Winterbescherming voor doorrijders

Ik heb het al eens eerder gevraagd, maar dat is al weer een tijd geleden:

  • Hoe beschermen de doorrijders hun motor tegen de pekel in de winter?
    Ik ben benieuwd of er sinds de vorige keer nog nieuwe ideeen of producten zijn.

Ik heb in verleden Valvoline tectyl wax gebruikt, maar die is niet meer te krijgen. Gaf wel een heel goede bescherming, ook op warme delen.
De dealer doet het volgens mij met producten van S100.

S100 siliconenrommel op alle de metalen delen. Niet uitwrijven, maar een dikke laag laten zitten.
In het voorjaar met de hoge drukspuit weer verwijderen. Bij het opbrengen de remschijven beschermen.

Ook op het blok/hete delen? En de uitlaat?

Blok, tieten en uitlaat sla ik over.

En de banden beschermen bij opbrengen, dat was ik nog vergeten te melden.

Motor is bij de dealer geweest voor de winterbeschermbeurt. Gewassen en daarna helemaal in de Scottoiler Fs365.
En een fles meegenomen om het bij te houden.

geinig, 2 draadjes tegelijk over hetzelfde onderwerp… _004

Gewoon na iedere pekel rit de motor goed afspuiten. Extra spul op de motor ter bescherming is totaal overbodig.
Motor van mijn vriend is 16 jaar oud, heeft er meer dan 300.000KM opzitten, rijd zomer en winter door zonder enige extra bescherming.
Hij ziet er nog prima uit niemand geeft hem die leeftijd en kilometers.
Dit lijkt een dubbel draadje.

[groet] Dominique _004

Wat laat, maar toch nog een reactie.
Jaren heb ik winter en zomer doorgereden en nooit last gehad van pekelplekken.
Het geheim is inderdaad de motor na elke rit afspuiten met water, niets meer of minder.
Als je dit consequent doet na ELKE rit voorkom je ingevreten velgen, pekelplekken etc.

Het lastige (lees: bewerkelijke) is dat je dit afspuiten ook consequent moet doen.
Dus ook s avonds laat als je moe bent van de rit en stijf van de kou.
Het vergt nogal wat discipline maar dan komt je motor piekfijn door de winter heen.

Discipline is inderdaad het moeilijkst, zeker in de donkere koude dagen. Tot nu toe gaat het goed, en de gebruikersvriendelijke anti-pekel sproeier die direct naast de motorstalling is gemonteerd bevalt prima. In 1 minuut is het afspoelen gepiept, zelfs met motorhandschoenen aan!
Ik ben benieuwd hoe de motor zich heeft gehouden over de winter. Dat gaan we zien bij de eerste grote voorjaars was- en poetsbeurt.

En “onderhuids” achter de kuipdelen wat niet direct zichtbaar is?

Wordt lastig om hem iedere dag af te spuiten: als het vriest dan leg ik iedere dag een laag ijs op mijn oprit, na een week kan de garagedeur dus niet meer open. Je zou dit afspuiten dus in een vorstvrije ruimte moeten doen of snap ik het niet? _001 _001

Het is inderdaad niet altijd eenvoudig. Ik kon in die jaren gelukkig gebruik maken van een ruime verwarmde garage (lees: loods) met lekput en HDspuit. _004
Collega’s van mij spoten de motor buiten af boven een rooster, dit zelf bij temperaturen onder het vriespunt. De waterdruk kwam van binnen af via een aansluitunit buiten. Gaf eigenlijk nooit problemen omdat de afwateringsput ver in de grond zat en daardoor niet bevroor. Het rooster was zo’n gegalvaniseerd geval van 2 x 1 meter.
Als het heeeeeeel hard vroor reden we niet, dus bestond het probleem ook niet.

Nu, thuis heb ik deze voorziening niet, maar rij bij vorst ook niet (alhoewel, vandaag wel en vanmorgen vroor het toch nog 2 graden) :smiley:

ik heb de mijne helemaal laten behandelen met zo’n goedje. eens kijken hoe dat er in het voorjaar eruit ziet al sie dan weer gepoest (gaat) worden. Het schijnt nl dat het goedje er wat moeilijk afgaat. (weet effe niet meer welk goedje dat was)

Dat gebeurt alleen als het hard vriest, en wanneer is dat nou in Nederland? Is dan wel een probleem, en daar heb ik geen oplossing voor. Bij temperaturen rond het vriespunt en lichte vorst wordt er wel volop gestrooid maar is het afspoelen geen probleem. Het water is ongeveer 10 graden schat ik en loopt tussen de tegels weg voordat het kan bevriezen. Tot nu toe geen probleem mee gehad.

Elke dag de motor afspuiten is ook niet goed hoor. Je motor droog en zuiver wegzetten is belangrijk. Een net afgespoten motor wegzetten in een dichte berging is er alleen maar slecht voor. Je motor inspuiten op de juiste plaats met het juiste spul is beter.

aangezien ik zomer en winter aan het rijden ben heb ik eigenlijk maar 1 tip:

Ik poets de motor in de winter nooit, pas weer in het voorjaar.
Nooit problemen gehad…

Gelukkig staat mijn motor onder de carport waar het lekker onderdoor waait. Niet afspoelen is geen optie, dus dan maar nat wegzetten en door de wind laten drogen.