Vandaag even op en neer naar de motorzaak. Ik haal de motor uit de garage, , doe mijn jas aan, helm op , etc start de motor en ben weg. Na een kwartiertje bij de motorzaak binnen te zijn geweest, wil ik hem starten en ik hoor de startmotor heel moeilijk rondgaan. Nog een keer starten en met moeite start de motor. Daarna naar huis (binnendoor, 45 minuten gereden). De sleutel van de garage zit gewoon aan de sleutelbos van de motor, dus ik zet de motor uit, doe de garage open, berg mijn helm, handschoenen en jas op en wil de motor weer starten om hem de garagebox te rijden. Zelfde probleem. Startmotor gaat heel langzaam rond, maar na twee proberen start hij wel. Oh ja, bij de tweede keer springt de klok ook op 00:00. (Was bij de motorzaak ook)
Thuis de motor aan de optimale gehangen en volgens de optimate is de accu nog voor meer dan 50% vol
Is dit de accu of dynamo? Of iets anders. Er ligt een gel-accu in en die is van 2014.
Toch wel vreemd dat ie voor vertrek gewoon start maar drie kwartier later bij de motorzaak er moeite mee heeft (en thuis ook weer).
Of ie bijlaadt kan je meten. Of de accu goed is ook. Ik had laatste hetzelfde probleem en heb toen de startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet. Sindsdien gaat het goed.
Inmiddels geeft de Optimate aan dat de accu vol is. Lijkt mij dus dat het niet de accu is, maar ook niet de dynamo.
Maar als het de startmotor is, waarom trekt ie dan zoveel stroom dat de klok gereset wordt?
Meten = weten
Als de startmotor zwaar draait zakt de spanning onder een minimale waarde en gaat het klokje resetten. Had ik ook. In combinatie met een slechte accu heb je nog eerder last
Groet, Mark
Ik heb alleen niets om te meten. Ik kan alleen conclusies trekken uit de symptomen die ik nu zie. En aangezien de optimate binnen eenieder aangeeft dat de accu weer vol is, ga ik er vanuit dat de accu goed is.
Maar even een filmpje opzoeken hoe ik die startmotor er uithaal en schoonmaak
Ik had onlangs hetzelfde, ook het klokje dat gereset werd. Bij mij heeft een nieuwe accu geholpen.
Kortom, helaas geen eenduidige oorzaak aan te geven.
Je accu is inmiddels 6 jaar oud, dus toch al op leeftijd… . Mijn oude motoraccu gebruik ik voor de elektrische bandenpomp, dus moet vaker aan het infuus. Ook mijn lader geeft aan dat die accu op enig moment (na 2 á 3 uur laden) ‘vol’ is, terwijl ik weet dat de accu niet voldoende meer puf heeft om fatsoenlijk in de motor te functioneren. Ook startproblemen na een lange rit.
Heb je nog geprobeerd om te starten na het opladen of dat dan wél goed gaat?
Ja, toevallig net de motor nog een keer gestart. En gewoon in 1 keer starten, zonder moeite van de startmotor. Ligt het misschien toch aan de accu.
Ik wilde al vragen of 6 jaar niet oud is voor een accu
Net even wat gemeten aan de accu. (Wel vanmorgen opgeladen)
spanning onbelast: 12,26 V
Spanning tijdens starten: 9.7 V
spanning asl motor loopt: 14,1 Volt.
Lijkt me zo op het eerste gezicht niets mis met de accu en dynamo. Maar misschien is het beeld vertekent doordat ik de accu vanmorgen opgeladen had. Als het weer nog wat verbeterd zal ik vanavond eens een uurtje gaan eijden en dan nog eens meten
Spanning zakt tijdens starten naar 9,7 volt… dit is wel laag…
P = U x I vermogen is spanning x stroom…
startmotor vraagt vermogen dat is een vast gegeven Spanning daalt, dan moet de accu meer stroom leveren…daardoor zakt de spanning nog meer en met de accu nog meer stroom leveren…enz… enz… en een slechte accu kan dat niet…
Denk dat je gewoon een andere accu moet kopen…dat een accu 6 jaar meegaat is netjes, mag je niet klagen…er zijn natuurlijk wel uitzonderingen…
Motronic resetten doe je door de spanning eraf te halen.
Het is de 5e zekering die je even moet verwijderen ( 5e van links als je erop zit ).
Daarna op contact zetten en gas 2 maal langzaam van dicht naar open en terug.
Zit er nog een bepaalde tijd tussen het eruit halen van de zekering en het tweemaal gas geven terwijl het contact aan staat?
Wat gebeurd er eigenlijk als ik de motronic niet reset. Ergens las ik namelijk dat het loshalen van de accu al genoeg is om de motronic te resetten