Ik ben momenteel met mijn derde R1250RT bezig. De huidige heeft het TFT scherm maar daarvoor heb ik er twee gehad met de normale ronde klokken.
Recent ben ik terug gekomen van een vakantie met de motor van 5 dagen en heb daarbij op de laatste dag eenmalig een startprobleem gehad.
Het volgende deed zich voor:
Aangekomen bij de Rijn moesten we wachten omdat de veerboot aan de overkant lag. De motor is toen uitgezet en toen de boot ongeveer 20 minuten later er was, opnieuw gestart om haar op te rijden. Tijdens de overtocht is de motor weer gestopt. Bij aankomst aan de overkant wilde ik weer starten maar de startmotor sloeg een paar maal rond om er daarna mee op te houden.
De motor was met geen mogelijkheid te starten en meerdere storingsmeldingen verschenen (en verdwenen weer) op het scherm. Het was net of de accu leeg of nagenoeg leeg was. En dat terwijl er voorafgaande ruim 100 kilometer gereden was.
Na met de motor van de boot af geduwd te zijn naar een veilige plaats werd via de BMW alarmcentrale (niets dan lof voor deze mensen) de ADAC ingeschakeld. Deze kwam en sloot op mijn verzoek een starthulp aan waarna de motor direct weer startte. Na een minuut of 5 de motor weer afgezet en opnieuw gestart en ook dit ging probleemloos. En de storingsmeldingen waren ook uit het menu verdwenen.
De verdere rit (nog ruim 200 km) met de nodige stops ook geen problemen met starten meer gehad.
Dit ineens niet willen starten na een (korte) stop heb ik bij de eerdere twee motoren in 4 jaar ongeveer 5 maal eerder meegemaakt. Vandaar mijn directe vraag voor de starthulp. In alle gevallen deed de motor het daarna meteen weer en ook na het direct weer afzetten kon weer gewoon zelfstandig worden gestart.
Mijn dealer heeft er geen verklaring voor en ook niet kunnen achterhalen waardoor het veroorzaakt wordt.
Mijn vraag is nu of er meer BMW (R1250RT) rijders zijn met dit zelfde probleem of dit herkennen!