welke olie rt 1200 lc

kan je ieder 5w 40 gebruiken als er SAE 5W-40, API SL / JASO MA2, op staat

Helemaal correct, hoger dan SL mag uiteraard.

het is de MANNOL Elite 5W-40 API SN/CF motorolie, 10 liter gworden

Weet je zeker dat dit voldoet aan de JASO MA-2 specificatie? Het is namelijk ongebruikelijk dat motorfiets-olie ook een hele lijst auto specificaties heeft. Die hebben immers geen natte koppeling.

JASO MA-2 is namelijk nodig voor natte koppelingen. Zou het misschien een idee zijn om een typische motorfiets-olie te kiezen. Meteen 10 liter verkeerde olie in huis te hebben en een koppeling die slipt…

Ik noem even wat merken specifiek voor motorfietsen: BMW, Shell, Motul, Castrol, Motorex, Putoline…

7915-10
er is niks verveelderen dan een plakende koppeling
maar volgens de specificatie
is het goed
Specificaties

SAE 5W-40
ACEA A3/B4
MB229,5
MB229.3
MB226,5
JASO MA2
VOLKSWAGEN 502 00
VOLKSWAGEN 505 00
PORSCHE A40
RENAULT RN0710
RENAULT RN0700
Aanbeveling



APISN/CH-4
BMWLL-01
BMWLL-98
PSA B71 2296
FIAT9.55535-H2
FIAT 9.55535-Z2
CHRYSLER MS-10850
CHRYSLER MS-10896
CHRYSLER MS-12991
GM LL-A-025
GM LL-B-025
2024-04-07_06-33-31.png

Dat geeft hier toch eigenlijk geen probleem met de koppeling? Die is toch extern (droge plaat?) Of zie ik het verkeerd bij deze motor?

Een LC heeft een natte koppeling.

Dank, nu weet ik iets meer.

Goedendag,

Na een onderhoudscontract bij de dealer van 50.000 km en waarbij de BMW olie werd gevuld ben ik over gegaan naar Motorex olie.
Bij 26.000 is er een nieuwe versnellingsbak met koppeling en balans-as gemonteerd en voorbij 40.000km weer een nieuwe koppeling.
Steeds verliep het schakelen ruw en gepaard met herrie wat duidde dat de koppeling niet geheel vrij kwam. :cry:

Nu met de Motorex is het schakelen een heel stuk soepeler ook na 3000km die ik inmiddels met deze olie heb gereden. _004
Met de BMW olie was het schakelen de eerste kilometers ook redelijk maar al snel begon na het verversen het ruwe schakelen zich weer voor te doen.

-groet- Hans Beijersbergen.