APK voor motoren vandaag gepresenteerd in Brussel

BRUSSEL - De technische controle van scooters en motorfietsen moet in alle landen van de Europese Unie verplicht worden. De voorstellen voor een nieuw soort apk (algemene periodieke keuring) heeft de Europese Commissie vrijdag gepresenteerd.

Meer dan 36.000 ongevallen per jaar zijn te wijten aan technische gebreken aan motoren en scooters. De extra controles zouden jaarlijks 1200 mensenlevens kunnen redden.
Auto’s en bestelwagens die buitengewoon veel kilometers afleggen, moeten vaker worden gecontroleerd, vindt het dagelijks bestuur van de EU.

Het wordt weer tijd voor KNMV en MAG om de handen in elkaar te slaan voordat dit overslaat naar Nederland…

Als de Europesche Commissie dit naar buiten heeft gebracht kunnen de KNMV en de MAG op hun kop gaan staan, maar dan gaat het wel gewoon gebeuren…

Ondanks dat ik de extra kosten die een keuring met zich meebrengt natuurlijk onprettig vind, heb ik er op zich niet zo’n moeite mee. Na de invoering van de APK voor auto’s is er ook een hoop schroot van de weg af gegaan en is het gemiddelde technisch niveau van de voertuigen behoorlijk opgekrikt. Ik besef me dat motoren over het algemeen beter onderhouden worden, maar ook hier kan het geen kwaad om het kaf van het koren te scheiden. En laten we wel wezen: als we de motor voor een setje banden of Hyperpro’s naar Kenny brengen, kijkt hij toch vaak ook even of de rest van de motor ook nog deugt? Combineer de keuring met een jaarlijkse verwenbeurt voor de motor en je voelt er (bijna) niets van…

[groet]

Bert M

Klopt, maar het gaat mij meer om de motivatie: 36.000 ongelukken en 1200 slachtoffers per jaar door de slechte staat van de motoren??? Dan toch in de rest van Europa en niet hier… (wat ben ik opeens chauvinistisch).

Ik vind het eigenlijk klinkklare onzin!

Dan geef ik liever 60 euro uit op de kermis (1 avondje weg met 2 kindjes), daar hebben we in ieder geval plezier van (ook al blijft het zonde geld).

Ik denk dat we de handen in elkaar moeten slaan en ook met een voorstel moeten komen om alle politici jaarlijks aan een assessment en een compentietest te onderwerpen. Er zijn door politici zoveel fuckups gemaakt, dit heeft geleid tot de huidige financieele crisis. Dit heeft ernstige consdequenties voor ons burgers. Dit rechtvaardigd deze jaarlijkse keuring, het geeft inzicht in het competent handelen van onze politici. Deze testen worden afgenomen door opleidingsinstituten. Indien de test niet met voldoende resultaat wordt doorlopen, moet de politicus bij dit instituut een aanvullende opleiding doen.

Er komt door zo’n maatregel weer een enorme spin-off aan investeringen (intijd en geld) voor dealers en zzp-ers zoals bijv. Kenny. Ik denk aan: bij- en nascholing, investeringen in meetinstrumenten, computerprogrammatuur, extra brug (“laat u de motor maar even op de brug staan; we zijn er zo voor de steekproef”) etc,etc.
Een dealer heeft vaak een grote organisatie (merk) achter zich staan; de kleine zelfstandige moet echt de overweging maken of hij/zij wel wil gaan investeren in dit apk-verhaal. Met alle gevolgen van dien: Keurt u niet voor de APK ? Dan ga ik naar een ander.


Ik typ dit in een opwelling neer…ik hou niet zo van dat geregel van bovenaf. _002

…daar gaan we weer …
de lobby van de industrie is sterker dan de wetenschappers met correcte data,

ik wordt hier zooooooooooooooooo moe van …!

Ja Bert, je hebt gelijk! We laten een onderzoek doen en als de uitkomsten ons niet bevallen negeren we het gewoon!

Je ziet het in alle disciplines: We leiden wetenschappers om onderzoek te doen met zuivere data, het is in de wetenschap een doodzonde als je met foute data werkt. Of het nu gaat over milieu, verkeer, sociale aspecten, economie of welk onderwerp dan ook: politici laten hun oren hangen naar mooi pratende lobbyisten van industrie en andere groot-graiers en proberen ons dat te slijten als de waarheid. Er is zoveel onderzoek beschikbaar waarin staat dat de technische staat van motorfietsen een verwaarloosbaar percentage van de oorzaken van ongevallen is, soms is een slecht opgepompte band de oorzaak (echt een APK item!), meestal worden we niet gezien en gewoon van onze brommer af-gereden.

Het wordt tijd dat de wereld een tijdje bestuurd gaat worden door een verlicht despoot met een stel goede wetenschappers als adviseurs.

enfin ik stop er mee, betaal wel weer aan de lokale dealer zodat hij de showroom weer groter kan maken etc etc…

Onder de zelf-sleutelaars (mooie term _004 ) zullen hele goede en hele precieze mensen zitten. Uit mijn ervaringen in de autobranche weet ik echter dat er nog veel meer zelf-sleutelaars zijn die iets minder kritisch op hun spullen zijn en lijden aan een enorme dosis technische zelfoverschatting!

Er zal daarnaast ook ook een heel verschil zitten in de bezoekers van dit forum (veelal wat serieuzere en kritischere, doorgewinterde motorrijders) dan we bij andere merken en type motoren zullen tegenkomen. Ik sprak laatst bij een stoplicht een motorrijder van begin 20 aan over de uiterst sleetse staat van zijn achterband. Och, die kon nog wel even… En dat soort rijders heb je ook… En als daar door een APK een aantal van geëlimineerd kunnen worden, is het mij best!

[groet]

Bert M

Het is nog veel erger;

In tegenstelling tot wat je soms wellicht denkt, datgene wat in Brussel bedacht wordt is nog geen wetmatigheid voor de landen in de EU.
Het gaat hier vooralsnog om een APK-voorstel.
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/eu-verplichte-apk-voor-motoren

Daarentegen het zou mij niet verbazen dat de politici in NL als het overbekende beste jongetje van de klas al snel deze richtlijn adopteren in wetgevingen e.d.

Maar naar nu blijkt is het onderzoek waarop het APK-voorstel is gebaseerd, malafide te zijn;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/apk-voorstel-deels-gefundeerd-op-malafide-onderzoek

Voor de keuring even het wiel(en) van je vriend zijn motor er in zetten en laten (goed) keuren. gebeurd bij dergelijk lieden ook bij de auto APK. gasinstallatie er uit andere wiele er onder en na de keuring terug zetten en weer vrolijk verder. keur ik het goed nee natuurlijk niet maar een keurmeester kan niet anders dan de staat zoals het voertuig op dat moment is beoordelen.

Ze raken ook weer de verzamelaars die meerdere al of niet oudere motoren hebben en er (bijna) nooit op rijden. moeten dan wel jaarlijks naar de keuring. bijgekomen kilometers 0 slijtage banden 0 maar wel betalen.

Gelukkig heb ik er niet zo veel meer en wel allemaal verzekerd. maar ja ze zeggen de wijzen komen uit het oosten. soms denk je bleven ze daar maar :slight_smile:
En het is net als de belastingdienst leuker kunnen ze het niet maken. wel duurder en vervelender.

We wachten maar af want we kunnen wel roepen maar het gebeurd uiteindelijk toch. want de automobilist die geen motor rijdt vind dat het ook voor motoren en brommers moet gelden.

De auto garages zullen er wel op in springen want die staan te springen om werk omdat het werk en verdiensten in de garage steeds meer onder druk staan.

Zal wel worden vervolgd

Gr
han

Prima die APK. laat maar komen , ik wil wel investeren in ieder zijn veiligheid .
Er rijdt meer rommel rond dan je denkt _002

Een APK is een minimale veiligheidseis om op de weg te mogen rijden. Als je motor daar al niet aan kan voldoen is het wel treurig natuurlijk.
Maar ik vraag me echt af of er een noodzaak is om die in te voeren voor motoren. Het betekend natuurlijk weer extra werk voor degene die liever niet met de standaard uitlaat rijden. Voor de keuring de uitlaat omwisselen de illegale verlichting eraf en dergelijke.
Maar het brengt natuurlijk weer wat extra geld op voor sommige dus vanuit dat oogpunt weer een goed idee. Alles heeft zijn voor en tegen. Ik heb veel gerommel gezien om voertuigen door APK’s te krijgen op de dag. Maar ja we zien het wel.

Alle mooie projecten van Whitelights en Xenon om beter zichtbaar te zijn moeten er weer af. Mocht ik aangereden worden dan is volgens de wet alles in orde. Motor voldeed aan de wettelijke eisen van de APK. :open_mouth:

De APK is een periodieke keuring om te toetsen of op dat moment je voertuig aan de wettelijke eisen die op dat moment gelden, voldoet.
APK omvat diverse zaken zoals milieu (emissie-eisen), aandrijving en remmen, banden en verlichting, etc.
Daarbij wordt de verlichting gecontroleerd of deze aan de dan geldende eisen voldoet.
Omdat bij oudere voertuigen vroeger de reflector nog wel eens verweerd was (of zelfs ging roesten) waardoor het reflecterende vermogen flink was afgenomen en het lichtbeeld vóór het voertuig daardoor nogal te wensen over liet.

Vederde controle op de verlichting is de aanwezigheid van E-keurmerk op de armatuurglazen.
En zover mij bekend, staat er inderdaad een E-keur op de WhiteLights oplossing, en derhalve hoef je deze niet te demonteren voor een APK.

Hetzelfde geldt voor Xenonverlichting, ook deze dient een E-keur te hebben.
Overigens, net als je reguliere gloeilampen, ook deze hebben een eigen E-keur op de lampvoet staan.

Bij de verlichtingscontrole wordt er gekeken naar het lichtbeeld, w.o. de afstellingen.
En zal een eventueel probleem als bijvoorbeeld strooilicht (wat vaak voor komt bij niet-OEM Xenon) al snel aan het licht komen en een punt van afkeuring zijn.

Zolang de voertuigwetgeving voor motoren niets specifieks steld over Xenon verlichting in een Halogeen armatuur, én het lichtbeeld is in orden, zal dit geen probleem behoeven te zijn voor een APK keuring.

Daarentegen is bij de vierwielige wél een regelgeving over Xenon-verlichting in een Halogeen armatuur, waarbij productie-datum van het voertuig, het al dan niet verplicht aanwezig zijn van een automatische niveau-regeling en was-installatie, dicteerd.

Zolang het bij motor voor wat betreft Xenon verlichting niet uit de klauw loopt, zal het geen APK-keurpunt zijn.
Maar, de wetgever vraagt geregeld ook feedback vanuit de APK-wereld, en past daarop de regelgeving aan.
Wat vandaag toegestaan is, kan morgen een APK-afkeur punt zijn. En soms ook andersom, als blijkt dat er een hiaat in de regelgeving zit, dat komt ook regelmatig voor.

Laten we eerst maar eens afwachten of APK voor motoren er komt, want dat is m.i. nog geen gelopen race.

Als je wordt aangereden gelden niet de APK-eisen maar de reguliere wetgevingen, naast datgene wat je verzekeringsmaatschappij (vaak in de kleine lettertjes) verder opgenomen heeft in de polis.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld staat van reguliere onderhoud, chip-tuning, dragen van voldoende beschermende kleding, etc, etc.
Bijvoorbeeld, als APK een verbod heeft op een 3e remlicht, zal dit defacto niet altijd gevolgen behoeven te hebben tijdens een ongeval.

Klinkt hoopvol. Op alles wat ik erop gezet heb zet een E keurmerk. Alleen xenon mag wel in Nederland. Sinds april zijn de regels veranderd voor achteraf inbouw auto. Alleen verblinden nog strafbaar. Voor motor waren er nog geen regels. Maar als ze de Europese regels gelijk gaan trekken. Wat zal er dan gebeuren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Niet veel denk ik, want Europese richtlijnen kunnen nooit gelijkwaardig worden in heel Europa. Er zijn te veel (klimatologische, geografische) verschillen tussen noorden en zuiden om alle gelijkstellingen ook veilig te laten zijn!

Toen ik in mijn Volvo (was lease, niet meer in mijn bezit jammer genoeg) door Frankrijk reed kreeg ik regelmatig lichtwaarschuwingen van tegenliggers. Volvo zet namelijk standaard het licht aan in Nederland (en noordelijker). In Frankrijk is dit echter verboden. Maar omdat ik het niet uit KAN zetten (anders dan door extra programmeerwerk door garage van 450 euro, wordt ooit gedaan bij observatievoertuigen van politie en KLPD) wordt het daar wel gedoogd voor buitenlandse voertuigen.

Overigens is het nog geen gelopen race voor de APK keuring, hoewel ik verwacht dat ze nu wel een behoorlijke voorsprong hebben op ons, achtervolgers…

Bij de BMW rijders is het vrijwel goed op orde.
Ik zie vele technisch mankementen bij jongere motorrijders die meestal op andere merken rijden. Deze uit onwetendheid en/of gebrek aan geld om de nodige onderdelen te vervangen / reparaties te laten uitvoeren.
Bij het aanspreken van de vriendin achterop wordt de bestuurder vaak op verstand gebracht. Bij geen vrienden is de APK ook een oplossing. _004

Dan ga je er wel van uit dat berijder iets om zijn/haar passagier geeft. Ik zie toch regelmatig een bestuurder in beschermende kleding met passagier in zomerkleding (vooruit dan, op dit moment niet zo vaak). Zelfs met kinderen _003 !!!