Abs test r1150rt

Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste ritje willen maken na de winterstop.

Motor start in 1x, vervolgens is er een zelfdiagnose van het remsysteem en nu knippert het abs lampje snel achter elkaar en een constant brandend lampje met daarop een driehoek.
Als ik mijn voorrem inknijp hoor ik geen gierend geluid.
Als ik nu mijn achterrem intrap hoor ik dat geluid wel en als ik die weer loslaat blijft het gierend geluid doorgaan!
Als ik nu de voorrem ook weer inknijp hoor ik wel weer het gierend geluid.

Wie kan mij vertellen wat voor storing dit is?

Alvast bedankt voor jullie info!

Groet van Tom 1150rt rijder sinds 2018😊

Blijft er achter een zuiger van je remklauw hangen?

Het achterwiel loopt vrij, dus weet niet of er een zuiger vastzit!

Beste Lupo.R,

Fantastisch! Inderdaad zuigertje achterrem weer gangbaar gemaakt en de storing is weg.

Hartelijk bedankt voor het meedenken.

En eindelijk kan ik nu weer lekker gaan rijden Big RT Smile

Soms is het ABS controle systeem DUITS, en dat is heel grondig. Veel rijplezier!

Laat het ABS en dus het iABS (deel-integraal) remsysteem op de 1150 uitermate gevoelig zijn voor storingen. Dus ja, wanneer de bekende lampjes afwijkend gaan knipperen slaat bij menig motorijd(st)er de schrik wel om het hart. En dan wordt er vooral gedacht aan de beurs en dus aan een kostenpost in euro’s. :O

Gelukkig is het met een sisser afgelopen. _004

Oeps!!
Storing is terug na het starten van de motor.

Wat zegt dit nu?

Ik dacht vandaag te gaan rijden, maar toch durfde ik het niet aan.
Nog even over de al eerder geplaatste oproep. Ik heb vergeten te melden dat tijdens het starten ook mijn klokje op nul ging en daarna de abs storing kreeg.
Accu geeft 11,9 volt aan.

Groet Tom

De 1150 reset zijn eigen ABS fouten. De frequentie van het knipperen staat voor welke fout er gedetecteerd wordt, staat in de handleiding. Als een van de schakelaars van je voorrem of achterrem blijft plakken komt de I-ABS niet door de start-test te komen.

Je hebt dus nog wel een paar opties voor de portemonnee getrokken moet worden.

Waar kan ik die schakelaars vinden?

Accu 11,9V (onbelast) is veel te weinig. moet 12,4V (minimaal) zijn. Daar kan ook een ABS storing uit voortkomen.

Oke,
Zal volgende week een nieuwe accu plaatsen.

Dank voor de reactie!

Ik meld mij weer als de accu is vervangen.

Wordt vervolgd! _001

Voorremschakelaar zit in het handvat gedeelte, voetremschakelaar zit achter de schetsplaat recht, voor beiden de draadjes volgen …Het handboek van Haynes helpt je ook aardig op weg.

Vandaag een nieuwe accu erin gezet.
Nog steeds het driehoek lampje aan en snel knipperen abs.
Als ik vervolgens de achterrem in trap en weer los laat met contact aan dan blijft het geluid (gieren) aanwezig.
Als ik weer opnieuw het contact aanzet en dan de voorrem inknijp hoor je niets.
Als ik na de achterrem ingetrapt te hebben en loslaat en vervolgens de voorrem inknijp hoor ik ook het gieren weer voor de voorrem.

Ik heb de remschakelaars gecheckt en volgens mij zijn ze werkend, want het remlicht werkt op zowel voor als achter.

Wie heeft dit ook wel eens gehad?

Groet Tom

Goede avond,

En wat doe ie als je gaat rijden? Bij de 1100 moet je + 5 km rijden om abs in werking te hebben, ik dacht bij de 1150 ook.

Bij de 1150 gaat ie toch bij contact aan zn menu doorlopen en van snel nipperen naar langzaam en bij onderweg gaat waarschuwing weg. Als ik t mij goed herinner. Kan t niet even testen maar er zijn veel 1150 rijders hier.

Ik zou in ieder geval pas beoordelen na rijden, hoeft geen toerrit te zijn maar wel enkeke 10 tal meters om electronica tijd te geven self tests uit te voeren en af te ronden.
-groet-
Tom

Hallo Tom,

Dank voor je reactie,

Dat ga ik morgen proberen.

Dat lijkt mij sterk! Bij de mijne (R1150RT/2004) is die abs zelfdiagnose na plm. 20 meter klaar en gaan alle abs lampjes op het dash netjes uit :smiley:

Als het leest als afstand dan heb je volledig gelijk. Wat Tom aangeeft is de snelheid van 5Km (is 6Km overigens) voordat de test wordt uitgevoerd.

-kwijling-

Goede middag heren

+5 km is idd bedoeld als: sneller dan 5km/uur :wink:
-groet-
Tom

Ik weet het ff niet meer.
Ook na het rijden nog steeds de brandende lampjes.
Het abs opstart diagnose maakt het ook niet af. Het is gelijk na het contact aan abs knipperen snel en de uitroepteken brand continu?
Zit dit in het elektrische circuit?