78% zakte voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.

Ben je geslaagd voor het Kampioen Nationaal Verkeersexamen?

• Ja
  • Nee
0 voters

Die boodschap kregen 10.537 Kampioen-lezers na het maken van het Kampioen Nationaal Verkeersexamen.
Maar liefst 78% van de deelnemers maakte té veel fouten. Kennen we de verkeersregels echt zo slecht? LEES HIER MEER >>

Is het onder ons Beemers dan ook zo slecht gesteld? Ik zou zeggen maak de test ook en laat anoniem in de poll weten of je wel of niet geslaagd bent.

DOE DE TEST >>

Ik heb de test zojuist gedaan en vond hem eerlijk gezegd niet spannend.
Figuur1.jpg

Test ook ff snel gedaan, waarschijnlijk daardoor gezakt.

Fout #1:
Stop-verbod versus parkeerverbod, was ik ff te snel mee en niet goed naar gekeken.

Fout#2:
Knipperlicht op rotonde;
Ik ben nog van de generatie die geleerd heeft dat je op een rotonde pas het knipperlicht mag gebruiken als je op het punt staat deze te verlaten. Omdat al het verkeer op de rotonde op een voorrangsweg rijdt.
Desondanks doe ik bij het benaderen van een rotonde het knipperlicht tegenwoordig al uit, al was het om degene op de rotonde aan te geven wat mijn intenties zijn terwijl ik observeer wat zijn/haar intenties zullen zijn.
Niet wetende dat het al een regel of CBR punt is. Ik schatte in dat de Krampioen het toen nog geldende antwoord wilde horen. Dus niet.

Fout #3:
Inhaal-verbod motorvoertuigen;
Inhalen van een tractor terwijl er een inhaalverbod geldt;
Volgens mij staat daar vrijwel altijd het onderbod ‘Inhalen landbouwvoertuigen toegestaan’ op Neerland’s 80km/u & 100km/u wegen, maar blijkbaar is dat niet zo.
Om gevaarlijke situaties (groot snelheidsverschil met achterop naderend verkeer) te voorkomen.

Fout #4:
Groene markering dat het een autoweg is waar 100km/uur geldt. Ik dacht 80km/uur. Tja.
Daarom let ik op de borden langs de weg, want die gekleurde strepen zijn verwarrend voor mij als kleurdoof (soms ook rood, geel en wit)

Dus 21 punten van de 25 punten.
Gezakt dus.

Voel mij nu echt een wegpiraat en een gevaar op de weg.
Ik ga tijdens kantooruren gelijk het CBR bellen om mij aan te geven. :wink: :laughing: Not!

Gelukkig! Ben geslaagd… De fouten waren:

• de kinderen op de achterbank van de klassieke Benz: als bewust kinderloze kan ik me daar niet heel erg druk om maken.
  • het rechts passeren van de file (wat mag) die, als ik het plaatje bekijk gewoon een rits linksrijdende treuzelaars is die een vrachtwagen aan het inhalen is. En dan mag je er niet rechts voorbij.

Ik ben blij dat mijn kennis nog behoorlijk klopt, want op korte termijn mag ik hier in Engeland verkeersles gaan geven aan een ‘Learner Driver’ (wat vroeger in NL de oefen vergunning was). Ik ben dus nu hard aan het studeren op de Engelse verkeerswetgeving en daar zitten best nog wat verschilletjes in. :O

[groet]

Bert M

Over fout 2 en 4 heb ik de ANWB een e-mail gestuurd. Nooit iets terug ontvangen.

Alleen bij het verlaten van een rotonde is richting aangeven verplicht.
Richting aangeven voor de rotonde is verwarrend en in sommige landen zelfs verboden en beboetbaar (b.v. België en Duitsland).
De verwarring ontstaat aangezien twee voertuigen die dezelfde afslag willen nemen, de één wel richting naar links en de ander geen richting aangeeft, afhankelijk van welke oprit zij vandaan komen. Dat is onlogisch en niet uniform.
De CBR rij-instructie stelt dat richting dient te worden aangegeven voor de rotonde.
Hoe dat dan moet bij een rotonde met drie, vijf, zes, zeven of zelfs acht afslagen, dat wordt niet duidelijk.
VVN adviseert om voor de rotonde geen richting aan te geven.
Het is simpel, een voertuig dat zich op een (mini) rotonde bevindt is voorrangsgerechtigd, of nu richting wordt aangegeven of niet.

De groene middenvlak-markering tussen de asstrepen van de weg heeft geen enkele juridische status.
Het zegt niets over de toegestane snelheid; het geeft slechts een indicatie.
Het toepassen komt voort uit een convenant tussen een aantal provincies.
Ik ken wegen waar een groen middenvlak is aangebracht en waar een snelheidslimiet geldt. Zelfs één van 50 km/h.

Kennelijk kent de ANWB de verkeersregels niet goed.

Gezakt zeker . . . :open_mouth:

Alle 25 goed. Big RT Smile

Niet geslaagd, maar dat ik niet weet dat je met een brommobiel BuBeKo op de weg mag als er ook een fietspad naast ligt kan je me niet kwalijk nemen - ik rij auto of motor, zo’n electroscooter wil ik nog even mee wachten. Net als het handsignaal van een agent/verkeersregelaar: in de dik 20 jaar dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit zo iemand op de weg tegen gekomen.
En de discussie over knipperlicht en rotonde’s begin ik niet eens meer aan…

Geslaagd, score 22 uit 25 en ik had fout:

• oldtimer zonder gordels (de vraagstelling is onduidelijk, een kind van 3 màg immers niet in de gordels en móet in een zitje)
  • alarmlichten of gevarendriehoek
  • ik probeerde de agent plat te rijden want ik wilde rechtsaf … :blush:

2 fout.
Inderdaad die van het knipperen op de rotonde.
Wat natuurlijk een rare vraag is, omdat het niet om een verkeersregel gaat. Het is maar wat je duidelijk vindt hé.

En het rechts inhalen van een file.
Dat deed ik toch al, ook al dacht ik dat het niet mocht.

Ergo: gecorrigeerde score:
0 fout _004 -naughty- :laughing:

image.jpg
Ik ben wel geslaagd maar er zijn wel een aantal suggestieve vragen bij. :cry:

De agent met zijn hand naar rechts.
Daarvoor moet je stoppen maar als hij op een kruising staat moet je rechtsaf.

De fietser vanaf de stoep het zebrapad op.
Over het algemeen rijden de fietser gewoon door en als je ze aanrijd ben je alsnog fout omdat de fietser een zwakke verkeers deelnemer is en ga je voor de bijl op artikel 31

Brommobiel op de rijbaan buiten de bebouwde kom.
Bij deze weg staat geen snelheidsbord dus dan mag je buiten de bebouwde kon 80km/h en een brommobiel mag niet harder dan 45 km/h, dat is bijna de helft en kan dus een gevaarlijke situatie opleveren. Zeker in het donker.

Mag je de file van het plaatje rechts inhalen.
Een file mag je rechts inhalen maar die van het plaatje hebben de auto’s zo’n grote onderlinge afstand dat het verkeer over het algemeen een snelheid heeft van 70 km/h tot 100 km/h. Dan kan je weer niet echt spreken van een file.

Ik vind het jammer dat er geen informatiebron (site) is waar je de nieuwe en gewijzigde verkeersregels kan vinden om je kennis op niveau te houden.
Al bij diverse instanties geïnformeerd en krijg als antwoord:
Koop maar een nieuw verkeerstheorie boekje en zoek de verschillen.

Dit is erg omslagtig en kost veel tijd, met het gevolg dat mensen dat niet gaan doen. - -naughty-

[groet]

Rinus

Je bent verkeersrechtelijk niet fout met die fietser.
Civielrechtelijk ben je wel 100% aansprakelijk en moet je alle schade betalen.
Dat voelt als hetzelfde (is het eigenlijk ook).
Volgens de vigerende rechtspraak moet je er zelfs rekening mee houden dat fietsers de verkeersregels aan hun laars lappen (b.v. door rood rijden of geen voorrang verlenen). Want dat doen fietsers nu eenmaal. Zo lust ik er nog wel een paar. Waar zijn die verkeersregels dan voor? Dat hebben we met zijn allen toch zo afgesproken?

De definitie van file is door de rechtspraak ingevuld. Het is een rij voertuigen die zich door het hoge verkeersaanbod langzamer voortbeweegt dan de ter plaatse toegestane maximum snelheid. Dat betekent een aantal dingen: (1) er moet sprake zijn van een mate van opstopping door congestie; (2) een file kan zich met relatief hoge snelheid voortbewegen (b.v. 110 km/h waar 130 km/h is toegestaan; (3) een rijtje voertuigen dat zich op de linker rijstrook heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen vormt geen file, de ophoping wordt immers niet veroorzaakt door een hoog verkeersaanbod.

In een verkeerstheorieboekje staan regelmatig fouten. B.v. de afstand van de bebakening bij een spoorwegovergang of een beweegbare brug wordt standaard genoemd als 80 - 160 - 240 meter. Dat laatste is niet juist als er tevens een snelheidsbeperking geldt (bord A1), dan staat de eerste bebakening (drie strepen) op 300 meter.
Het beste blijft toch om af en toe de informatiepage van I&M te lezen of het RVV 1990 in wetten.nl.

Top, dank je wel! _004
Ik voel mij nu iets minder een verkeerscrimineel, en zal het zwarte balkje voor mijn ogen verwijderen. :laughing:
Iemand nog tips hoe je een versnipperd rijbewijs weer netjes in elkaar krijgt? (grapje!)

Weer ff serieus:
Slechte zaak dat de Krampioen wat dat betreft zo onzorgvuldig is. -naughty-

Op die basis ben ik dan dus wel geslaagd, wat dat betreft. :slight_smile:

Had fouten aangaande toegelaten snelheden (80 ipv 100) en ja, wat is in godsnaam een brommobiel en de knipperlichten/gevarendriehoek situatie
Verder met de oldtimer totaal niet akkoord want een degelijk kinderzitje heeft niks te maken met veiligheidsgordels.
En die agent is ook zo dubieus. Zeker omdat hij met 1 hand achter de rug staat.

Geslaagd, maar de agent had vreemd gekeken als ik rechtsaf geslagen was en niet gestopt…

• 1 over het kinderzitje

Had ik ook 21 van 25 maar ik was het niet ewens met de vraag over de oude auto en het kinderzitje. Die bevestig je ook zonder gordel.

Citaat ANWB:
()Er werden vragen gesteld die ook op een CBR-examen gesteld kunnen worden()

Ook ik behoor tot die 78% gezakten (slechts 19 goed) en ga dan ook een boekje kopen om me wat bij te spijkeren (theorie examen in 1959 gedaan). Jos - bedankt.

gr. Dick

Dat kan nooit kwaad, Dick.
En als je weer even gestudeerd hebt kan je hier een proefexamen afleggen om jezelf te testen.
NAAR HET MOTOR THEORIE EXAMEN >>

Ff snel de test gedaan en geslaagd. Twee fouten.
Eigenlijk mocht ik niet zakken. Enkele maanden terug nog mijn jongste zoon begeleid met het behalen van zijn theorie en praktijk voor rijbewijs B. Hij is ook geslaagd. Hij is 17 jaar oud en mag alleen met coach rijden tot 5-10-2015. Dan is hij 18.Tot die tijd rijd ik met hem mee en coach hem.

En leuk dat ik dat vind (hij ook… denk ik).

Op deze manier hoop ik hem beter voor te bereiden op het verkeer en het veilig deelnemen daar aan.