zelf lambda-aansluiting maken

Ik heb voor een zachte prijs een Laser demper op de kop getikt voor mijn -1100- , maar die heeft geen aansluitpunt voor de lambdasensor. Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen daarvan? Volstaat het om dezelfde plek aan te houden als op de originele uitlaat? Volgens mijn monteur luistert het namelijk nogal nauw waar de sensor komt ivm de temperatuur van de verbrandingsgassen.

Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,
Dick

De lambda-aansluiting hoort ook niet in de demper te zitten maar in de bochten zelf.

Ik heb ook een Laser uitlaat op mijn -1100- gehad, en zit deze nu op Kenny’s speciale fiets. _005 _004

Naast de uitlaat-demper van Laser had ik ook de sport-uitlaatbochten van Siebering, en die had ook een lambda-aansluiting.

Voor mijn -1200- heb ik wederom voor Laser gekozen voor wat betreft de demper, en ook voor de uitlaatbochten, en wederom voorzien van lambda-aansluitingen (bij de -1200 zijn het er twee).

Kijk goed naar je uitlaatbochten, daar hoort de lambda-aansluiting te zitten, soms voorzien van een afdichtplug.

Als deze daar niet zit en of het dan achteraan aan te brengen is, ik heb werkelijk geen idee.
Mijn laservaring komt niet verder dan een slimmigheidje die ik gemaakt heb voor de zijstandaard.

Ik zou anders eens contact opnemen met Kenny, die heeft daar wellicht ervaringen in.

De lambda-aansluiting hoort ook niet in de demper te zitten maar in de bochten zelf.

Bij mij zit de aansluiting vlak voor de katalysator. Althans, ik denk dat het dat is. Die grote grijze trommel die boven de bok voor de einddemper zit. Deze uitlaat heb ik er later opgezet omdat de eerste lek was, maar bij de vorige uitlaat zat ie volgens mij ook al daar.

Waar ongeveer zit ie bij jou dan in de bochten? Van welk jaar was je RT trouwens. Ik heb een 96’er. Misschien maakt dat nog wat uit.

Productie-jaar maakt volgens mij niets uit, dat is in al die jaren niet verandert, denk ik.

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden;
uitlaat.png
De lambda is dus item #5 in de afbeelding.

De Siebenrock uitlaatbochten;
8600420.jpg
En als ik het mij juist herinner zat de lambda-aansluiting op de plek waar de twee uitlaatspruitstukken bij elkaar kwamen.

De CAT (of CAT-vanger) is onderdeel van het uitlaat-traject, de lambda is onderdeel van de uitlaatbochten.
Maar ik kan het mis hebben.

Het is inderdaad nummer 5. Maar die zit dus in het tweede deel van het uitlaattraject en niet in de bochten. De vervangende demper komt met een stuk pijp zodat ie het hele tweede traject vervangt.

De lambda sensor moet altijd voor de katalysator geplaatst worden.
Begrijp ik goed dat je Laser demper het hele uitlaat traject vanaf de uitlaatbochten vervangt? Heb je dan nog wel een katalysator? Zo nee, dan heb je ook niets aan de lambda sensor…

Bij de Laser demper zit een zogenoemde kat-vanger (CAT-replacement).
BMW_22_1100RT_777009_R1100RT_R1100RS.pdf
De diverse (Sport) uitlaatbochten hebben vaak wel de lambda-sonde aansluiting, met de mogelijkheid deze eventueel af te doppen;
LASER_WORKS_SPORTSCOLLECTOR_02_b.jpg
Gebruik je de lambda-sonde op de -1100-, zal je óf de CO2-potmeter moeten monteren (en laten afstellen) óf een andere code-plug plaatsen (die het programma omschakelt naar niet-lambda gestuurd) anders krijg je het noodloop-programma (= gereduceerd vermogen).

Althans, dat is wat ik zo begrepen heb.

Dat klopt niet helemaal, als je de mengsel sturing d.m.v. de lambdasensor bij de R1100RT wil uitschakelen (bv. als je een sportuitlaat zonder katalysator wil monteren…), moet je :
a) de lambdasensor loskoppelen (grote vierpolige stekker onder de tank, rechts)
b) Motronic codeplug verwijderen (is voldoende om de Motronic in ongeregelde modus te brengen)
c) CO potmeter monteren (loze stekker achter zijschildje links)
d) mengsel afstellen mbv CO meter en de potmeter

Vermogens verlies heb ik nooit iets van gemerkt. Ik heb 2 jaar rondgereden met de situatie als hierboven beschreven ivm zeer hardnekkige KFR. Na goede afstelling en een Recyclizer monteren ben ik weer terug in de oude ‘geregelde’ modus.

Klopt niet , een motor kan best zonder katalysator maar niet zonder lambda tenzij er een powercommander of id is geplaatst deze neemt de functie van de lambda over. Mijn ex RT 2003 was voorzien van een originele demper zonder kat waar ik op de originele plaats de lambda sonde in had gezet en dat liep goed en had iets meer power.