zeer af en toe voorkomend startprobleem, herkenbaar?

Ik ben momenteel met mijn derde R1250RT bezig. De huidige heeft het TFT scherm maar daarvoor heb ik er twee gehad met de normale ronde klokken.
Recent ben ik terug gekomen van een vakantie met de motor van 5 dagen en heb daarbij op de laatste dag eenmalig een startprobleem gehad. _001
Het volgende deed zich voor:
Aangekomen bij de Rijn moesten we wachten omdat de veerboot aan de overkant lag. De motor is toen uitgezet en toen de boot ongeveer 20 minuten later er was, opnieuw gestart om haar op te rijden. Tijdens de overtocht is de motor weer gestopt. Bij aankomst aan de overkant wilde ik weer starten maar de startmotor sloeg een paar maal rond om er daarna mee op te houden.
De motor was met geen mogelijkheid te starten en meerdere storingsmeldingen verschenen (en verdwenen weer) op het scherm. Het was net of de accu leeg of nagenoeg leeg was. En dat terwijl er voorafgaande ruim 100 kilometer gereden was.
Na met de motor van de boot af geduwd te zijn naar een veilige plaats werd via de BMW alarmcentrale (niets dan lof voor deze mensen) de ADAC ingeschakeld. Deze kwam en sloot op mijn verzoek een starthulp aan waarna de motor direct weer startte. Na een minuut of 5 de motor weer afgezet en opnieuw gestart en ook dit ging probleemloos. En de storingsmeldingen waren ook uit het menu verdwenen.
De verdere rit (nog ruim 200 km) met de nodige stops ook geen problemen met starten meer gehad.

Dit ineens niet willen starten na een (korte) stop heb ik bij de eerdere twee motoren in 4 jaar ongeveer 5 maal eerder meegemaakt. Vandaar mijn directe vraag voor de starthulp. In alle gevallen deed de motor het daarna meteen weer en ook na het direct weer afzetten kon weer gewoon zelfstandig worden gestart.
Mijn dealer heeft er geen verklaring voor en ook niet kunnen achterhalen waardoor het veroorzaakt wordt.

Mijn vraag is nu of er meer BMW (R1250RT) rijders zijn met dit zelfde probleem of dit herkennen!

Sinds oktober 2020 ruim 40k gereden met mijn R1250RT. Ik herken het geschetste probleem niet.

Ik herken het probleem ook niet.
Mijn 1250 is van 2018 met 45k op de tacho.

In eerste instantie dacht ik aan een start-relais, maar hetzelfde fenomeen bij drie verschillende motoren lijkt me sterk.

Kan het iets te maken hebben met de snelheid van starten ?
Ik bedoel, op contact en flap meteen op de startknop.
Of op contact, wachten op alle checks, en dan pas op de startknop.

Ik heb dat bij de oudere types RT nooit als probleem ervaren , maar ik weet niet of de LC’s daar softwarematig een probleem mee zouden kunnen hebben.

Als je start moet de kleppen even openstaan om de compressie te verminderen anders is deze te hoog om de motor goed rond te kunnen draaien.
Gebeurt dat niet dan wordt er zoveel van de accu gevraagd dat deze in elkaar zakt en te weinig power heeft om te starten…
Gevolg… allerlei foutmeldingen in dashboard…
Dit komt dan altijd voor met een warme motor.

Bij een 20.000 beurt moet de dealer de nokkenassen nakijken, deze kunnen verdraaien en dan ontstaat het het bovenstaande probleem.

Hoe weet ik dat?? ook gehad namelijk met mijn GS…

Dit zou dus ook zomaar jouw probleem kunnen zijn…

Henk7777

Als dat de oorzaak zou kunnen zijn . . . klinkt in ieder geval plausibel.
Ik heb inmiddels een 20.000 beurt ingepland staan medio juni. Ik zal mijn dealer er op wijzen en vragen hiernaar te kijken. Baadt het niet dan schaadt het in ieder geval ook niet.
Bedankt voor de tip!

https://www.advrider.com/f/threads/r1250gs-starting-problem.1418465/page-4