Hi Bert, bedankt voor deze uitleg, klinkt aannemelijk.
De 2 slangen in de tank die naar boven gaan hangen ook permanent in de benzine. Echt bestendig tegen E10 zijn deze volgens mij niet.
Tegenwoordig heb je allerlei brandstof slangen die E10 of zelfs E85 zijn maar dat is meestal alleen de binnenkant.
Na veel zoeken vond ik wel een rubberslang geschikt voor E10 en in-tank (dus ook buitenzijde bestendig tegen benzine) maar die waren alleen met inwendig 8mm.
Veel te groot dus.
Het alternatief is volgens mij PTFE (teflon) dat zou bestendig zijn tegen zelfs E85 en nog veel meer
Chemicaliën. Dus komen er 2 teflon slangetjes in.
Bij de benzine pomp het zelfde probleem maar dat laat ik zo als het is. Bij BMW bonejard (je weet wel wie ik bedoel) in USA hebben ze ook voor dat kleine bochtje bij het benzine filter een PTFE oplossing.
Enfin zo probeer ik dus de brommer aan te passen aan die E10 meuk. Volgens mij heeft men niet door dat hierdoor allerlei problemen ontstaan en het verbaast me helemaal niet dat sommige voertuigen ook afbranden. Tunnelvisie van de mileu groep (voor methyl moet je gewassen groeien, daar heb je grond voor nodig, en dus bomen kappen (in regenwouden) dus is net zo slecht.
Benzine dampen geven meer broei en laten auto’s korter mee gaan en dus moet er sneller een nieuwe gekocht worden (slecht voor mileu). in Duitsland gelukkig wel E5/95. E5-98 is niet goed verbrand te rijk en dus weer slechter voor mileu. Enfin door de keuze e98 in NL tanken of E95 in Duitsland is het verschil nu bijna 50 euro cent per liter. Dus betalen we gewoon de accijns in Duitsland.
Graag on topic blijven over de benzine toevoer. Ik begrijp dat in het verlengde daarvan men al snel wil overstappen naar de discussie over welke benzine het beste in de motor kan. Daar hebben we het recentelijk in een aantal topics ook al over gehad:
E10 zou wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor deze problemen. Het opvreten van rubbers en corrosie is bekend fenomeen en dient zeker ook genoemd te worden.
Maar desgewenst haal je wat woorden weg uit vorige post van mij om het helemaal strak te houden dat is verder geen issue.
Heb toch maar besloten om de 2 leidingen die in de tank zitten te vervangen voor origineel BMW spul. Al zou een betere PTFE leiding zeker geen kwaad kunnen mijns inziens.
Het hele project Tank met bij behorende benzine pomp doet ogenschijnlijk simpel aan maar zit vol met valkuilen.
Anyway ik heb de benzine druk regelaar die onder de accubak zit nu vervangen. Er zat wat meuk in het huis waar dat ding in zit en alles is nu weer fris.
Let op er zitten 2 O-ringen op de nieuwe benzine druk regelaar die zitten op een nieuwe die hoef je er niet bij te bestellen.
De 1150 is een motor die al redelijk op leeftijd is dus kan het echt geen kwaad om goed onderhoud te plegen met alles waar benzine in opgeslagen zit of doorheen loopt.
Geen probleem Ronald. Mijn vraag om on topic te blijven is omdat ik op deze plek niet weer dezelfde discussies over brandstof wil welke laatst uitgebreid gevoerd zijn. Als je de aangegeven linkjes van deze topics even doorleest weet je meer.
Alles zit erin.
Gebruikte slangen:
Carburateur winkel (internet)
E100 5.5mm intern 10mm extern 50bar scheurdruk.
Gebruikt voor naar injector.
BMW slangen drukloos (Tills ) 1,5m nodig voor 2 slangen.
ID=5mm OD=10mm. Deze slangen hangen in de tank in de
Benzine en moeten BMW spec hebben.
benzinepomp: Tills heb de bosch gekozen. Veel beter dan die goedkope 50euro pomp (het veertje en kogeltje schoot er uit bij montage).
Klemringen: IQ parts. Een oor klemringen met RVS binnenring. Bestel voldoende opties diameter en min 10 stuks elk dat kost ca 50ct per stuk via deze groothandel.
Veel goedkoper dan precies voldoende via Tills of BMW.
Overigens de BMW klemmen op de drukloze slangen in de tank zijn verkeerd gekozen: ze beschadigen de slang en deze lost op. Gevolg hij begint te rotten en het stinkt naar benzine in de ruimte waar de moto staat.
Enfin misschien gelijk een goed idee om ook het tankdop rubber en de rubber O ringen (die grote) zie www.tills.de te vervangen. Wel zo veilig.
De snelkoppelingen? Laat ze helemaal weg zoals USA versie of vervang ze voor de metalen versie. Ook bij Tills.
Of anders voor een koopje bij de carburateur winkel origineel.
Het resultaat: alles nu weer reukloos en de
Moto start na 1 keer op de knop. Want de benzine druk staat er gelijk en de benzine vernevelt nu optimaal.
Tip: bestel ook even de injector rubbers
Geen goedkoop klusje. Wel een verstandige keuze want rubber verouderd en benzine is een brandbaar goedje.
benzinepomp: Tills heb de bosch gekozen. Veel beter dan die goedkope 50euro pomp (het veertje en kogeltje schoot er uit bij montage).
Klemringen: IQ parts. Een oor klemringen met RVS binnenring. Bestel voldoende opties diameter en min 10 stuks elk dat kost ca 50ct per stuk via deze groothandel.
Veel goedkoper dan precies voldoende via Tills of BMW.
Overigens de BMW klemmen op de drukloze slangen in de tank zijn verkeerd gekozen: ze beschadigen de slang en deze lost op. Gevolg hij begint te rotten en het stinkt naar benzine in de ruimte waar de moto staat.
Enfin misschien gelijk een goed idee om ook het tankdop rubber en de rubber O ringen (die grote) zie www.tills.de te vervangen. Wel zo veilig.
De snelkoppelingen? Laat ze helemaal weg zoals USA versie of vervang ze voor de metalen versie. Ook bij Tills.
Of anders voor een koopje bij de carburateur winkel origineel.
Het resultaat: alles nu weer reukloos en de
Moto start na 1 keer op de knop. Want de benzine druk staat er gelijk en de benzine vernevelt nu optimaal.
Tip: bestel ook even de injector rubbers
Geen goedkoop klusje. Wel een verstandige keuze want rubber verouderd en benzine is een brandbaar goedje.