Met de introductie van de R1150 RT serie wordt door de BMW ingenieurs een buitengewoon knap en gecompliceerd stukje techniek afgeleverd met de toepassing van het Integraal ABS systeem, ook wel ABS 3 genoemd. Over dit systeem schreef ik eerder al het een en ander. Ook op het forum wordt er veel aandacht aan besteed. Er is zelfs een complete poll mee opgetuigd, waaruit blijkt dat de ABS pomp niet het betrouwbaarste onderdeel van de RT boxer is.
Juist omdat het systeem zo ingenieus is samengebouwd vanuit het ABS en nu ook met CBS en bekrachtigde remmen, blijkt de toegepaste servopomp gevoelig te zijn voor storingen. Het vervelende daarvan is dat bij het uitvallen van een de systemen de hele unit niet langer functioneert en dan gereviseerd of vervangen moet worden. Ernstiger is het acute verlies aan remkracht als de pomp het begeeft. De remkracht valt dan voor 80 procent weg en het is onveilig - ondanks het advies van BMW om zo naar een dealer te rijden - om daarmee verder te rijden. Houd er rekening mee dat de motor op een trailer opgehaald moet worden, wat heel vervelend is als de motor gebruikt wordt voor een buitenlandse trip.
Voor zowel het ABS 2 als het ABS 3 systeem geldt dat het systeem het langer kan volhouden als de oude rubber leidingen worden vervangen door staalomwonden exemplaren en de unit bij het ouder worden jaarlijks wordt doorgespoeld. Omdat de servopomp veel stroom verbruikt, is het ook van belang de spanning van de accu op peil te houden. Zelfs dan kunnen de pompen van het ABS 2 en 3 systeem het alsnog begeven. Sommige bestuurders hebben nog nooit een probleem gehad, bij anderen gaf de pomp éénmalig of zelfs vaker de geest ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Eigenlijk is er maar één bedrijf dat zich aan de revisie van de pomp met garantie waagt en dat is
RH Electronics in Duitsland
Een dealer in Nederland zal een defecte ABS pomp uitbouwen, opsturen naar Duitsland en weer inbouwen. Tijdens de zomer van 2020 bedroeg de wachttijd bij deze Duitse firma al tenminste vier weken, wat knap vervelend is als dat scenario zich midden in de zomer afspeelt. De revisie van de ABS 3 pomp is rond de 800 euro, ex in- en uitbouw. De vervanging met een nieuwe pomp valt met 2500-2800 euro nog veel duurder uit, maar kent dan alleen de levertijd van de nieuwe pomp en de wachttijd van de garage of dealer.
Het geheel uitschakelen van de ABS pomp - met een paar elektronische aanpassingen om de herhaalde foutmeldingen uit te schakelen - komt rond de 200 a 300 euro uit. Met het passeren van de pomp vervallen echter het ABS, het CBS systeem én de rembekrachtiging.
Bij het homogeniseren door de RDW is dit type R1150RT toegelaten voor de Europese wegen met die specifieke werkende ABS 3 unit. Het is dan ook de vraag of bij een ernstig ongeluk- waarna altijd technisch onderzoek plaatsvindt – de verzekering uitbetaalt in het geval de ABS unit verwijderd blijkt te zijn en de motor niet herkeurd is door de RDW.
Los daarvan moet iedere bestuurder die voor een dergelijke keuze staat zich afvragen of het verstandig is om met de pomp een aantal veiligheidsvoorzieningen van zijn/haar motor te verwijderen. Bij die overweging is het niet onbelangrijk om daar ook de veiligheid van de mede weggebruikers in te betrekken.
Het ABS 3 systeem is toegepast op R en K motoren vanaf 2001 tot en met 2006. Let op: ook de 1200 serie - die in 2005 geïntroduceerd werd - is het ABS 3 systeem tot aan 2007 toegepast. Het ABS 3 systeem is te herkennen aan een jankend geluid dat onder de tank vandaan komt en toeneemt naarmate er harder geremd wordt. Dat janken is wel eens vervelend, staand op een helling bij een langdurig rood stoplicht. Bij de R1150 RT remt het voorwiel mee met het achterwiel bij gebruik van zowel de remhandel op het stuur als de voetrem. Vandaar de naam ABS 3 oftewel het Integraal ABS. Uitsluitend achter remmen - een vaardigheid die handig is bij het langzaam draaien van korte bochtjes - is in deze uitvoering niet mogelijk. Bij ex- overheidsfietsen is het uitsluitend op het achterwiel remmen wel weer mogelijk gemaakt.
Ook hier geldt: het vervangen van de rubber voor staalomwonden leidingen en het jaarlijks spoelen van de remleidingen en de module kunnen de levensduur van het systeem verlengen. Bij een RT moet er veel plaatwerk worden verwijderd en is het doorspoelen een stuk ingewikkelder dan bij het ABS 2 systeem. De jaarlijkse kosten van het doorspoelen van het ABS 3 systeem bij een RT liggen dan ook tussen de 150 en 200 euro.