Ik rij vanmorgen op de A13 bij Rotterdam, het 80-kmh gedeelte, begint de motor te zwabberen. Voelde als voorwiel los of lekke band. Ik naar de rechterbaan toe en snelheid eruit, alarmlichten aan, en zodra er weer een vluchtstrook was gestopt. Schoppen tegen de banden: op spanning. Voorwiel check: geen speling. Achterwiel check: Veel speling! Blijken alle 4 de wielbouten een behoorlijk stuk los te zitten!!!
Dan ben je blij dat er een moersleutel in het gereedschap setje zit! Alle 4 weer snel stevig vast gezet, en verder gereden. Vanmiddag op mn werk maar even met een momentsleutel op 105 Nm gezet.
Iedereen kan iets vergeten. Je schrikt alleen wel even als je het overkomt. Bij de dealers zal het wel meer luchtsleutelwerk zijn. Je zet ze niet gauw te vast die 105Nm is best een hoog koppel.
Heb het even nagekeken maar voor de R1200RT (en GS) is het aanhaalmoment voor de wielbouten van het achterwiel 60Nm.
De steekas van het voorwiel is 30Nm.
Het lijkt me dat het voor de R1150RT en R1100RT niet heel veel anders zal zijn… Veel te strak zetten kan schade veroorzaken…zoals het welbekende achterwielflens verhaal elders te vinden op het forum. Maar ook schroefdraden die kapot worden gedraaid…
Die 105Nm is pas daarna er op gezet, ik ben toch benieuwd naar het verhaal van ts. Het blijft een beetje stil.
Als mijn dealer zou vergeten mijn wielbouten vast te zetten en ik zou er, net als ts, goed vanaf komen, zou ik toch iets meer dan een stevig gesprek met hem hebben.
Ik vind het nogal wat namelijk.
Toch eens nadenken of je recent iemand tegen je, in het spreekwoordelijke harnas gejaagd hebt, die ook toegang zou kunnen hebben tot de motor. Alle bouten die zichzelf spontaan tegelijk losdraaien? Dat is een vorm van toeval waar ik niet meer in geloof… Tijd voor waakzaamheid dus, tenzij je heel recent het wiel er af hebt gehad en ontzettend hebt zitten pitten bij het terugplaatsen, maar dat lijkt me wel erg suf.
Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik weet uit ervaring dat er nogal eens iets vergeten word. Het kan lang duren voordat iemand een goed systeem heeft en niks vergeet. Ik betrapte terwijl ik zelf met mijn werk bezig was nog dingen die een ander vergat. Bij leerlingen moest ik lang alles na controleren. Ik heb ook wel ooit een proefrit gedaan om erachter te komen dat ik na 20km bijna mijn voorwiel kwijt was. Het trieste is dat bij de helft van de voertuigen die voor een beurt gaat wel iets vergeten word.
Of misschien heeft de monteur na het monteren van nieuwe banden de wielbouten eerst op 50Nm vastgezet en is daarna vergeten ze op 105Nm vast te zetten…ik heb het ook even opgezocht
Off-topic, kan iemand mij vertellen waarom het verschil van het aanhaalmoment zo groot is tussen de 1150RT en de 1200RT (2005-2016)? 105Nm vs 60Nm. De aluminium achterwielflens van de R1200RT is vervangen door staal maar het aanhaalmoment is hetzelfde gebleven.
Ik heb de RT recent aangeschaft, en rij er sindsdien (half oktober) zo’n beetje dagelijks op. Ik vermoed dat de wielbouten bij de laatste bandenwissel door de vorige eigenaar (of zijn monteur) niet op het juiste moment zijn gezet. Het nalopen van de wielbouten zal we niet standaard door de motorzaken worden gedaan.
De 105Nm staat voorgeschreven, maar het is inderdaad een flink aanhaalmoment. Ik moest er met de momentsleutel nog iets bij zetten, terwijl ik ze langs de snelweg met de moersleutel uit het standaard gereedschapsetje al aardig heb vastgezet.
Overigens heb ik me qua onderhoud nog niet gewaagd aan het verversen van de remvloeistof… denk er sterk over om dat uit te besteden aan de profs.
Tja met dat sleuteltje in het gereedschapset krijg je ze inderdaad niet vast genoeg tenzij je er een voetje bijzet. Gelukkig was je er net op tijd bij.
De R1200RT heeft een wielbout meer of niet? Ik geef maar vast een tip mee hier. Als je kopervet smeert op de wielbouten is het opgegeven aantrekkoppel niet juist. Ik zag dit wel gedaan worden bij leuke voorbeeld filmpjes op YouTube maar die doen het dus niet goed.
En al helemaal niet op het het conische gedeelte,dan ligt de kop van de bout nooit goed aan.Een schroef van een schip monteer je ook niet met vet op het conisch,gegarandeerd dat je de schroef verliest.