Ik denk ook aan de pinbobines, die kunnen vanaf 50k km al defect raken, je krijgt dan een beroerde vonk, er hoeft er maar één defect te zijn om hem slecht te laten starten.
De injectoren kun je controleren, kost alleen een beetje benzine, je kunt ze laten reinigen of bij Tills vervangen voor een ruilsetje.
Toch vind ik het vreemd dat de startmotor ineens geen probleem meer is. Schoonmaken van de startmotor kost alleen een beetje tijd, een beetje vet en € 0.= aan materiaal dus waarom niet gedaan, kun je die afvinken en verder gaan met je echte probleem. Bij sommige exemplaren kunnen de magneten los laten en dan krijg je wisselend gedrag van het ding.
Maar de startmotor draait gewoon nu. Daar zal het dus niet aan liggen, denk ik dan.
Vanmorgen bedacht ik me ineens: “Voer de motronic reset procedure nog eens uit”. Dus zo gezegd zo gedaan. En daarna startte de motor ook meteen. En toen ik hem vanavond uit de garage haalde en na het tanken vanavond ook weer. Of dat nou geholpen heeft? Ben benieuwd wat ie morgen doet.
Wat zijn pinbobines trouwens?
En met betrekking tot het schoonmaken van de startmotor: waar maak ik die mee schoon? En wat voor een vet moet ik daarna gebruiken?
Vandaag even alles losgehaald om toch de startmotor van dichtbij te gaan bekijken. Wat shetstmijn verbazing? Allemaal witte uitslag (corrosie?) op de negatieve pool. Zie foto. Ik heb bij het monteren van de accu voor de negatieve pool een opzetstukje gebruikt dat op de vorige accu zat. Kan dat een probleem zijn? Heb nu de klem van de negatieve pool maar even aangepast zodat hij met een origineel opzetstukje dat bij de accu zat vastgezet kan worden.
Nadat ik alles weer aangesloten had de motor verschillende keren gestart. En alle starts binnen twee slagen van de startmotor succesvol
Dit kan natuurlijk heel goed verklaren waarom het ineens niet meer ging. Blijkbaar kreeg de startmotor op een gegeven moment met al die corrosie toch niet meer genoeg stroom om snel genoeg rond te draaien.
Kijk eens naar mijn post, laatste alinea, van 10 juli…
Maar nu de startmotor toch los/bereikbaar is, ook die ff onder handen nemen?
Een accu vindt het niet fijn om erg leeg getrokken te worden, zeker niet meerdere keren. En dan speelt de leeftijd zéker mee.
Witte aanslag… iets met electrolyse en metaal of zo… ontstaat ook op de voetjes van lampjes
Had geen zin om de startmotor er uit te halen. Die ik binnenkort wel een keer. Wilde morgen met de motor weg en dat kan nu.
Leeftijd van de accu is natuurlijk hernieuwing dit geval. Accu is drie weken oud. Morgen wel even de accuboer bellen om te vragen wat hij er van denkt
Heerlijk gereden gisteren. En vandaag zelfs ook, behalve toen ik van de veerpont af wilde rijden en hij dus weer niet wilde starten. Nu ben ik het dus wel een beetje zat. Vanmiddag de kuip er maar weer afschroeven en dan gaat ook de startmotor er er af. Eens kijken of die verder nog te redden is.
Ik heb het al eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gekregen. Waar maak ik de startmotor mee schoon en met wat voor een vet moet ik gebruiken daarna om alles goed te smeren?
Edit: ik krijg de voetsteunplaat er niet van af. De drie imbusbouten achter de voetsteunen van de bestuurder zijn het probleem niet. Echter achter de voetsteunen voor de pasagier zit ipv van een normale inbusschroef een haal zodat de motor goed vast kunt zetten op de trailer. En die krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf. En om de startmotor erbij een andere manier vanaf te krijgen daar hebbik het materiaal niet voor .
Inmiddels wel nog even de negatieve pool van de accu ingesmeerd met Vaseline en de polen van de startmotor even schoongeschuurd.
Edit2: toch losgekregen en daarna no een allerlaatste inbusbout helemaal achteraan. Ook dat dingetje van de versnelling losgekregen (lang leve Chris Harris). Daarna de bouten van de startmotor los en er uit. En toen was er dus geen beweging in te krijgen. Ik ga alles weer terugzetten en kijken hoe hij zich deze week gedraagt. Anders ga ik volgende week een lekker ritje naar Ede maken
Even inspuiten en voorzichtig (VOORZICHTIG) kloppen met een kunststof hamer, en dan gaat het onding er uiteindelijk wel uit.
Het feit dat de motor ook zonder bouten blijft vastzitten duidt erop dat het ding er waarschijnlijk nog nooit uit is geweest…
Witte aanslag op zwaar belaste stroomverbindingen duidt vaak op slechte verbinding en een verkeerde metaalcombinatie. Kopervet doet wonderen.
Zo had ik ook een fijne verjaardag 12 juli. Eerst met vrienden zaterdag naar Groenloooooh gereden, camping opgezocht, in de avond het dorp in bij de Jumbo voor de BBQ halen. Alles gewoon starten, lopen. Zondagmorgen starten en moeilijk doen. Na 4 x proberen eindelijk het ding aan. Dacht van “kak, de cam er de hele avond opgelaten”. Even laten lopen en klein rondje gereden terwijl er afgerekend werd. Bij het opnieuw starten, gewoon “klik”. Met de startkabels weer aan gekregen, maar na een 20 tal kilometer moest ik vol in de ankers voor een groepje wielrenners, waardoor hij afsloeg. Nu wederom niet aan te krijgen, en ook geen startkabels. Ik vermoede startmotor of accu. Ik heb hem niet zo lang, en eigenlijk niet de accu nog gecontroleerd qua leeftijd. De ANWB maar gebeld en die kwam met een briljante oplossing:
De accu gaf onbeladen in de display netjes 12,8V en bij het aanzetten van de startmotor 4,3V. Dood als een pier dus. Dat was wel even zuur met de voor de groep nieuwste motor, dat juist die het weer niet deed, en op mijn jaardag. Daar ging koffie en gebak in zutphen, werd 2 uur aan de straat zitten.
Hiermee kon ik de rit vervolgen en heb thuis een nieuwe accu besteld (6-ON YTX14-BS Accu onderhoudsvrij). gelukkig had ik zelf nog wat tape meegepakt. Ik keek al verbaasd naar mijn hand vrijdag toen ik de tape pakte, en schouder ophalend de topkoffer in mikte. Soms…
De accu bleek uit 2014 te zijn, nieuw bij de motor. Dus 6 jaar is wel de levensduur kennelijk, maar dat gaat die ook wel direct richting overlijden.