voor mijn 1200 RT heb ik ongeveer 4 jaar geleden een nieuwe loodaccu gekocht.
Mij viel al langer op, dat bij lage temperaturen, de accu het starten van de motor maar nét voor elkaar krijgt.
Langer standtijd (max. twee weken) en koude temperaturen heeft soms tot gevolg dat de motor helemaal niet start.
Om accu te sparen, heb ik het alarm uitgeschakeld (schijfslot met alarm).
Mij lijkt, dat het tijd wordt om afscheid van de accu te nemen en een nieuwe te kopen.
Anderzijds, ik lees ook dat een accu veel langer mee zou moeten gaan (ik rijd regelmatig en ook in de winter, dus diepteontlading zou niet de oorzaak moeten zijn). Of zijn er grote verschillen in kwaliteit tussen accu’s? De prijsverschillen zijn in ieder geval vrij fors.
Of zou een Li-accu (i.p.v. loodaccu) een betere optie zijn?
Ook zit ik te denken aan een starthulp (aparte powerbank om de accu bij te springen). Maar wellicht doe ik er beter aan om een nieuwe accu aan te schaffen?
Ik denk dat een motor accu wel langer mee zou moeten gaan dan 4 jaar, zeker als die regelmatig opgeladen wordt. Van mijn F800 heb ik die vorig jaar na 8 jaar trouwe dienst vervangen.
Ik zou in ieder geval de accu eerst eens laten testen, dan weet je zeker hoe die ervoor staat. Overigens zal een accu het altijd wel minder goed doen bij lage temperaturen. Staat jouw RT 's nachts binnen of buiten?
Een lood-accu houdt ervan om voortdurend opgeladen te zijn, dus je zou ook een “intelligente” acculader kunnen overwegen die je regelmatig aansluit. Verder kan je ook op zoek gaan naar ‘verborgen’ verbruikers. B.v. een navigatie houder die rechtstreeks op de accu is aangesloten.
Ik ondervond met mijn eigen motorfiets(en) vroeger ook dat starten bij lage temperaturen en na een periode van (korte) stilstand - een week à veertien dagen - problematisch was.
Niet alleen draaide de startmotor niet mooi rond, voornamelijk het ABS kon telkens niet geactiveerd worden.
Mij werd verteld dat ik moest uitkijken naar een batterij die een hoge koudstartstroom genereert (uitgedrukt in CCA).
Ik kwam toen uit bij het merk Odyssey Hawker, en bvb de PC 680 die ik toen monteerde levert een pak méér koudstartstroom dan de Yuasa die in regel werd geplaatst door mijn hersteller.
Het kan natuurlijk ook dat een bepaalde batterij uit een bepaalde serie het minder goed doet (ik heb zelf ondertussen ervaring met 5 stuks Odyssey op diverse motoren, en 1 exemplaar liet het ook na nog geen twee jaar afweten) maar selecteren op hoge koudstartstroom lijkt me alleszins nuttig.
Uit de Motobatt, gekozen vanwege zijn hoge CCA én de recenties, was na 4 jaar de puf er al uit. Na opladen kan ik er nog een bandenpompje op laten draaien . Dat was de vervanger voor de af-fabriek-geleverde Exide, die het na 9 jaar langzaamaan minder ging doen (en nog 3 jaar prima als bandenpompjesaccu heeft dienstgedaan).
Dit voorjaar bij Louis een Saito gekocht: zeer betaalbaar en een CCA van 220 (of 230?)Ah
Bij langere stilstand van de motor sluit ik de elektronische lader permanent aan. En al zeker zoals nu het wat kouder is. Die van de Lidl is daar al prima voor geschikt.
In de had ik een Odyssey pc680, maar die vind ik toch wel érg duur. Helaas de levensduur niet kunnen ervaren
Dank voor de tip.
Ik ga waarschijnlijk voor deze accu. Vanaf € 150 te krijgen.
Mijn motor staat inderdaad buiten.
Omdat ik ook in de winter doorrijd, heb ik voor mijzelf al elektrische onderkleding aangeschaft.
Nu nog een goede accu voor de koude dagen.
Gezien dat laatste en het feit dat de motorfiets buiten (in de koude) staat zou ik zeker overwegen om de motor in de wintermaanden permanent aan de lader te leggen. Ik was in dezelfde situatie en merkte dat mijn motorfiets in de wintermaanden, zeker bij vrieskoude ('s morgens vroeg), problemen had met starten. Zomers was er geen vuiltje aan de lucht maar als het vroor en de motor had vier of vijf dagen even stil gestaan, dan had zij het er moeilijk mee. Na meten bleek dus ook dat de accu in die 4-5 dagen behoorlijk in capaciteit terug liep.
Vervolgens heb ik een Optimate lader aangeschaft om de accu op peil te houden. En toen was het probleem over.
Nu met mijn huidige, nieuwe motor heb ik weer even gemeten en in de vrieskoude van de laatste dagen zie ik de capaciteit van de accu, zonder de druppellader van 12,9 volt in een week tijd teruglopen naar 12,1.
Dus laat ik ook deze maar aan de druppellader staan.
Als je zou gaan voor een Odyssey: ik weet niet hoe het is met een 1200rt, maar bij mijn 1100 moet nog een adapterstukje geplaatst worden omdat de standaardbekabeling net iets te kort is om de -pool te bereiken. Op de meeste websites staat vermeld dat dat stukje erbij hoort , op sommige echter niet.
De ervaringen met MotoBatt zijn nogal wisselend. Bij mij zijn ze erg goed. In mijn Shadow moest bijna elke 2 jaar een nieuwe Yuasa. De gele rakker zat er 5 jaar in toen ik de motor verkocht. Met de Marauder van mijn vrouw een soortgelijk verhaal. Nu in mijn R1200R ook weer een MotoBatt gezet. Die zit er pas een jaar in maar geeft merkbaar méér startcapaciteit dan de verse Yuasa die er bij de afleverbeurt in was gezet. Die wilde er geen MotoBatt inzetten, maar ik heb zijn accu meteen weer eruit gehaald…
Dat is dan inderdaad erg lastig.
Dan zou ik een zg. starthulp aanschaffen en daar een aansluiting op de accu voor maken. Er moet wel een goede aansluiting naar de accu lopen van voldoende dikte. Deze kun je maken met bv 2 Andersen stekkers waarbij je er één met voldoende dikke kabel aan de accu vast laat zitten en bv onder de bestuurders zitplaats kunt laten liggen. Dan kun je er gemakkelijk bij.
Ik heb nu 10W50 in de motor zitten.
Dat zou dan beter 5W50 kunnen zijn, of 5W40? Of maakt dat te weinig uit voor de koudestarteigenschappen van de motor?
In mijn onderzoek naar een goede accu lees ik veel verschillende reacties over de Odyssey PC680.
De meeste reviews zijn lovend, maar ik kom ook veel kritiek tegen. Velen (in een forumdiscussie) schrijven dat de Odyssey een korte levensduur heeft.
De Yuasa YTX14H-BS accu (High performance) schijnt ook goed te zijn (vooral voor winterrijders), beter nog dan de Yuasa YTX14-BS accu.
Overigens schijnt het vrij normaal te zijn, dat een loodaccu na 3 tot 5 jaar langzaam de geest geeft. Ook bij regelmatig rijden (en dus laden).
Toch nog even verder kijken, denk ik …
Het wordt i.i.g. geen Powerbank / Startbooster. Een goede loodaccu moet het starten, ook in de wintermaanden, gewoon voor elkaar krijgen, vind ik.
klopt het dat ik in’t geval van een Yuasa voor de Yuasa YTX14L-BS moet gaan?
Dus die met de + rechts en de - links (wanneer je tegen de voorkant van de accu kijkt)? https://www.yuasa.de/ytx14l-bs.html
Of kan ik da kabels van de 1200 RT verlengen/inkorten door te verschuiven?
Dan zitten de bevestgingspunten te ver van de kabels vandaan.
Maar mijn vraag is eigenlijk al beantwoord, omdat deze uitvoering ook gewoon te koop blijkt te zijn.
Het is wel iets waar ik tijdens koop op moet letten.
Bij mijn houdt de +kabel niet echt over, dus de +pool van de accu moet ik zéker rechtsvoor hebben. Met tussenstukken/verlengstukken zou ik niet willen werken
Als de oude accu nog enigszins puf heeft, zou je die (permanent) aan een lader kunnen zetten en in geval van nood gebruiken als mogelijke starthulpaccu met startkabels. (En/of als accu voor een 12V bandenpompje )
ik ben rond aan het kijken en kom qua betrouwbaarheid telkens bij Yuasa terecht.
De passende accu is dan de Yuasa YT19BL-BS.
Echter: deze accu heeft een CCA van 170 A. Geen idee of dit in absolute zin veel is of weinig.
Sommige concurrenten halen hoger (bijv. 260 A voor de MotoBatt MB51814).
Eigenlijk dus vooral een vraag aan diegenen die de winter doorrijden en hun motor buiten hebben staan:
Is de Yuasa YT19BL-BS met een CCA van 170 A voldoende om tot - 10 ºC de motor mee te starten? Of komen jullie tegen grenzen aan ten gevolge van ‘lage’ CCA?