uiteindelijk allemaal.
Ik ben tevreden met 1op 17,6 _004

[groet] Arno Big RT Smile

Ik haalde net weer 1 op 19,65 en dat was van Tilburg uit op de snelweg tussen 110 de 120 km per uur en dan een rondje Limburg (Mergelland Route).

Ton

Het kan altijd beter Ton…ik hoop de volgende tankbeurt in de buurt te komen van jou 1 op 19,65…wie weet?
Maar af en toe even flink in zijn toeren jagen (advies Kenny) komt het verbruik ook niet ten goede hé…

[groet] Arno _004

Ik vind het zuinig rijden ook niet altijd leuk. En als ik nergens op let gaat het verbruik ook snel naar de 1 op 16/17 hoor. Ik heb bij de vorige tank ook een brandstofsysteemreiniger gebruikt. Ik heb het gevoel dat de motor wel iets regelmatiger loopt. Ik test ook regelmatig die V power maar of het werkt _001 . De uitlaat is misschien ietsje mooier grijs dat wel.
Ik zal nog een keer proberen om over de 1 0p 20 te komen door heel braaf te rijden maar dan stop ik met het testen.

Ton _004

Hangt inderdaad veel van je rechterhand af…was er nooit zo mee bezig, mijn vorige motor liep eigenlijk altijd zo’n 1op20 of ik nu rustig reed of niet.
Deze motor heeft meer cc en is zwaarder, dan vind ik 1op17/1op18 ook mooi.

Of die brandstoftoevoeging helpt… _001 ik weet niet of je dit herkent, maar als mijn auto net een beurt heeft gehad en ik rijd ermee naar huis lijkt het toch allemaal soepeler te draaien enzo…zal op de motor niet anders zijn :smiley:

[groet] Arno _004

Ik zie het niet zozeer als een toevoeging maar meer een reiniger. Injectors vervuilen en koolaanslag op kleppen en in de verbrandingskamer zijn allemaal dingen die je niet wilt. En de reinger lost die rommel in ieder geval gedeeltelijk op waardoor de motor weer wat zuiniger en mooier loopt en wat meer vermogen krijgt.

Ton _004

Ik rijd normaal 1 op 17,5 met mijn -1200- .
Vanochtend ben ik eens lekker rustig naar Amersfoort gereden: 1 op 20,8 ! Het kan dus wel, inderdaad erg afhankelijk van je rechterhand.

Hans

Hoi,
Even wat nieuwe info op een oud draadje. Ik hou het bezineverbruik nauwgezet bij en kom aan de 1:18 op jaarbasis bij een sportief rijgedrag en meestal alleen zittend op de brommert. De teller staat nu op 125.000 en de motor is 13 jaar oud en maakt zo’n 20.000km/jaar (ja 13 keer 20 >125 maar ik heb de motor zelf vanaf 2006).
De dip zit in de winter (koude lucht dus slechte menging) maar onder de 1:16,5 komt ie niet. Op hele lange stukken in de zomer wordt de 1:19 gehaald. Voor de winteroperatie heb ik zitten denken om de luchtafvoer van de radiator te verleggen naar de lucht inlaatpijp om zo de hele koude lucht met warme te mengen in de hoop zo het verbruik wat gunstiger te maken . Moet ik nog eens uitwerken.
Zelf heb ik het niet zo op al die toevoegingen die van alles beloven maar waarvan niet te controleren is of het echt werkt. In de marketing noemen ze het “cognitieve dissonantie” ofwel als je ergens geld aan uitgeeft krijg je het gevoel dat het ook iets oplevert. En hoe groter het bedrag, hoe sterker het gevoel en ja dat heb ik ook.
Ik heb een tijdlang alleen maar V-power getankt om eens te kijken of ik nou werkelijk meer kilometers uit een tank haalde en werd zwaar teleurgesteld het maakte niks uit.
De enige (bewezen) manier om meer uit de tank te halen was het boren van een gaatje in de standpijp zodat ik meer peut mee kan nemen.
Groets Peter

Ik zou niet gaan experimenteren met de inlaat. Het hogere verbruik in de winter wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de koudere start die ook nog eens langer koud blijft.
Eenmaal op temperatuur is het verbuik gelijk, koude lucht, meer benzine, maar ook beter cilindervulling, dus hoger rendement, vise versa.

Groet,
Kees Jan

Het brandstofverbruik is in de winter toch meestal iets hoger vanwege wrijvingsverliezen. De versnellingsbak en cardan komen niet echt op temperatuur tenzij men hele lange afstanden rijd. Ook de motor heeft iets meer weerstand in de winter vanwege krimpen van metalen.
Maar de cilindervulling is wel gunstiger en de motor zal inderdaad een hoger rendement hebben.

Helemaal correct. Ik hou het verbruik van mijn auto’s al sinds maart 2007 nauwgezet bij en je ziet keurig een golfbeweging door het jaar heen: 's winters wat hoger en zomers een wat lager verbruik. Het verschil is bij mij meestal zo’n 2 á 3 liter per 100 km. Ik neem aan dat dit bij de RT niet enorm anders zal zijn, want het verschil is hetzelfde voor zowel het 2,5 benzine-blok als het 0,7 turbo-blokje in mijn wagenpark.

[groet]

Bert M

Ik heb nu 2x getankt met het winterse weer. De eerste keer kwam ik uit op een verbruik van 1:10,5 en vandaag tankte ik 15 liter waar ik 188 km ver mee was gekomen, dus een verbruik van 1:12,5. Ik rij elke dag naar mijn werk, zo’n 4 km van huis af en de temperatuur meter staat dan op 2 a 3 balkjes. De motor heeft onlangs bij Kenny nog een kleine beurt gehad, dus daar zal het niet aan liggen, iemand verder nog een idee? Zat zelf te denken om een keertje de toevoegingen van Forté bij de benzine te gooien, Moto Power I en Moto Power II. Dit omdat de boel binnen misschien een schoonmaakbeurt kan gebruiken, wie weet scheelt dat… Ik heb helaas nog niet kunnen kijken wat de motor verbruikt tijdens toertochten, ik hoop toch wel dat 'ie dan iets zuiniger is!

Dat is een normaal verbruik bij ritjes van 4 km. Voor die ritjes gebruik ik dan ook de fiets. Benzineverbruik moet je controleren op een veel langere afstand. Met het koude weer dat we gehad hebben en zo’n korte ritjes vervuilt jou motor nog meer. De olie komt eigenlijk niet echt op temperatuur en het is nog slecht voor de motor ook.

Ton

Ook naar mijn idee is dat verbruik normaal bij dergelijke afstanden.

Vergeet niet dat dergelijke stukjes erg slecht zijn, aan een koude start ontkomt ook de lange afstand rijder niet, maar als de motor na een paar kilometer weer wordt uitgezet verandert de olie al snel in een mengsel van water (condens) en olie die de smerende werking doet afnemen, gevolg hogere motorslijtage. Ook interne vervuiling kan op den duur problemen geven.

Als je die korte stukjes niet kan vermijden, dan zou ik 1 á 2 keer per week een ommetje maken van minimaal 25 kilometer en vaker olie verversen.

Groet,
Kees Jan

Die moet ik onthouden voor mijn lief: “sorry schat, om de motor heel te houden moet ik nu echt even een ommetje maken.” En dan meteen een ommetje van 150 km plannen… _004

Ik heb het bij auto’s vaak getest en het duurde wel 15km voor dat alles op werktemperatuur was. En dit was gemeten met een thermometer die rechtstreeks via de oliepeilstok in de motorolie gestoken was.

Toch op zich wel raar, dat ik met mijn vorige oude XJ van 21 jaar oud op hetzelfde stukje wel een verbruik haalde van 1:16 en daar gebruikte ik nog ouderwets een choke ook :$

Maar als het niet vreemd is bij de RT’s, dan zit ik er niet over in de war. Uiteraard gebruik ik hem wel om diverse keren per week langer te rijden dan die 2x4 km, maar zoals gezegd is het door het winterse weer er nog niet echt van gekomen om hem tijdens een rit van 100+km uit te proberen. Qua interne vervuiling kan ik dus wel op zijn tijd een flesje van die Forté toevoegen. Olie is pas ververst en van het voorjaar en zomer worden de afstanden vanzelf weer langer, maar bedankt alvast voor jullie info in deze :wink:

Nou de vervuiling in de olie ontstaat door twee dingen. Ten eerste smeerolieverdunning door onverbrandde benzinedeeltjes en condensvorming omdat je olie heel ver onder de 100 graden celsius blijft. En in het verleden had ik nogal eens klanten die aangaven dat het zo erg was en hun oliepeil werd steeds hoger. Tijdens aftappen van de blubber zag je dan inderdaad een veel te dunne olie die echt niet goed smeert.
Je krijgt dan ook te maken vaak met sludge. Een soort van mayonaise in je olie waar je ook niet vrolijk van zal worden.
De ene motor is sneller opgewarmt als de andere . Je hebt bij de BMW natuurlijk ook een transmissie olie om op te warmen en een cardan. Alhoewel de XJ ook een cardanmotor is als ik me goed herinner.

Ja dat klopt, dat was ook een cardan :wink: Ik moet er gewoon rekening mee houden, dat dit blok meer tijd nodig heeft, om op temperatuur te komen. Op zich geen probleem, want inderdaad ga je dan eens vaker een blokje om puur omdat het beter voor de motor is hahaha. Ik zal er in ieder geval wel beter rekening mee gaan houden en eventueel tussendoor de olie eens verversen voor de zekerheid.