Aanvullende tips voor aspirant kopers van een BMW RT boxer

wat het meest blijft hangen is het hele ABS gedoe vind ik … _001 maakt mij alleen maar bang om het ook mee te maken :frowning:

Ben net door de facturen aan het bladeren die ik bij de motor hebgekregen. Daar vindt ik niets over revisie of vervanging van schokbrekers (BMW dealer onderhouden, dus ik zou een vervanging verwachten) Motor is gewoon volgens het onderhoudsschema onderhouden.
Ik voel de motor op en neer gaan wanneer ik, stilstaand met lopende motor en met beide voeten op de grond, de voorspanning verander. dus dat werkt wel. Of de verschillende rij-instellingen (normaal/comfort/sport) weet ik niet. Geen idee hoe je dat moet controleren.

Misschien voor de zekerheid toch eens een afspraak maken bij JJ suspension om te laten controleren hoe het er mee zit. Mocht er iets niet goed zitten dan kan ik dat misschien nog onder garantie laten fiksen (6 maanden garantie gekregen)

Voordat je dat doet, kijk eerst eens even naar het filmpje dat JJ Suspention zelf heeft geplaatst over de standen Comfort en Sport. Dat scheelt je de rit er naartoe en nog eens 2 x 15 euro. Tot voor kort was dat bedrag nog goed voor een redelijk volle tank benzine. :wink: Opvallend is de vaardigheid van de medewerker, die de zware R1200 RT in evenwicht houdt en de voor- en achterkant laat in- en uitveren. Misschien is het handig om daar een helper bij te vragen.

Overigens, één aspect van die demo snap ik niet helemaal. Bij stilstand met een draaiende motor is immers uitsluitend de preload, de veer-voorspanning en daarmee de hoogte van de motor in te stellen. Die 3 standen zijn terug te zien in het display aan de helm, de helm met bagage en de 2 helmen, zoals in dit filmpje wordt gedemonstreerd. De veervoorspanning / rijhoogte wordt aangepast, maar de rijmodus blijft staan op comfort. So far, so good.

De rijmodi Comfort, Normal en Sport - die de demping regelen - zijn daarentegen uitsluitend rijdend met dezelfde ESA knop in te stellen. In het filmpje van JJ Suspension worden 2 van de 3 rijmodi te weten de Comfort en Sport met de motor aan, maar stilstaand gedemonstreerd. In mijn beleving kan dat niet met ESA 2 zoals dat vanaf 2010 wordt toegepast, maar wellicht schiet mijn kennis op dit punt tekort. De handleiding zegt daar het volgende over: ‘De rijmodus kan tijdens de rit worden ingesteld.’

De drie rijmodi Comfort, Normaal en Sport kunnen wel rijdend worden ingesteld, waarna de motor tijdens 2 stops stilstaand op de 3 rijmodi kan worden in- en uitgeveerd. De rijmodi zouden in ieder geval op een wat langere klinkerweg van elkaar te onderscheiden zijn door de verschillen rijdend te ‘voelen’.

Nog belangrijker: If it ain’t broke, don’t fix it.

So! Flink verhaal. Dus als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar een BMW R van ná 2007, met ABS4 en géén ESA…
Hoe zie ik makkelijk welk type ABS is gemonteerd op een motor?

Door naar het bouwjaar te kijken:

• 1994 - 2000: ABS II
  • 2001 - 2006: iABS III
  • 2006 - 2021: iABS IV
  • 2021 - …: iABS PRO

Al zitten er volgens mij nog wel verschillen tussen 2006 en 2020, alleen kan ik dat niet zo gauw terugvinden.

Dat is een goede leidraad, maar zoals meestal zijn er behoorlijk wat “overloop” modellen.
Er is vast ergens een optie om op VIN te controleren, of een optisch kenmerk waardoor je zekerheid krijgt.

Deze leidraad van Quickfix in combinatie met de modelreeks is redelijk waterdicht.

• Een R1150 RT heeft altijd ABS 3 /I ABS tenzij het verwijderd is. Er is geen R1150 RT geproduceerd met ABS 4.
  • Een R1200RT van de eerste twee bouwjaren 2005 en 2006 heeft ook in alle gevallen ABS 3 / I-ABS. Bepalend is het bouwjaar, niet het jaar waarop de motor op kenteken is gezet.

Optisch is er geen kenmerk waaraan het ABS systeem af te leiden is, auditief wel.
Het te vermijden en vermaledijde ABS 3 systeem / Integraal ABS van de bouwjaren 2001 t/m 2006 is ter plekke vast te stellen door een jankend geluid dat onder de tank vandaan komt bij het intrekken van de remhandel en / of voetrem. Als dat geluid bij de R1150 RT ontbreekt, dan is het ABS al verwijderd. De motor remt dan vóór met de remhendel op het stuur en en achter met de voetrem.

Mocht er alsnog ABS 4 op zitten, in principe gaat dat uitsluitend om de R1200 RT van ná bouwjaar 2006, dan remt de motor met de remhendel aan het stuur vóór en achter tegelijk. Met het voetpedaal wordt met deR1200 RT met ABS 4 uitsluitend achter geremd. Als het ABS kapot is, dan heeft dat geen invloed op het remvermogen en is dat te zien op het display. Mocht dat handig omzeild zijn, dan rest alleen nog de ultieme test op een strookje zand, grind of gravel.

Finetunen met eventuele overloopmodellen van de R1200 RT: met de oren, het vertoonde remgedrag vóór en achter en een remspoor achter het achterwiel. Wellicht vanwege het aanzienlijke gewicht en omvang van een RT ook ergens in de kleding…