ik heb m op de spiegelkap links. Dat vind ik de meest geschikte plek t.a.v combi tussen bediening, trilling en aansluiting. Ben benieuwd naar alle bevindingen; is i.d.d. geen GoPro.
Volgens mij was de oorspronkelijke vraag of er een soort dashcam voor de motor bestaat?
Een camera dus die zichzelf aanzet als de motor gestart wordt en continue opnamen maakt. Althans dat doet de dashcam in mijn auto.
Er zijn echter ook actioncamera’s die zg loopopnamen (loop-record) maken en zichzelf overschrijven als de SD kaart vol is.
Over kwaliteit van cams: ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een GoPro. Kost wat, maar dan heb je ook goede beelden. Deze levert in geval van nood cq ongeval dan ook duidelijke beelden. Dit in tegenstelling tot de goedkope reut die te koop is, en ik spreek uit ervaring. Vaak doen ze het het niet op momenten dat ze zouden wel moeten werken en de beeldkwaliteit is bagger.
Mijn advies is dan ook; ga op zoek naar een actioncamera met loop-recordfunctie en kijk vooral naar kwaliteit.
Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje hebben voor mijn R1200RT om, in geval van een ongeluk, videobeelden van te hebben voor de verzekering/politie en om discussies te voorkomen. Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?
…is de precieze vraag van topicstarter. Daar zijn al enkele (relatief) niet al te dure suggesties voor geopperd met als ultiem prijskrakertje die Action-action. Omdat Jazzbass zich zo eentje heeft aangeschaft, ben ik nieuwsgierig naar zijn bevindingen. Mijn ervaringen met ‘het dingetje’ van Intertoys (€30,-) waren zeker al niet slecht gezien de prijs/kwaliteitverhouding.
https://www.youtube.com/watch?v=kSbrJ01fQO8
Kwaliteit van Action Action cam valt me mee, zou ook loop recording kunnen (overschrijven nog te weinig voor opgenomen, lijkt wel te werken)
Ding gewoon los in auto geplaatst (zie bijlage). Voorruit effect is duidelijk zichtbaar. Punt is inderdaad waar plaats je de cam? Op deze site zijn allerlei opties te lezen. Voor verzekering/politie is achter scherm uiteraard voldoende. Echter ik ben er nog niet uit waar het ding te plaatsen. Daarnaast alleen accu voeding is beperkend. Daarom voor die 12€ maar meteen 2 stuks gekocht. Zuignap en bevestiging op linker spiegel (zit speling tussen spiegel en kapje) lijkt me wat. Ik ga er eens over nadenken. RAM mount op een of ander schroefje zou een optie kunnen zijn, echter op deze site nog niet tegen gekomen (is er misschien ook niet => op GS zitten meer mogelijkheden).
Het beeld is zeker niet verkeerd, zeker gezien de plek. Heb ik me ooit zo’n dure TomTom aangeschaft… . De juiste plaats op de spiegelkap op mijn 2009-model was even uitvogelen m.b.t. de rondingen van de kap/hechting zuignap en zo min mogelijk trilling/speling spiegelkap.
Ik gebruik de Vsys X2. Had ik al op mijn vorige motor (Honda PanEuropean). Ik ben er zeer tevreden over. Met twee 64G kaartjes hev je voldoende ruimte voor tweedagen opname. Ook zit er een GPS unit bij, zodat locatie en snelheid ook worden vastgelegd. Is niet goedkoop, maar doet wel wat je ervan mag verwachten.
Ik bedoel de eerste (SYS Vsys X2 updagred versie M2F). Ik heb overigens een iets oudere versie zonder WiFi.
Ik heb geen foto’s bij de hand, maar de voorste camera zit in de zwarte kap voor de oliekoeler, de achterste camera zit boven de nummerplaat. De unit zelf zit ingepakt in schuimfolie naast de alarm/rdc unit (achter/onder het zadel)
Ik heb de zaak aangesloten direct via de accu, dat werkt prima. Echter wel een kleine min: Ik gebruik de ‘smart’ voeding. Deze schakelt aan wanneer de boordspanning boven een zekere drempel komt. Op zich een uitstekende oplossing. ECHTER, wanneer mijn fiets aan de druppellader hangt wordt telkens die drempel spanning overschreden en gaat de camera aan. Na 48 uur heb ik dan een kaartje vol met opnames van mijn garage, niet erg zinvol. Ook zijn dan alle andere opnames gewist. Ik gebruik 2x64Gb, dat is normaal gesproken voldoende voor twee dagen, maar niet als ik continue mijn garage op de film zet.
Als je er behoefte aan hebt om wat foto’s te bekijken of om langs te komen in Den Haag dan hoor ik het wel
Vorige week zondag, de action-actioncam op uiteinde van stuur(gewicht) geklemd: https://youtu.be/z4y8mo8lyck
(code oranje, was niet verstandig om te rijden, ik werd soms een meter opzij gezet, niet gefilmd want batterij was leeg, er lag ook veel troep op de weg)
Omdat het stuurgewicht taps afloopt, is de bevestiging onvoldoende, camera zal uiteindelijk los komen. Ik had op het stuureinde een carrossorieschijf kunnen zetten (dan loopt de klem er niet af). Echter ik vond de bevestiging net wat te kort op mijn linkerhand zitten.
Of zoals ik nu gedaan heb, een RAM Mount setje gekocht. Ook omdat je nu in elke hoek de camera kunt draaien. Echter ook nu loop ik tegen bevestigings problemen aan, want ijzer op ijzer schuift makkelijk op elkaar. Maandag ga ik een constructie maken met extra rubber (op aanraden van een W-collega). Wel komisch, RAM mount setje was ruim 4x duurder dan de camera.
Nou, dat is genoeg leesvoer voor mij voor de komende dagen. Niet alleen voor verzekeringswerk, maar ook om mooie ritten vast te leggen.
Mag ik vragen welke dashcam je in de auto hebt zitten en of die bevalt? Ik ben voornamelijk erg benieuwd naar de kwaliteit van het beeld in het donker.
Op stuur einde andere RAM mount gevonden (RAM-B-367U). Het scheelt een beetje aan trillingen. Montage op navigatie rail, is flink tegengevallen, zonde van de tijd, moeite en geld:
Amerikaanse maat moeren 2) veel en veel te veel trillingen.
Het moment op de constructie van de navirail is te groot, kleine trillingen worden versterkt doorgezet, beeld is bijna niet aan te zien.
Op het stuureinde heb ik verdere een kleinere verbindingsstuk geplaatst, om zo de uitslag op het einde iets te verkleinen.
Wat me tegenval van RAM mount is de afwerking, deze is soms bijzonder slordig. Verloop naar digitale fototoestel viel ook tegen, waarom weet ik niet, maar het beeld (ondanks optische beeldstabilisatie van de camera) was niet aan te zien.
Bedankt Jos. Ik heb het filmpje bekeken. Wat al gezegd werd: het haalt het niet bij de kwaliteit van een GoPro bijvoorbeeld. Maar daar is de prijs dan ook naar. Waar ik vooral naar benieuwd ben is de beeldkwaliteit in het donker.