Bagagerol op topkoffer monteren

Net terug met 2 andere koppels uit de Dolomieten. Merk dat ruim 20 jaar motorrijervaring niets zegt als je daar rechtse haarspeldbochten moet nemen op smalle wegen met 15% helling. De vrouwen zijn met de auto gegaan, en de mannen met de motor. In augustus gaan we naar Oostenrijk, en blijft de auto thuis.

Ik vraag me af of iemand ervaring heeft om een bagagerol op het topkoffer van een R1200RT te binden, zonder toprack? Toprack = 200€ en gaten boren, en daar heb ik weinig zin in. En mogelijk gaan we in de toekomst met auto en motortrailer.
Gisteravond eens gekeken en volgens mij moet het mogelijk zijn: achterzijde waar bagageplaat op zit, in combinatie met zijgrepen duo. Alleen nog kijken dat lak niet beschadigd. Tja.

Of minder meenemen uiteraard. Tanktas, topkoffer en zijkoffer is samen toch 132 liter. Vrouw thuis laten is geen optie…
IMG_0950_800x600.JPG

Als ik voor een langere periode met een duo weg ga, gebruik ik twee kleinere bagagerollen bovenop de zijkoffers. Even “passen en meten” en te koop in elke outdoorwinkel.

Ik kan me goed voorstellen dat je nogal aanhikt tegen én de kosten van een topkofferrek én het feit dat je definitief gaten boort in de topkoffer van je BMW. Ook wil je er bovendien maar relatief korte tijd gebruik van maken.

Echter zonder topkofferrek is het bepaald geen sinecure. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij een zeer gewaagde actie. Het vastbinden met een elastiek of touw bovenop de nogal hoge topkoffer zou ik zeker niet overwegen. Het is maar zeer de vraag of je bagage zonder topkofferrek wel op z’n plaats blijft zitten. Je hebt namelijk te maken met veel (rij)wind. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je onderweg deze bagage verliest met het oog op je medeweggebruikers.

Ik zou, omdat je afziet van de montage van een goed degelijk topkofferrek, gaan voor de optie die Dingeman schetst.

Bedankt voor de reacties. Touw was alleen ter illustratie. Andere zijde is de zijgrepen te gebruiken. Definitieve bevestiging zat ik te denken aan ROK STRAP. Optie van Dingemans vind ik ook interessant.
@Dingemans: hoe bevestig je de bagagerollen op de zijkoffers? Opstappen van de duo wordt wel een stuk moeilijker?

Ook even oppassen met je gewichtsverdeling (verleggen zwaartepunt) én maximaal laadvermogen. Je wil niet hebben dat je motor in (haarspeld)bochten opeens hele andere dingen wil gaan dan wat je hoopte…

Opstappen van de duo kan ook anders. Eerst de duo en dan jij. Zo doen mijn vrouw en ik dat ook. Vraagt wel wat lenigheid van jou [emoji41]

Hartelijke groet,

Nico

Mijn bagagerolletjes hebben een diameter van ongeveer 20 tot 25cm en zijn ongeveer 50 tot 60 cm lang, meer niet. Deze rolletjes gebruik ik voor volumineuze stoffen goederen, zoals vesten, jassen en regenkleding etc. Deze spullen hebben weinig gewicht. Ik bevestig deze ieder met twee ingekorte spanbanden aan de handgrepen van de duo. Kun je ze ook nog een beetje naar achteren onder de topkoffer bevestigen. Mijn duo (vrouw) is 1.60 mtr groot en heeft geen moeite met op- en afstappen.

@Dingeman: helder! Mijn vermoeden was dat met 2 spanbanden om de duo handgreep, de bagagerol kan schuiven. Maar nu je het zo schrijft, lijkt me: als de bagage maar goed wordt aangetrokken beweegt het waarschijnlijk nergens naar.

@Nico4sen: eerst duo laten opstappen, wel eens eerder gezien. Echter BMW handleiding geeft aan dat met de middenbok uitgeklapt, niet op de motorfiets plaatsgenomen moet worden.
Dit advies kan zijn, vanwege de eerdere zin in de handleiding dat de standaard kan inklappen, maar misschien ook omdat de middenbok hiervoor gewoon niet geschikt is. Toevallig bij een GS rijder gezien, balancerend op op de middenbok (beide banden niet in contact met grond) maar weinig dwarskrachten verdragen kan, lijkt het, stijfheid valt tegen: draait meer om zijn as (paar graden) dan je zou verwachten. Ziet niet degelijk uit. Mijn RT beweegt ook iets om zijn as als je de RT op de middenbok balanceert.

@Bert: uiteraard zal ik alleen, zoals Dingeman dit ook al zegt, de lichte volume spullen hierin opbergen. Bowlingballen en aambeeld laat ik thuis. Mijn waterdichte regenoveralls bijvoorbeeld (al een paar uur in stortregen mee gereden, en ik bleef geheel droog) nemen meer plaats in beslag, dan ik zou willen. Regenoveralls gaan echter mee.

Ik ga aan de slag met het advies van Dingeman en testrijden!
Knipsel.JPG

Hey,

Bagagerollen op je zijkoffers monteren, spanbanden door de lussen op de tas halen en door het handvat van de passagier,
Ter beveiliging zou je nog een bandje naar achter kunnen trekken. zodat ze niet naar voor kunnen schuiven.
Of je trekt een bandje door onder het zadel van de passagier.
Zorg dat je gewicht verdeelt van beide roltassen dmv weegschaal etc.

Let wel op dat bovenop de koffers krassen kunnen voorkomen door geschuif van de tas, en bij pauzestops zijn de zijkoffers niet te openen.

Qua gewichtsverdeling een beter idee als bovenop de topkoffer en de passagier heeft armsteunen. :laughing:

Ik doe het op dezelfde manier en werkt perfect.

Groetjes

-1200-

@Jazzbass, bij het opstappen zoals door mij beschreven, heb ik de RT op de jiffy staan. Ik zou hem met z’n tweeën met gee mogelijkheid van de middenbok krijgen [emoji29]

Hartelijke groet,

Nico

Goede tips! Bedankt allen. Zal nog wat bedenken om krassen te voorkomen
@Nico, over de zijstandaard is de RT handleiding wel heel precies: niet geschikt.

Groet John.
Knipsel.JPG

Ga naar de dichtstbijzijnde Ikea en koop een rol anti-slip plastic (het is vrij stevig en wit/doorzichtig van kleur waarvan één zijde voorzien is van structuur). Ik kwam dit toevallig vanavond nog bij ons in de schuur tegen. Ooit bij Ikea gekocht en ja hoor, nog nooit gebruikt. Soms doe je aankopen voor het geval dat (?). Dit plastic is gemaakt om in keukenkastjes te leggen en er bijvoorbeeld glazen of borden op te zetten. In jouw geval kun je het op maat knippen en tussen de zijkoffer en bagagerol leggen. De koffers worden beschermd tegen krassen en je hebt meteen een anti-slip laag.

SW mototech drybag besteld. Ik ga experimenteren met topkoffer!

Als beloofd mijn experimenteren. Via “Amazon.de” nog 3M folie besteld (krijg ik binnenkort binnen) en een 4x zo goedkope variant erbij besteld, zodat alles gratis verzonden wordt. Voor een tientje bij “het rubberhuis” (bij ons in de buurt) een stuk EPDM rubber gekocht van 6mm (achteraf had het dunner kunnen zijn, rubber is zwaar). De rubber op het koffer beweegt geen milimeter. Koffer ga ik nog bekleden met folie, om verdere beschadiging te voorkomen. Drybag is in totaal met 6 banden vastgezet, en beweegt bijna niets. 4 stuks origineel van de drybag zelf (klik systeem) en 2 stuks kruislings vastgezet door de 4 ringen van de Drybag. Morgen kijken of mijn vrouw nog goed zit. En dan nog hoesjes laten maken voor rondom de spandbanden … en dan nog proefrijden.

De originele 4 stuks drybag banden hebben een lus die ik om de duohandgreep en de topkofferplaatbevestiging heb vastgezet.

Tevens heb ik gebruik gemaakt van de inkeping bij de hendel van het topkoffer. Naast hoes overweeg ik nog een stuk overgebleven rubber aan de achterzijde van het topkoffer bij de overgang van lak naar plastic te plaatsen.

Volgens mij kan ik het gas zonder problemen tot voorbij 150 km/h open trekken. In augustus ga ik op vakantie, de hele maand juli nog om te testen.

En alles dankzij al jullie inspirerende opmerkingen. Als het echt werkt laat ik het horen.
WP_20180704_15_14_27_Pro.jpg

WP_20180705_23_12_02_Pro.jpg
WP_20180705_23_19_29_Pro.jpg
WP_20180705_23_19_22_Pro.jpg
WP_20180705_23_12_02_Pro.jpg

WP_20180705_23_19_22_Pro.jpg

WP_20180705_23_19_29_Pro.jpg
WP_20180705_23_19_29_Pro.jpg

WP_20180705_23_24_32_Pro.jpg

Je zal mogelijk vast weten en beseffen wat je doet. Ben best benieuwd wat het gehele gewicht is van koffer en Drybag. Ik weet het, het blijven foto,s waar ik naar kijk, maar ik blijf maar bij mijn bagagerollen bovenop de zijkoffers.

xxxxxxxxxx