In mijn auto heb ik een dashcam die ik gebruik tijdens autorijden en om in geval van een ongeval videobeelden te hebben voor de verzekering/politie (en vanuit een zeer vervelende, uit de hand gelopen “welles/nietes spelletje van de tegenpartij” ervaring).
Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje hebben voor mijn R1200RT om, in geval van een ongeluk, videobeelden van te hebben voor de verzekering/politie en om discussies te voorkomen. Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?
Er zijn diverse goedkopere actioncams in de handel, die zelfs redelijk goed presteren o.a. Denver, Nikei enz… Prijzen zo tussen de € 50, en € 150,-. De een met intern geheugen, de ander met een kaartje, of uitbreidbaar hiermee. Vaak bij grootdrogisten en grootelectrozaken te koop. Ik kocht mijn eerste actioncam bij Intertoys, een 5-tal jaar geleden voor € 30,- en vond de prestaties (accuduur, beeldkwaliteit, waterdichtheid) best in orde. Ook de consumentenbond heeft er enige tijd geleden getest, in verschillende prijsklassen.
De keuze zal wellicht ook liggen of 'tie enige tijd op accu moet kunnen draaien, en/of op de accessoireplug aangesloten zal worden. Afstandsbediening kan handig zijn als de cam buiten handbereik wordt geplaatst.
Belangrijk is i.i.g. dat’ie in een waterdicht omhulsel zit/kan, en evengoed bediend- en evt. op de voeding aangesloten kan worden.
Over de montage op een vind je op dit forum meer dan genoeg info, via de zoekfunctie.
En deze action cams met eventuele hulpstukken is gewoon via de reguliere handel (zeg es de bouw markt, Action, Kruidvat,…) te verkrijgen? OF toch beter naar een speciaalzaak zoeken die een totaal oplossing bieden?
Yep. Ik zie ze regelmatig in de folders staan van de M****-markt, K====vat en andere grootwinkelbedrijven. Daar zitten meestal wel enkele hulpstukken bij. De A----n heeft bijv. héél goedkope zuignappen. In de loop der tijd had ik een schoendoos vol hulpstukken verzameld en/of andere snuisterijen gebruikt om een passende houder te creëren, zoals voor de AB van mijn TomTom actioncamera, die ik met het goedkope zuignapje op de tankcover vastzet. Hiervoor had ik een ijzerzaag, een priem, een roestvrij revet en een parker nodig…
IK vraag me alleen af of die in de reguliere handel verkrijgbare Actioncams wel waterdicht zijn. Ze worden namelijk geproduceerd om IN de auto te gebruiken. En dat lukt op een motorfiets niet.
Tot nu toe heb ik er in ieder geval nog geen gezien die waterdicht was.
Correct opgemerkt. Om verdere spraakverwarring te voorkomen en ook om de doorzoekbaarheid van dit forum te bevorderen heb ik de titel van dit topic aangepast. Bedankt siebke!
Ja, inderdaad belangrijke factor! Spraakverwarring! Inderdaad zijn de “standaard” dashcam’s voor “indoor” gebruik beter geschikt. Dan zal het voor “buitengebruik” een action-cam beter zijn. Zijn er specifieke action-cam’s voor motoren inclusief beugel/ophang systemen?
Sorry, maar ik denk dat de titel wel juist was en ik enkel een verschrijving maakte. Natuurlijk de ActionCam is waterdicht en ik heb er twee die helemaal voldoen. Maar een Dashcam is toch qua uitvoering en gebruik iets anders. Althans, ik heb nog geen ActionCam gevonden die dezelfde functies (en meer) heeft als een Dashcam. Met name het filmen in een “loop” zodat je geheugenkaart nooit vol loopt ontbreekt bij de Actioncam.
En dat is nu het sterke punt van de Dashcam. Continue blijven opnemen en zeg, het laatste half uur vast houden. En daardoor nooit een geheugen dat vol is waarna de opname stopt.
Een Actioncam is dus beslist geen Dashcam!
Ik denk dus dat de titel weer terug gewijzigd moet worden!
En ik heb inderdaad iets gevonden dat aan dit doel voldoet. Bij Ali Express leveren ze inderdaad Dashcams voor motorrijders, met zowel een camera voor de voor als achterzijde. Zie deze motorfiets DVR Camera
Bovenstaande is de kernvraag. Samengevat: iets niet te duur om visueel te kunnen registreren op de motor. Dat kan prima met een actioncam. Bij de start van een rit aanzetten en beeldmateriaal verwijderen bij een stop of na de rit. Wellicht iets omslachtiger dan de zg. ‘loop’ van een dashcam, maar nét zo effectief als het calamiteiten betreft. Er zijn overigens ook actioncams die 360 gr kunnen opnemen (Garmin?), echter met een héél klein nadeeltje: €€€€€
Maar de tip over de dashcam bij Ali Express kan voor topicstarter Nomko al het ei van Columbus zijn.
OK. Succes er mee. Bedenk wel dat als je iets bij Ali Express bestelt en de prijs komt boven de € 22 euro er douanekosten bij kunnen komen.
Pakketjes met een waarde tot 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, zonder douanerechten en omzetbelasting.
Voor pakketjes boven de 22 euro moet je betalen. Je hebt hier 2 gevallen:
Pakketjes met een waarde tussen de 22 en 150 euro. Hier moet je omzetbelasting over betalen. In de meeste gevallen is dit 21%.
Pakketjes met een waarde van meer dan 150 euro. Hier betaal je zowel douanerechten als omzetbelasting voor.
Let op:
– Je betaalt ook BTW over de verzendkosten!
– Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!
Soms wil de verzender op verzoek wel een lagere waarde op de verpakking vermelden!
Een (weliswaar kleine) waarschuwing vooraf over vooral dashcams, actioncams en DVR’s op AliExpress (ik spreek namelijk helaas uit ervaring): de omschrijving van vooral de zeer goedkope camera’s (zeg onder de €50) is vaak misleidend.
Wat je wilt hebben is een camera met een goed beeld in hoge resolutie en een bijbehorende geschikte compressie om dit op de geheugenkaart op te slaan.
Helaas betekent goed beeld en hoge resolutie een hoge benodigde bandbreedte (= geheugengebruik) en staat daar tegenover dat het allemaal niet teveel mag kosten.
Nou zijn de productiekosten van een camerasensor en lens tegenwoordig relatief laag, maar die van een processor (die krachtig genoeg is om een kwalitatief goede compressie te krijgen) nog vrij hoog en wordt het beeld opgenomen in MJPEG-format terwijl MPEG4 (H.264) veel geschikter is.
Aangezien ze dit meestal niet in de begeleidende advertentie zetten (FYI even technisch: AVI is geen “Videocompressie”-formaat, maar een “Container”-formaat), kom je er pas achter als je de camera eenmaal binnen hebt.
Staar je dus niet blind op de prijs, maar doe eerst onderzoek naar reviews over de daadwerkelijke kwaliteit van het beeld en het gebruiksgemak (je wilt onderweg op de motor niet gaan lopen klooien) door de naam van de camera te Googlen en op YouTube op te zoeken.
Een goede camera kost nu eenmaal geld, maar daar staat een boel kwaliteit tegenover, kwaliteit die je een hoop ergernis (achteraf) bespaard blijft.
Overigens heb ik een paar jaar terug een (SJCam-kloon) actioncam gekocht bij de Action en die heeft eigenlijk alles wat je te wensen hebt: full HD (1080p), H.264, fragment- en loop-recording (deze functionaliteit kom je soms toch ook bij actioncams tegen), een schermpje, een waterdicht kastje en hij ondersteund grote (> 64GB) micro-SD kaarten.
Uit mijn hoofd kostte hij iets van €35, maar ik heb hem sindsdien niet meer in de winkel gezien.
Wel interessant spul inderdaad en zo te zien niet een handelaar die dezelfde goedkope zooi van AliExpress besteld en de verkoopprijs gewoon verdubbeld: https://www.allcam.nl/dashcams/motor-dashcams
Wat die invoerrechten betreft: de laatste tijd heb ik aardig veel geluk (ik ben grootaandeelhouder op AliExpress) en heb al een hele tijd geen invoerrechten meer hoeven betalen (ook al waren het overduidelijk “Dure”, boven de €22, spullen).
Zag zojuist de folder van de Action, waar een Maxxter HD actioncam in staat voor € 11,95 . 720P / waterproof / en beeldhoek 105 gr… Misschien al aardig om mee te experimenteren en je valt er geen buil aan . Daar scoor je ook een zuignap voor € 1,99 (van hetzelfde merk) De arm is erg trillingsgevoelig, maar kun je inkorten door 'm in een cirkel te draaien en met een tywrap bij de overlap vast te zetten. Klikhulpstukken naar rammount montage zijn in een automaterialenzaak te koop, maar wellicht kun je de meegeleverde telefoonhouder ook gebruiken. Of de hele arm demonteren en aan de zuignapbasis een bevestiging realiseren.
Ik kon het niet laten: actioncam van €11,99 bij Action gekocht. Mijn vrouw zag de bui (go-pro) meteen hangen. Kwaliteit van de Action-Action-camera zal wel beroerd zijn, echter ik wil er eens mee experimenteren. Nu kijken of ik een ideale positie op de RT kan vinden.