Na aanzetten contact brand de lamp eerst een fractie van een seconde fel dan dimt hij om dan in een paar seconden op de normale sterkte te komen. Dat eerst fel branden was niet zo. Hij doet dit trouwens alleen als het licht een hele tijd heeft uitgestaan. Vraag aan leverancier gesteld maar nog geen antwoord gekregen.
En nog een vraagje over de hoogteverstelling van de lichtbundel. Volgens de handleiding moet je de draaiknop naar links draaien tot de aanslag. Dan staat je licht in de basisafstelling. Maar ik heb geen aanslag. Ik kan de knop blijven ronddraaien zowel links als rechtsom. Je ziet wel dat op een bepaald punt het licht naar boven of beneden gaat. Is dit normaal of is mijn draaiknop stuk?
Voor een uitgebreide handleiding (voor afstelling naar beneden navigeren) zie ook deze site. Daarnaast zijn er ook nog wel tips te vinden op dit forum, uit het verleden…
Hou er wel rekening mee dat Xenon een wat meer verstrooid lichtbeeld geeft en de bovenste lijn niet per definitie heel erg strak is!
Zelf heb ik na bovenstaande instelling nog even bij een bevriend garagist na laten kijken of ik het goed had gedaan. Hij was zeer onder de indruk…
Die site kende ik. Hoe ik moet afstellen weet ik wel. Maar het gaat mij om het feit dat de draaiknop op dashboard anders werkt dan in de handleiding staat beschreven.
Zoals ik het zie zou de handleiding best eens kunnen kloppen, maar dan zou in de knop zelf een soort van ‘nok’ moeten zitten die als aanslag kan dienen. Te voelen als lichte weerstand? Het kan niet zo zijn dat je alleen omhoog of omlaag kunt draaien natuurlijk. Misschien dat in de loop van die tijd het nokje (en daarmee het gevoel) gesleten is?
En het vereist natuurlijk dat de monteur het knopje op de juiste manier terugplaatst als de cockpit er ooit af is geweest…
Tip voor degene die zich toch zorgen maken over verkorten levensduur xenonlamp omdat deze aan en weer uit gaat tijdens starten. Gelezen op ander forum. Groot licht inschakelen voor het starten, xenon blijft dan uit tijdens starten. Als motor is gestart grootlicht uit en xenon gaat aan.
Bespaart weer monteren van een relais.
Snap er niks van. Vanmorgen werkte de truc niet meer. Of bij testen niet goed gekeken.
Xenon gaat gewoon meteen aan. Ik had de tip van het goldwing forum. Misschien werken die motoren anders.
Nu mooi weer, weer even stukje rijden op mijn vrije dag en langs de dealer even vragen hoe het zit met de draaaiknop hoogteverstelling licht. Vanmorgen reed ik achter mijn zoon en hij vond mijn xenon niet verblinden. Hij vindt me wel erg opvallen met de xenon en dagrijverlichting van whitelights. En van de week een verkeerscontrole in Velsen. Motoragent zwaaide naar me, maar ik werd niet aangehouden. Dus de whitelightst worden gedoogd hoop ik, want het mag eigenlijk niet branden samen met dimlicht.
Draaiknop is dus stuk. Hij draait over het aanslagpunt heen. Dan hoor je een lichte klik. Maar kan nog wel hoogte licht verstellen. Maar omdat licht goed staat afgesteld, niets aan doen zegt de dealer. Komt wel bij een servicebeurt als ik het toch wil laten maken.
Verder nog even gesproken over starten xenon. Volgend de dealer, die ook verkooppunt pilot xenon is, verkort het inderdaad de levensduur lamp als de motor geen lichtschakelaar heeft en de tijdens starten het licht weer uit en aan gaat.
Vandaag een lekker knutseldagje. Heb de Xenonverlichting ingebouwd. Ben nu nog op zoek naar een ledlampje voor het stadslicht. heb gewoon bauw licht geprobeerd, maar deze (gewone) lichtjes hebben zon lekkere dikke rand én passen daardoor net niet in de rubber mantel. (Jaja, ik weet dat ik m strak over het kopje moet trekken…)
Welke ledlamp moet ik hebben als vervanging voor mijn 1150rt ?
Ha die WIL. Dank voor je reactie. Deze lampjes heb ik op de plank liggen en ik kreeg ze er niet in. Er staat bij mij trouwens W5W op de verpakking. Ik probeer het nog een keertje zo.
Ben bang dat je de verkeerde fitting hebt. Ik heb deze er zonder probleem ingezet.
Op de achterkant staat alleen in zeer kleine letters dat ze niet op de openbare weg gebruikt mogen worden. Geen idee waarom de kleur wit niet zo mogen.
Nogmaals geprobeerd en het lampje deed het weer niet…halve slag gedraaid en er kwam licht ! Mooi van kleur.
Ik overweeg om de mistlampen ook te vervangen voor extra witte halogeenpitten.
Eerst maar eens kijken bij de nachtrit zaterdag wat mijn winst aan licht is.
Grz
Bert
De reden dat ze niet op de openbare weg gebruikt mogen (for show only, etc) worden is omdat er geen E-keur voor dat lampje is afgegeven.
Bijvoorbeeld omdat het betreffende merk/model faalt bij een E-keur (kleur-constante, betrouwbaarheid, lichtbeeld, etc, etc)
Dergelijke LED-lampjes zijn er wel met E-keur maar dan vaak ook weer duurder.
Voor die prijs kan je ook geen keurmerk verwachten. Maar voor parkeerlicht op de RT vindt ik het niet belangrijk. Je kon led mee bestellen bij de xenon voor 16 euro. Dat vond ik te duur voor een parkeerlicht. Ik dacht dat dit zelfs de prijs was voor 1 lampje.