Heb sinds 2 weken een R1200RT uit 2011. Ik merk bij het rijden dat de motor gaat zwabberen, vaak vanaf 80 km/h.
Gisteren ik Rotterdam door een 2-tal tunnels totaal geen last. Doe ik de ruit wat lager wordt het ook minder.
Lees hier en daar (ook bij andere merken) dat het aan de topkoffer kan liggen. Kan alleen niet begrijpen dat iedereen met een topkoffer hier last van heeft.
Dacht eerst dat de bandenspanning niet in orde was; bijgevuld van 2.2/2.5 naar 2.4/2.8 (voor/achter).
Wie heeft hier ook last van (gehad)?
Ik ga de komende week even testen zonder topkoffer.
Ik heb ook een R 1200 RT uit 2011. Ik herken dit probleem niet, Ik rijd altijd met zij- en topkoffer(s). Zelfs op hoge snelheden geen gezwabber.
Met welke banden rijd je? In een eerder motorleven het ik een K1100LT gekocht. Die motor vertoonde dit weggedrag wel. Later bleek dat ik met een radiaal- en een diagonaalband reed. Dat kan absoluut niet. Andere banden verhielpen het probleem.
Heeft jouw motor ESA? Als dat het geval is, heb je al eens geprobeerd om daar iets mee te bereiken?
Zijn alle bouten van het voor- en achterwiel met het juiste moment vastgezet?
Kan bijna niet anders dan dat dit “probleem” zijn oorzaak vind dat er “iets” niet goed is aan deze motor. Zou hem toch maar eens door een deskundige BMW-specialist goed na laten kijken voordat er ongelukken gebeuren.
Ik heb ESA. Hier heb ik nog niets mee geprobeerd.
Ik ga deze week wel even bij mijn garage (Motorkelder) langs om de bouten van voor- en achterwiel te controleren.
Wellicht dat daar ook gekeken kan worden naar andere mogelijke oorzaken.
Ik wil je graag met klem adviseren om de motor urgent aan te bieden voor een volledige technische keuring! En er tot die tijd niet mee te rijden!!! De beschreven configuratie zou echt een perfecte wegligging moeten hebben en bij genoemde symptomen, vrees ik dat je gevaar loopt.
Je zou een onafhankelijke keuring kunnen regelen met (bijvoorbeeld) Erik van Lent motorkeuringen https://www.erikvanlent.nl
Dat zwabberen herken ik soms, als er ook wat rijsporen zijn in het asfalt.
Ik merk (met de RT op de middenbok) dat er een hele kleine speling zit ergens in het achterwiel, lager, cardanklok?
Dus hier moet ik ook naar laten kijken.
Heb ook een RT uit 2011, mét topkoffer. Zowel met standaard BMW ruit als met verhoogde Nedplex ruit steeds zelfde gedrag :
Bij snelheden boven de 110, en vooral met echt tegenwind, op de snelweg,gaat ie wel een beetje zwabberen, maar door de ESA dan op sport te zetten, is dit volledig weg… Bij 80 km per uur nog nooit iets gemerkt…
Zonder topkoffer… Nergens last van … Om het even welke ESA stand…
bandenspanning standaard op 2.5 en 2.9
Ik ben benieuwd naar hoe de banden eruit zien. En voel tevens eens aan het achterwiel of je daar geen speling voelt. En de voorvork eens vastpakken en proberen of er speling op zit.
Hoi, ik zie dat je deze machine nog niet zo lang hebt, dus misschien moet je nog helemaal wennen aan de R1200RT.
Ik kan me het gevoel van zwabberen wel voorstellen als je komt van een R1200C.
De R1200RT is veel groter heeft meer beplating en is hierdoor toch gevoeliger voor zijwind en andere luchtwervelingen.
Ik heb dit gevoel ook op mn R1150RT die ik sinds juni heb. Daarvoor heb ik 7 jaar R1200GS gereden waarmee dat een stuk minder was.
Het is vooral van de zijkanten dat je dit voelt. Ik heb toen eens de proef op de som genomen en gereden zonder de koffers en zonder de
linker en rechter beplating. Dit is een enorm verschil qua zijwindgevoeligheid.
Maar nou weet ik niet hoe jij het zwabberen omschrijft.
Is dit zwabberen met de regelmaat van een klok waarbij je de motor constant moet corrigeren om hem op de weg te houden of
is het zwabberen onregelmatige zo nu en dan waarbij je af en toe een beetje moet verhangen c.q. bijsturen.?
Je zegt ook dat het in een tunnel niet is, wat dan zou zeggen dat er eigenlijk niet mis is met de motor, want anders moet hij het
in de tunnel ook doen.
Mijn eerste motor was een Honda Nighthawk 750SC uit 1982 en die had echt last van zwabberen boven de 140 km/u, daaronder prima.
Had helemaal te maken met de stijfheid van het frame, wat bij hogere snelheid als het ware gaat resoneren.
Als je dan harder gaat wordt het vaak steeds erger en zelfs gevaarlijk. De 2-takt Kawasaki 3-cyclinders uit de jaren 70 waren ook van dat soort zwabberende kamikaze machines :mrgreen:
Als een R1200RT echt zou gaan zwabberen is er vast iets mis met de wielen, banden, schokdempers, ophanging of gescheurd frame, etc.
Even langs gaan bij een specialist, zoals anderen dat hier aangeven, is een verstandige keuze.
Een adviesje of oordeel kost vaak niets.
Allen bedankt voor jullie reacties (en bezorgdheid!).
Ik ben afgelopen dinsdag bij de garage langs geweest.
Daar het een en ander aan wielen, ophanging, speling o.i.d. gecontroleerd.
Niets vreemds aan allemaal.
Ik moet er wel bij vermelden dat dit ‘zwabberen’ niet constant is.
Vandaag bv met de wat hardere wind had ik er wel meer last van.
Het lijkt er op dat hoe meer wind, met name zijwind, het probleem zich meer voordoet.
Kennen jullie het gevoel als je op een oneffenheid rijdt waarbij de motor hier dan af schuift, zo opzij schuift van die oneffenheid af.
Dat effect heb ik dan, ook op normaal goed asfalt.
Er zijn een suggesties gedaan om naar Van Lent (keuring) of JJ Suspension (vering) te gaan.
Zie dat deze in het Oosten des Lands zitten.
Zijn er ook goede zaken aan de andere kant?
Ik woon zelf in Rotterdam, qua tijd en planning zou het mij iets beter uit komen.
Je schrijft dat je vanaf 80km/h last krijgt met zwabberen. Rijd je dan toevallig veel op de rechterbaan van de snelweg? Door spoorvorming, veroorzaakt door vrachtverkeer, kan de motor net even naar links of naar rechts ‘uitwijken’. De motor kan dat wat onrustig aanvoelen.
Qua keuring e.d. kan ik ook MSA in Ede aanbevelen.