12v metertje aansluiten

Wie heeft er ervaring of een goed idee om een voltmetertje aan te sluiten. Ik heb hem netjes gemonteerd inmiddels. Nu nog even aansluiten. Ik heb een R1200RT 2014.

En ook de zijkant open. Het is toch mooi weer. Ik heb wat schema’s gezien en ik heb dit eerder gedaan. Mogelijk dat iemand hier al ervaring mee heeft.

Tx alvast.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Dat ziet er netjes uit.
Als ik jou was, zou ik 'm aansluiten op de 12V DIN socket die er zo te zien net boven is. Zo gaat ie ook uit als het contact af staat.

Succes…
Ed.

Thanks Ed, dat was ook mijn 1e idee. Ik zie veel tekeningen het aansluiten op de hoofd verlichting, en daarom dacht ik het even in de groep te gooien. Vandaag weer even lekker rondje gedaan met de maten rond bloemendaal en Heemstede. Stonden op het kopje en dacht ik zelfs even Frans Gabler langs te zien rijden :slight_smile:

Bij mijn GS LC kan ik het voltage op het display selecteren en zo bekijken, heb dus geen aparte losse meter meer nodig. Mogelijk kan dat op de RT LC ook …

Dat is een goede Baird en dat kan ook. Ik mijn specifieke geval werd de dynamo gefrituurd en de gelijkrichter. Daarna viel de boordcomputer uit. Doordat de voltage dan te hoog is geworden (of de spanning) wil ik graag een soort “offline” indicatie krijgen. Dit is na 2 nare en dure ervaringen :slight_smile:

Ik heb ook een klein spanningsmetertje op het dashboard geplakt om de spanning in de gaten te kunnen houden…

En elke 2 a 3 jaar een nieuwe accu, ben net aan mijn 3e accu begonnen…

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn…


Henk777

Het is als volgt geworden:

en zo aangesloten volgens de tip

Nu ik de foto zit te kijken denk ik dat het witte kabeltje misschien boven aan de verbinding had gemoeten, maar ach… :slight_smile:

Ok, de eerste series van de LC blokken hadden een dynamo met wat zwakheden, daar kon een frituur situatie bij ontstaan, latere modellen hebben een gemodificeerde dynamo en spanningsregelaar. Zie de link hieronder en de verhalen komen boven.

https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=14345&p=150479&hilit=dynamo+verbrand#p150479

Ziet netjes uit het 12V metertje. Welk merk/type is het ?

Met regelmaat rijd ik daar rond om wat zeelucht en een harinkje te happen, zolang dat nog kan voor de Brexit, maar niet op de 8e november.

Ik begrijp dat je meer hebt aan een metertje dat constant de spanning in het zicht aangeeft (spanning=voltage) dan dat je digitaal met de boordcomputer de spanning moet opzoeken om het in beeld te brengen en te houden. Toch wonderlijk dat een BMW het presteert om dit soort dure reparaties bij normaal gebruik te genereren.

Een BMW is toch geen goedkope brommerd, hoewel de productie steeds meer naar lage lonenlanden wordt verlegd om de kosten te drukken. Bij de R1800 is het kennelijk al zo bijzonder dat de motor in Duitsland wordt geproduceerd, dat de fabrikant gemeend heeft de motor vol te moeten hangen met inscripties voorzien van het Engelse opschrift: ‘Berlin Built’. Andere types worden kennelijk al geheel of gedeeltelijk elders geproduceerd en/of geassembleerd. Zie ook dit artikeltje met de foto met de genoemde inscriptie.
.
Met 4 Kaas en 5 Erren achter de kiezen ben ik een BMW man door dik en dun, maar zie toch ook veel van dit soort regelmatig voorkomende dure reparaties voorbijkomen waar rijders van overzeese tweewielers minzaam om moeten glimlachen. Het is dat BMW ees zo lekker tonen, zitten en rijden…

Even terug naar de topic en de ervaringen:
Geeft de directe aansluiting op het canbus systeem geen problemen nadat de stroom wordt afgesloten met het contactslot?
of
Is deze aansluiting juist de aangewezen manier om problemen met het canbus systeem te vermijden?

Het kopje is ook mijn geboortegrond. Mijn overgrootvader heeft het restaurant begonnen. In de lobby hangen nog foto’s waar mijn vader als kleine jongen op staat. Ik bracht enkele minuten de Telegraaf rond toen Heijn werd ontvoerd.

On topic: ik heb geen probleem ervaren nog met het CAN-bus systeem. De stroom wordt netjes afgesloten van de voltmeter na X minuten.

Ik koop voor kerst voor mij een CAN-bus charger dus misschien komt daar nog Iets uit.

welk merk/type is dit metertje ?

Ik heb beide heren in privé bericht de gegevens gestuurd. Weet niet zonder te zoeken of de forum regels delen toestaan in de topic

Ik heb ook wel interesse, vandaar mijn vraag over de relatie met de canbus. Ben ook benieuwd hoe in het dunne plastic veilig een gat gemaakt kan worden zonder scheurvorming. Op dit moment heb ik een spanningsmeter in de hella din plug voor de usb aansluiting van m’n smartphone. Dat is echter geen vaste aansluiting.

De meerwaarde van het forum is om kennis te delen - waaronder tips over concrete producten die in de praktijk goed voldoen - en daar staat in dit specifieke geval geen restrictie op. Het wordt wellicht anders als je dat product zelf commercieel aanbiedt en het op die manier probeert uit te zetten naar een grote doelgroep.

In dit geval is er slechts sprake van een tip, meer niet.

Wat betreft de canbus charger: die kosten serieus geld waar vaak een prima druppellader nog op de plank ligt.

Een aantal canbus gebruikers heeft om die reden gekozen om van beide din aansluitingen op de motor er één los te koppelen uit het canbus systeem en die direct en gezekerd aan te sluiten op de accu. Dat is ook bij mijn brommerd het geval en dat bevalt in de praktijk uitstekend. Ik had nog twee uitstekende optimate druppelladers liggen, die op die manier niet vervangen hoefden te worden voor een specifieke canbus lader.

De gekozen din aansluiting daarvoor is die bij de passagier - in mijn geval linksachter - die toch al niet gebruikt werd binnen het canbus systeem. Sommigen zetten er nog een schakelaartje tussen om vandalisme voor te zijn. Die opstelling bevalt prima, het geld voor de onnodige canbuslader zet ik liever om in brandstof aan de pomp. Daarnaast kan ik met de hella plug de spanning van de accu monitoren zonder het contact van de motor aan te zetten.

In that case.

Ik heb met een houtboor van 26 mm heel rustig het gat geboord. Daarna met een stanleymes het iets op maat gemaakt naar 27 mm en er in gedraaid. Schroef aan de onderzijde er op.

Gekozen voor de houtboor omdat het plastic mooi zacht is net als vurenhout en zo als je rustig hem laat draaien het gaatje creeert.

Mijn huidige druppellader is 20 jaar oud of zo. Gekregen bij mijn deauville en rechtstreeks aan te sluiten op de + en - van de accu. Dus een vervanging is op zijn plaats en dan maar direct voor 8 tientjes de ultimate 4.

heel erg bedankt hoor _004

Het was even zoeken, maar hier gevonden en besteld. Tenx for the tip!

Ook besteld , verwachte leveringsdatum 20 januari … hahahaha

Tante Alie doet het rustig aan, eerst de stoomboot en dan pas die van Tante Alie.
Praktisch gezien komt dat goed uit, dat is meestal middenin in een lange pekelperiode.

Alle tijd om te meten, te meten en nog eens te meten om dan voorzichtig 26 mm te boren met een langzaam draaiende speedboor.
Is geen haastklus, denk dat het kunststof afdekplaatje van de ongebruikte radioknoppen zich hier goed voor leent.

Mocht dat toch nog scheuren, dan biedt een nieuw afdekplaatje weer nieuwe kansen.