Ik heb weer eens iets besteld voor mijn r1150rt .
Aangezien mijn schokdempers beginnen te verslijten, heb ik me maar eens een nieuw setje aangeschaft.
Het gaat om volgend setje https://www.wilbers-shop.de/en/Motorcycle/BMW/R-1150-RT-R11RT-R22/Wilbers-LDC-Nivomat-shock-absorber-set-wilbers.html?year=2002.
Ik ga hier zeker een review over schrijven als ik deze gemonteerd en getest heb.
Heeft er nog iemand deze set op zijn rt staan en heeft en hoe zijn je ervaringen hier mee?
Update 1: Ik kreeg gisteren telefoon van de vering specialist, de wilbers ldc nivomat was binnengekomen.
Dus ik direct naar de winkel toe om de vering af te halen.
Ik had de volledige set besteld dus de voorste schokdemper was de type 630 road en achter de nivomat.
Daar de voorveer op gewicht en gebruik is gemaakt was hier niet veel instel werk aan het enige wat ik naar smaak nog moest instellen was de uitgaande demping. deze was ook van fabriek af ingesteld maar als ik hem te snel terug vond komen moest ik het iets bij regelen naar smaak.
De achterste schokdemper heeft geen instellingen en is plug and play.
Aangezien ik ook volwassenenonderwijs technicien motortechniek vol heb ik de motor gisterenavond maar direct meegenomen naar school om de vering eronder te steken.
Dus voor de zoveelste maal dit jaar de volledige kuip eraf en de tank wat naar achter geschoven zodat ik aan de bovenste schroef van de voorvering kon komen, deze losgemaakt en daarna de onderste schroef. eventjes de rubbers en het opvulbuisje hergebruiken van de oem schokdemper en alles terug op moment vastdraaien.
Daarna was het tijd voor de achterste schokbreker. dus remklauw en achterwiel gedemonteerd zodat ik wat werkruimte had, daarna onderste schroef los en dan de hoogteverstelling van het zadel los en de bovenst schroef. toen de mooie nieuwe schokdemper erop alles op moment vastdraaien (ook het wiel en de remklauw natuurlijk) daarna kuipwerk en de cilinder/motorbescherming er terug op en dan materiaal opruimen.
Ik ben er ongeveer 2u30 aan bezig geweest.
Toen ik de motor van de heftafel afduwde en de motor op de jiffy wou zetten verschoot ik mij hoe schuin de motor kwam te staan. (eventjes had ik schrik dat ik de jiffy vergeten was uit te klappen)
Daarna ging ik een kort testritje maken en het viel me al direct op dat de motor hoger op zijn poten stond. (dus de oem schokdempers/vering hadden door de tand der tijd inderdaad hun beste tijd gehad.)
De eerste 500m het heel voorzichtig aan gedaan zodat de vering zich kon instellen.
Toen wat bochtjes genomen en terug naar school.
Jezus wat een verschil. Vele malen beter.
Op weg naar huis wat verkeersdrempels en kasseiwegen genomen. de kasseien voelde ik zelfs niet. het leek wel gewoon asfalt.
Vandaag nog een 100tal kilometer gereden en het lijkt wel een nieuwe fiets.
van het moment dat ik duo en met bagage heb gereden en een mooie rit heb gemaakt zal ik mijn verdere bevindingen delen over dit volgens mij geweldige systeem. mijn bezorgt mij nu nog een grotere
op mijn gezicht. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NkFvORKyllk[/youtube]
Update 2:
Ik heb vandaag voor de eerste keer duo gereden met mijn jongste zoontje.
We hebben een mooie rit naar Heimbach in de eifel gemaakt.
wat me direct opviel als er iemand bij opstapt is dat de motor dieper als normaal inzakt.
Na een 500tal meter is het niveau weer op normale hoogte.
Het comfort is er duidelijk op vooruit gegaan zowel solo als duo. Ook is de wegligging vele malen beter geworden.
Als ik de motor in de bochten smijt blijft deze een voortreffelijke wegligging hebben. bij sportief rijden is de motor ook heel strak.
De motor is er een pak beter op geworden. wat ook weer meegenomen is dat je bij deze schokdemper altijd de juiste (perfecte) instelling hebt.
voor mij geen ander systeem meer.
Op naar de nog vele mooie ritten.