De APK is een periodieke keuring om te toetsen of op dat moment je voertuig aan de wettelijke eisen die op dat moment gelden, voldoet.
APK omvat diverse zaken zoals milieu (emissie-eisen), aandrijving en remmen, banden en verlichting, etc.
Daarbij wordt de verlichting gecontroleerd of deze aan de dan geldende eisen voldoet.
Omdat bij oudere voertuigen vroeger de reflector nog wel eens verweerd was (of zelfs ging roesten) waardoor het reflecterende vermogen flink was afgenomen en het lichtbeeld vóór het voertuig daardoor nogal te wensen over liet.
Vederde controle op de verlichting is de aanwezigheid van E-keurmerk op de armatuurglazen.
En zover mij bekend, staat er inderdaad een E-keur op de WhiteLights oplossing, en derhalve hoef je deze niet te demonteren voor een APK.
Hetzelfde geldt voor Xenonverlichting, ook deze dient een E-keur te hebben.
Overigens, net als je reguliere gloeilampen, ook deze hebben een eigen E-keur op de lampvoet staan.
Bij de verlichtingscontrole wordt er gekeken naar het lichtbeeld, w.o. de afstellingen.
En zal een eventueel probleem als bijvoorbeeld strooilicht (wat vaak voor komt bij niet-OEM Xenon) al snel aan het licht komen en een punt van afkeuring zijn.
Zolang de voertuigwetgeving voor motoren niets specifieks steld over Xenon verlichting in een Halogeen armatuur, én het lichtbeeld is in orden, zal dit geen probleem behoeven te zijn voor een APK keuring.
Daarentegen is bij de vierwielige wél een regelgeving over Xenon-verlichting in een Halogeen armatuur, waarbij productie-datum van het voertuig, het al dan niet verplicht aanwezig zijn van een automatische niveau-regeling en was-installatie, dicteerd.
Zolang het bij motor voor wat betreft Xenon verlichting niet uit de klauw loopt, zal het geen APK-keurpunt zijn.
Maar, de wetgever vraagt geregeld ook feedback vanuit de APK-wereld, en past daarop de regelgeving aan.
Wat vandaag toegestaan is, kan morgen een APK-afkeur punt zijn. En soms ook andersom, als blijkt dat er een hiaat in de regelgeving zit, dat komt ook regelmatig voor.
Laten we eerst maar eens afwachten of APK voor motoren er komt, want dat is m.i. nog geen gelopen race.
Als je wordt aangereden gelden niet de APK-eisen maar de reguliere wetgevingen, naast datgene wat je verzekeringsmaatschappij (vaak in de kleine lettertjes) verder opgenomen heeft in de polis.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld staat van reguliere onderhoud, chip-tuning, dragen van voldoende beschermende kleding, etc, etc.
Bijvoorbeeld, als APK een verbod heeft op een 3e remlicht, zal dit defacto niet altijd gevolgen behoeven te hebben tijdens een ongeval.