Na de injectors schoon gemaakt te hebben en injector cleaner en een tank of 10 leeg gereden te hebben.
Ik heb wat issues met de benzine toevoer.
Dan ga je al snel het benzine filter wisselen.
En toen dacht ik wacht es misschien trekt de benzine tank vacuüm? Dat klopt wel want in begin houd de motor niet in maar later weer wel.
Enfin beide slangetjes van de tank ontluchten goed zowel richting de tank als richting onder de motor.
Toen de benzine pomp maar eens wisselen.
Ehhh dat ging niet helemaal goed want nu loopt ie helemaal niet meer.
Dat zat em in het feit dat de nieuwe pomp niet goed was.
Er zat namelijk niet een veertje met goed balletje in dus kon er geen druk op gebouwd worden.
Nu vertrouw ik die snel koppelingen onder de tank niet meer… heeft iemand daar slechte ervaringen mee gehad?
Ik merk wel dat ze soms moeilijk weer sluiten.
Bij Till nieuwe o ringen besteld en tja blijft behelpen.
De slangen onder de tank zitten niet klem of geknikt dus veel meer kan het niet zijn.
Of het zijn de snelkoppelingen of die druk regelaar die in ergens onder de accu zit?
De R1150RT is een twinspark van 2003 met 15.000 km
(Waarschijnlijk ben ik besodemieterd door iemand die er een nieuwe teller heeft in gezet!) enfin zo zit de wereld tegenwoordig in elkaar. Als ik de motor zo op het oog beoordeel dan zie ik 60.000 KMS wat laag is voor wat zo een fiets kan.
Enfin zie ik wat over het hoofd?
O ja de elektrische aansluitingen:
Alarm systeem er tussenuit gehaald.
Stekker van de tank is schoon gemaakt
Spanning direct op bruin en groen laat de benzine pomp goed draaien.
Wie o wie heeft met dit bijltje vaker gehakt?
Zit ook er aan te denken om de snelkoppelingen weg te laten en nieuwe slangen te monteren net zoals het Amerikaanse model.
(Ontsteking is nieuw heb goede vonk, nieuwe kabels, nieuwe bobines enz)
Er komt overigens gewoon benzine uit de injectoren.
Maar de aanleiding was dat de motor inhoud.
Je voelt dus dat ie benzine te kort komt en dan opeens in een fractie van een seconde gaat het weer een korte tijd goed om vervolgens weer te gaan inhouden.
Injectors schoon gemaakt met injector cleaning niet met ultrasoon ofzoiets.
Door het pulserende gedrag en verder ook omdat als de motor even uit heeft gestaan het euvel weer weg was zat ik eerst op het spoor dat het elektrisch een probleem was.
Deels was het ook een probleem van de connector en de door BMW ingebouwde alarm installatie.
Ben blij dat het alarm eruit is en snap ook niet hoe men ooit zo beroerd deze installatie hebben kunnen inbouwen.
Veel te veel bedrading dat van voor naar achter loopt via hele dunne draadjes met veel spanningsvol, EMC problemen en allerlei spul wat bekneld zit onder de tank.
Nog niet eerder zulk knoeiwerk gezien. Enfin dat hoofdstuk alarm is nu in elk geval afgerond.
Ik heb gemeend dit te moeten plaatsen in het forum omdat meer mensen klagen over slecht lopen, slecht starten en dit heeft soms ook betrekking op de benzine toevoer.
Omdat de benzine druk zo veel varieert zijn er mensen die met te vette bougies rijden terwijl anderen weer rond rijden met een te schrale verbranding.
Een van de veroorzakers zou wel eens die “handige snelkoppelingen” kunnen zijn die in Amerika er niet in zitten.
Snelkoppelingen: enige probleem is dat de plastic male varianten afbreken, verder prima spul, vervangen door metalen versies. O-ringen licht invetten met vaseline vóór montage en moeten wel ‘klikken’ bij montage!
Ontluchting/water afvoer slangen : Gaan ook dóór de tank en kunnen daar roestig worden op de aansluitingent, tank er, af slangen losmaken, ontroesten etc .
Brandstofdrukregelaar: simpel ding, openmaken en mogelijk schoonmaken
Brandstoffilter: vervangen
Gaskabels: als die rot zijn krijg je ook het effect van inhouden, stotteren, slecht oppakken
Gaskabel box: idem, schoonhouden en licht invetten
Gasklephuizen: kan vanales aan zijn: vervuiling en slijtage
Gasklep aanslagschroefjes: Zitten die nog op de gemarkeerde postie? Afblijven tenzij je HEEL goed weet wat je aan het doen bent ( en dat zijn er maar weinig)
TPS: spanning meten in de diverse standen
Zekering 5: Throttle positie inleren
Bedankt voor je reactie, ik ga de boel opnieuw opbouwen op basis van jouw ervaring.
Bij mij zitten er nu de plastic snelkoppelingen erin, de ontluchtingslang toont waar deze de tank in gaat wat roest. Zal deze ontroesten en opnieuw aansluiten.
Benzine filter staat in de goede richting en is net vervangen. De drukregelaar zal ik eens uitbouwen.
Volgens moet eerst de tank eraf, accu met accubak eruit en dan de gaskabels met verdeler eruit. Op dat moment moet de benzinedrukregelaar wel toegangkelijk zijn.
Enfin mocht dat het probleem niet zijn dan kan een onderhoudsbeurt na 17 jaar ook wel zijn nut hebben.
Met een TLC krijg je op termijn altijd weer terug betaald in de vorm van een stukje betrouwbaarheid.
Ik laat even weten of dit het probleem heeft opgelost.
Hi TLC, RTFM en een dosis doorzettingsvermogen heb je zeker nodig voor deze klus.
Dacht eerst even: hup accu eruit en dan kom ik er zo bij.
Nee niks hoor, de ABS moet er dan ook uit.
Toen dacht ik laat ik toch eens op YouTube kijken of ik daar nog een filmpje kan kijken over de FPR (Fuel Pressure Regulator) en ja hoor https://m.youtube.com/watch?v=5fLpaMBiZ1A#
Enfin tot mijn grote schrik mag je nog veel meer loshalen.
Achterwiel los, en achterkant omhoog.
En dat alles om je drukregelaar te bereiken… (FPR).
het zou een 5 minuten klusje kunnen zijn… maar nee hoor het is een BMW.
Enfin even kijken of ik niet iets handigers kan bedenken.
Ondanks wat die man zei op die YouTube video kon je dus wel bij de FPR komen. De ABS lichten, 2 rubber slangetjes erop zodat de remleidingen niet leeg lopen. En wat geklooi om de gaskabels / chokekabel los te halen en hopla de accubak met gasverdeel blok ligt eruit.
Zover ging dat nog redelijk.
Maarrrrrrr toen even het klipje eraf (de borgklip van de FPR) en met een tang trekken aan de FPR.
Pfff dat ding zat loeivast. Nog even harder trekken en ja hoor het ding breekt af . Het plastic is zo hard geworden dan het afbrak op de aftakking naar de linker cylinder.
Dus nu maar gelijk wat nieuw spul bestellen. Hopenlijk is het spul leverbaar. Overgens zat er geen meuk in, het onderdeel (FPR) ziet er optisch goed uit, dwz het glimt .
Dat zegt natuurlijk niks maar goed.
Denk dat ik gelijk maar wat kabels ga vervangen en de accubak ga stralen. Als alles er netjes uit ziet monteert dat ook prettiger.
De ABS moet nu ook gelijk geflushed worden.
Dus als die weer gaat lopen is er een hoop preventief onderhoud gedaan.
Enfin het ging niet helemaal goed maar ben toch bij de bestemming aangekomen.
Het opbouwen kan weer beginnen maar eerst onderdelen bestellen.
Wie heeft er nog tips voor waar ik gaskabels kan bestellen?
De FPR is vast en zeker een BMW stop of heeft iemand hier andere onderdelen gemonteerd? Andere tips ook welcom.
Na de kater van vanmiddag verwerkt te hebben ben ik even wezen kijken wat de nieuwe onderdelen gaan kosten.
Enfin nieuw BMW: schat ca 300 euro voor alles.
Of plan B: eBay. Ik vond het hele spul incl snelkoppelingen en injectoren voor 75 euro incl verzendkosten.
Dat leek mij een prima optie omdat ik dan gelijk een setje injectoren erbij krijg en wie weet zijn ze wel in goede staat.
Verder nog even gekeken hoe dit zelfde spul er bij een 1200 en 1250 eruit ziet. De 1250 gebruikt een iets andere setup waar zelfs de brandstofdruk gemeten word door een sensor. Super handig voor diagnostiek.
Enfin het gaat weer goed komen (hij spreekt zich zelf moed in )
Groeten Ronald.
O ja graag nog even jullie tips voor de gaskabels.
Langs gaan bij de brommer man? En zelf wat fabrieken?
Of …
Heb hier nog een gloednieuwe ‘çhoke’-kabel liggen en mag weg voor een zacht prijsje, de rest bij de Hobbyist bestellen, koppeling is hydraulisch dus daar heb je alleen een ontluchtingsnippel voor nodig.
Ik heb een theorie waarom de benzine toevoer slecht kan zijn. Hoor het even aan en reageer dan.
De 2 ontluchtingsklep slangetjes die samen met de benzine toevoer en afvoer beneden in de tank zitten zijn denk ik de boosdoener.
Let op als deze aansluitingen in de tank niet goed afsluiten of de slang is poreus dan gaat er benzine staan in deze slangen en daardoor ontstaat er een vacuüm in de tank.
Vacuüm slot zorgt ervoor dat de pomp slecht kan aanzuigen en dus minder benzine naar de motor.
Dan zou er ook constant benzine uit moeten lopen op straat via de uiteinden van die slangetjes toch.
Bij mij waren ze roestig en heb ze schoon geborsteld/geschuurd/ge-WD40/kruipolie etc totdat ze goed open waren. Regel wel wat kleine roestvaststalen slangklemmetjes om de slangen en je filter weer vast te zetten, is handiger dan die knijpdingen.
Ja dat is zo, het gekke is er zit een piepklein gaatje in de rand bij de tankdop. Dus als ik stop en de tankdop open doe is het druk verschil al verdwenen.
Het benzine lekken via de slangetjes:
Ja als die slangen goed lek zijn dan loopt je tank zo leeg…
Maar voor dat dat gebeurd zijn ze eerst poreus en stinkt het naar benzine.
Overigens : Het ruikt wel altijd naar benzine in mijn schuur. Dus heb ik de tank voorzien van nieuwe rubbers.
Sommige waren helemaal verlept en wit uitgeslagen.
Dus al die verhalen dat de BMW ethanol bestendig is neem ik met een korreltje zout.
Ik heb dus een van die ventilatie gaten door geprikt daar zat iets in.
De samengeknepen ringetjes: ik heb de originele tang daarvoor die was iets van een tientje. Het probleem met de slangklemmen is dat die voor die 2 kleine ventilatie slangen te dicht bij de rand zitten. Momenteel zijn de slangklemmen nog niet van RVS maar dat moet wel.
Dus dat ga ik nog doen voordat ik de tank monteer.
De tank is nu bijna leeg. Het laatste restje benzine is er lastig uit te krijgen.
Benzinepomp: die komt bij Till of Tills vandaan uit Duitsland. Ik heb gekozen voor de Bosch pomp. Dat is een betere versie dan de standaard benzine pomp.
Ook kan je de stekker mooi van te voren bedraden.
groen is plus, bruin is de min.
Je hebt wel een stukje teflon draad nodig voor de min want het bestaande stukje is te kort. De groene draad is wel lang genoeg.
Het nadeel van de BMW of die goedkope pomp is dat de overdruk veer met balletje er makkelijk uit kan schieten als je de elektra vast zet met die schroefjes.
Bij de bosch heb je dat probleem niet.
Enfin de tank is lastiger dan je denkt !
Doe het zelf maar eens
Dat kleine gaatje in de rand is de afvoer voor gemorste benzine en regenwater dat langs de dop loopt. De beluchting van de tank zit binnen in de tank in een safety valve en daar gaat de andere slang heen. No 6 op het plaatje als ik me goed herinner.
Ahh ik zie nu waar de zogenaamde purge valve zit (zo noemen ze de ontluchtingsklep in het elektrische schema).
Het kleine gaatje wat ik bedoel gaat naar het binnenste van de tank. Water of gemorste benzine kan terug in de tank. Het is nog geen 1 mm. Merkwaardig dat dit origineel is. Zal eens opletten of andere motoren dat ook hebben.
Ja nu ik de purge valve gevonden heb kan ik ook controleren of de bedrading er nog aan zit en of de klep het überhaupt (Duits) wel doet.
Na demonteren van de imbus boutjes rond de tankdop kan je de purge valve (ontluchtingsklep) eruit halen.
Dit is de ontluchtingsklep de open moet staan als de
Motor loopt en dicht moet zijn als de motor uit/ geparkeerd staat.
Hmm, niet helemaal correct: het kleine gaatje gaat in je tank,om daar over te gaan in een rubbel slang die naar het deksel gaat waar je pomp op zit om vervolgens via de volgende rubber slang op straat uit te komen, dus de gelekte benzine of regenwater komt zeker niet in je tank