APK voor motoren vandaag gepresenteerd in Brussel

Iedereen begrijpt dat de basis van de keuring niet een commerciele achtergrond moet hebben, en slechts een momentopname is.
Ik las ergens dat bewezen is dat slechts 1% van de zware ongevallen voortvloeit uit gebrekkige staat van de motorfietsen.

Zie het van de zonnige kant; bromfietsen moeten straks ook voor de APK, dus zal het aantal vaak in gebrekkige staat verkerende bromfietsen, maar ook de decibellen afnemen.

Soms kan keuren geen kwaad… om de mensen van hun eigen veiligheid te overtuigen:
Ik haalde onlangs nog met een handgebaar een collega motorrijder van de snelweg, waarvan ik bij het passeren zag dat hij een witte streep over het loopvlak van de achterband had.
Let wel, ik reed zo’n 130 op dat moment en hij kwam mij voorbij.
Op de vluchtstrook attendeerde ik hem op het loopvlak (of liever gezegd de streep van 5 cm breed canvas) van zijn achterband.
Ik vertelde hem dat ik niet eens 30 zou durven rijden met dergelijke achterband, en hij met met een snelheid van boven de 130 mij voorbij kwam…

De Motormobilist bedankte me voor mijn opmerkzaamheid en vertelde op de hoogte te zijn van zijn slechte achterband.
In tegenstelling tot het nemen van de afrit (waar wij op dat moment vlak voor stonden) en met een slakkegangetje naar de eerstvolgende dealer te rijden, reed hij tot mijn grote verbazing zo weer de snelweg op.

Wellicht kunnen dergelijke situaties met een periodieke keuring worden voorkomen.

Tja, nou ja het is een feit dat je geen opleiding nodig hebt om kinderen te maken _002

Steeds dichterbij komt de APK voor motoren en de enige die daar belang bij hebben zijn leveranciers en de keurende instanties, het levert een stevige miljard op. Je zal maar een mooie collectie oldtimers hebben dan ben je straatarm na die keuring. Wat ik heel erg mis is commentaar op deze zooi van de belangenbehartiger bij uitstek voor motorrijdend Nederland (dat vinden ze zelf tenminste) is de KNMV. Ik kan nergens commentaar of een afwijzing lezen van deze sportclub.

Ben

Wat ik wel één groot nadeel vind van de APK is dat nu veel jongeren maar ook oudere geen onderhoud meer uitvoeren aan hun oude auto’s maar wachten tot de APK. Als dan de auto niet door de keuring komt worden alleen de afkeurpunten aangepakt. De VVN keuring van vroeger gaf veel meer aan en daar kon je wat meer mee. Dan kon je zien of voertuigen ook inderdaad onderhoud kregen wat nu vaak niet het geval is. Nu is het meer hoe houd ik een wrak zo lang mogelijk op de weg en net veilig genoeg om op de dag door een keuring te komen. En ditzelfde voertuig kan een week naderhand weer afgekeurd worden. Gelukkig komt er ook soms iets naar voren wat de dealer nog niet had gezien bij het onderhoud. Dan zegt dat weer iets over je garage.
Van mij mogen ze zeer zeker eens goed naar uitlaatsystemen kijken bij motoren. Er rijden behoorlijk wat motoren rond zonder dempingsmateriaal of zelfs zonder demper. En de kentekenplaat en verlichting van motoren voldoet ook vaak niet aan de wettelijke eisen.

Check, check, dubbel-check, wat ik tot zover heb gevonden;
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/cda-tegen-apk-voor-motoren_2
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/knmv-pleit-in-brussel-voor-bewuste-motorrijder
http://www.knmv.nl/knmv/nieuws/europa-stelt-strengere-eisen-aan-motoren
http://www.knmv.nl/columns/europese-drogreden_2
http://www.knmv.nl/columns/welgemeend

Check, check, dubbel-check;

Niet echt commentaar anno nu! Meest actuele commentaar is van 2011, we zijn nu een jaar verder.

Ben

De APK voor auto’s heeft er wel toe bijgedragen dat we een veiliger wagenpark hebben dan ooit. Wie herinnert zich niet het item: ‘het wrak van de maand’.
En voor wie de motor in onderhoud heeft bij een dealer, zal de APK bij een onderhoudsbeurt wel ‘gratis’ zijn (ik betaal 'm niet direct, maar de kosten zitten natuurlijk wel ergens verborgen).

Wat mij ergert is de vreselijke bemoeizucht van de mannen en vrouwen in Brussel. Kijk je kunt wel streven naar de Verenigde Staten van Europa, maar wat in Amerika wel kan hoeft niet te lukken in Europa. Daarvoor zijn de onderlinge verschillen tussen de landen te groot…en laat dat aub zo blijven. Samenwerken ja, machtsoverdracht neen.

Bovendien ligt in Amerika nog heel veel macht bij de staten (kijk maar eens naar het homo huwelijk, meest sprekende voorbeeld in dat opzicht). Waar in California het nu is toegestaan moeten ze daar in het extreem religieuze zuiden helemaal niets van hebben…

Om het op motorrijden te betrekken: niet in alle staten geldt een helmplicht, in sommige wel. Bijvoorbeeld…

Er kan aan een auto heel veel en ernstig mis zijn en toch kan je er mee rijden. Heel veel erg mis met een motor? Je komt er nog geen meter mee vooruit. Hoeveel auto kilometers zijn er per jaar? Hoeveel motor kilometers heb per jaar in Nederland. Een motor APK staat er niet mee in verhouding gezien de kosten die je moet maken en het rendement dat die keuringen zouden moeten opleveren. De enige die er beter van worden zijn de brancheorganisaties. Elke motor nutteloos naar een dealer elk jaar “wat levert dat niet op”. Ik ben faliekant tegen.

Ben

Wel gek dat mensen zich zo druk maken om de kosten van de APK terwijl een goedkeuringscertificaat voor een alarm volgens mij nog meer kost en nog veel minder werk is. Er zijn natuurlijk ook best wel goede redenen om wel een APK te hebben. Het motoronderhoud aan motoren word ook veel door door de berijders zelf gedaan en dan worden vaak nog wel een aantal onderdelen over het hoofd gezien. Ik ben ook niet voor een APK die gedaan word door motor dealers maar door een onafhankelijk bedrijf dat geen reparaties verricht. Er zijn dus voor en nadelen van een APK maar geloof niet dat al onze motoren allemaal zo veilig zijn. Ik zou er zo een aantal van de weg kunnen halen die echt niet op de weg thuis horen maar er toch op rijden. Met banden zo kaal dat ik er nog niet meer op wil stappen. En ook verlichting die meer in de lucht schijnt dan op de weg om nog maar niet te vergeten het aantal lekkende schokbrekers of voorvorkkeerringen. Dat er geen ongelukken mee gebeuren is ook vaak een kwestie van geluk.

De betutteling en bemoeizucht vanuit Brussel begint me knap te vervelen. Het zal me benieuwen wanneer ze met een helmplicht voor fietsers komen ! De Europese Unie is begonnen als een vrijhandelszone en daar had het bij moeten blijven.
Ik ben blij, dat ik al 53 jaar het onderhoud van mijn motorfietsen zelf doe. Niet alleen omdat ik het leuk en deel van mijn hobby vind, maar ook omdat ik al veel geld heb bespaard en vooral omdat ik zeker weet, dat het onderhoud goed gebeurd is. Ik heb net wat teveel voorbeelden gezien (en niet alleen op dit forum) van slecht tot geen onderhoud door erkende bedrijven resulterend in onveilige remmen, besturing en wielen om daarop blind te durven varen. Natuurlijk zijn er ook goede bedrijven maar zoals gezegd, ik doe het liever zelf. Al heel lang stem ik op een Europa-kritische partij en dit soort betutteling gebaseerd op drogredenen en onzinnige theorieën sterkt me in die mening.

groeten Dick

In principe ben ik het met je eens, Ton. Maar bovenstaande voorbeelden kun je ook aanhalen voor auto’s. Ik zie nog vaak genoeg auto’s waarvan het licht verkeerd afgesteld staat (omdat ze nu eens twee volwassenen achterin hebben, bijvoorbeeld, of een paar zakken tuingrond). En waarvan de banden net aan de kant van de wettelijke limiet zaten bij de keuring, een jaar geleden.

Keuringen bij auto’s zijn overigens in een frequentie van 4 jaar, dan twee keer iedere 2 jaar en vanaf dan ieder jaar. Dus pas vanaf 9 jaar oud begint het te tellen. En ik zou er wat dat betreft groter voorstander van zijn om de frequentie naar kilometers in te richten. Uit eigen ervaring: mijn privé auto heeft nu na 8 jaar pas de kilometerstand bereikt die mijn lease-auto in drie jaar had bereikt. Welke auto lijdt nu het meest? En dan te bedenken dat ik collega’s had die mijn kilometrage in de helft van de tijd bij elkaar sprokkelden. Lease maatschappijen hebben niet voor niets contracten voor tijd of kilometers, wat er dan ook het eerste is…

Kortom: als je het goed wilt inrichten ben ik er zeker voorstander van. Probleem is alleen -net als met zoveel andere verplichtingen in Europa- dat we in de basis goede regels bedenken en vervolgens de uitwerking maar half doen. En de handhaving laten we dan helemaal met het badwater verdwijnen… Maar de rekening komt wel bij de burger te liggen uiteindelijk. Is het niet via keuringen of andere regels, dan is het wel via belastingen…

Klopt, dat is wat ik tot nu toe heb gevonden.

Ik denk omdat toentertijd eerst de hoorzitting was aangaande ABS-verplichting, APK e.d., de ANWB, motorfabrikanten, KNMV, en andere belangengroepen hun woordje mochten doen. Dat was stap 1.
Naar aanleiding daarvan heeft de KNMV onderzoek (enquête) bij haar leden gedaan;
http://www.knmv.nl/uploads/files/Documenten_2012/Motorrijpanel/Uitkomst_onderzoek_APK_en_ABS_motoren.pdf
Dat was stap 2.

De volgende stap is wat Brussel gaat besluiten, dat is stap 3.

En stap 4 is, zoals ik het begrepen heb, mogen de belangengroepen daarna wederom hun visie op dat meer uitgewerkte plan geven.

Maar als je KNMV-lid bent, kan je dat altijd aan de betreffende afdeling laten weten, ik heb altijd reacties terug gekregen.

Daarnaast is er een motorrijpaneel waar men 1 á 2x maand je een vragenlijst (w.o. over APK e.d.) laat invullen.
http://www.motorrijpanel.nl/

En dan heb je natuurlijk ook nog de MAG, die slaat over het algemeen wat harder met de vuist op tafel;
http://www.mag-nl.org/cms/

Meer informatie over de exactere plannen van Brussel;
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cms/uploads/MEMO-12-555_NL_apk.pdf

Daarnaast bundelt de FEMA (http://www.fema-online.eu/) ook de reacties en standpunten van alle belangenverenigingen.

Kortom, het staat weldegelijk op de radar.
Ook bij de KNMV.

Goed punt Dave.
Wat goed voor 1 is hoeft niet voor andere ook te gelden.
Wel hebben verschillende staten jaarlijks motorfietsen inspectie en anderen niet.

Het is bij auto’s vaak niet dat de basis afstelling van de koplampen niet juist is maar dat de persoon die de auto bestuurd het knopje op zijn dashboard niet gebruikt om zijn koplampen lager te zetten als hij extra gewicht in zijn auto heeft. Dat kan je dus niet voorkomen met een APK.
Vele onderdelen bij een auto of motor lijden meer door leeftijd dan door het aantal kilometers. Bij lease auto’s zou ik extra controleren omdat de leasing bedrijven vaak echte gierigaards zijn die met hun banden en remschijven of remblokken vervangen het liefst over de grens gaan. Maar dat is mijn ervaring met leasing bedrijven vanuit de garage bekeken. De autokeuring of motorkeuring wil echt alleen zeggen dat de auto vandaag veilig genoeg is om op te weg te mogen rijden. Ik had genoeg bedrijven gezien die voor de keuring even een ander setje wielen monteren en na de keuring de versleten banden weer terug er op zetten. Ook voldoende auto’s waarbij het Co even aangepast word voor de keuring om het daarna weer omhoog te draaien als de auto is goed gekeurd. Het is dus niet gezegd dat de keuring daar de schuld van is maar degene die toch zelf verkeerd bezig is.
Bij keuringen word niet alleen afgekeurd er worden ook vaak adviezen gegeven en dat is toch weer een pluspunt. Eigenlijk maakt het weinig uit hoe het gedaan word er zullen altijd mensen zijn die blijven klagen. Totdat die man met zijn gladde banden zich in de zijkant van jou voertuig boort en dan word men wakker. Ik zie nog steeds wel de voor maar ook echt wel de nadelen van de APK maar ik denk dat iets beter is dan niks zeker als het ongelukken kan voorkomen.

En de ANWB spreekt zich (wederom) uit tegen de APK voor motoren en bromfietsen;
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/anwb-vindt-apk-voor-motoren-zinloos

Het is onderhand wel een beetje herhaling van bekende zetten vind ik zelf, en ik vraag mij werkelijk af in hoeverre “Brussel” zich daar wat van aan trekt.
Zolang “Brussel” kans ziet met de regelmaat van de klok voor miljoenen te verslinden door hun heen-en-weer verhuizingen tussen Brussel, Straatsburg en Luxemburg, om maar eens wat te noemen. Pure symboolpolitiek, en geeft m.i. aan dat de realiteitszin ver te zoeken is bij die organisatie.

Daarentegen kan je beter in dit soort situaties weldegelijk goed van leer trekken in plaats van te hopen en/of te verwachten dat “Brussel” er verder niets meer van bakt.
Voor je het weet wordt er het befaamde konijn uit de hoge hoed getoverd en zitten wij in NL al snel met de gebakken peren.
Beste jongetje van de klas en zo…

Ik ben tegen de verhoging van de leeftijd waarop we met pensioen kunnen gaan maar nu moet ik toch tot de 67. Ze zullen het geld toch ergens halen ben ik bang voor. Ik had ook liever dat ze het ergens anders haalde. ik heb genoeg ideetjes Big RT Smile