Welke motorheadset?

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Garmin Zumo 350 en wil nog een headset aan gaan schaffen voor mijn Schuberth C3 Pro helm. Schuberth heeft een eigen systeem wat je mooi in de helm in kunt bouwen, maar deze is behoorlijk aan de prijs!

Welke headset kunnen jullie mij het beste adviseren die ook nog redelijk betaalbaar is? Las op internet dat de meeste headsets wel een duo bluetooth kanaal hebben?

Is deze bv een goede keuze?

Cardo qua merk is in principe goed.
Dit model heeft inderdaad 2x kanalen.

Een mogelijk belangrijk punt in mijn ervaringen, is dat je de betreffende headset eventueel kunt updaten & instellen via software.
Ter verbetering van functionaliteit (bugs, compatibiliteit) en dergelijke, en dat is bij dit model helaas niet mogelijk.
Hoewel je ook kunt afvragen hoe vaak een dergelijke update beschikbaar komt.
Voor de Schuberth (wat een OEM van Cardo is) zitten we ook heel lange tijd op dezelfde versie.
Don’t fix a working system :-?

Een goede review met de voors en tegens;
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/cardo-qz-review/

PS: Veel lees je over het merk Sena, dat is ook een heel goed merk en gunstig geprijsd.

Onlangs een Sena 3s aangeschaft en in mijn Schubert gezet. Niks boren, geen uitstulpingen aan de buitenkant van de helm, goede kwaliteit en voor minder dan € 100.

Zoals altijd eerst even nadenken wat je er wel en niet mee wilt doen: navigatie? bellen? intercom met je passagier? intercom met andere rijders? muziek? radio? Hoevaak en hoelang wil je hem gebruiken…etc.

Ikzelf gebruik de SENA SMH10R voor bluetooth intercom met andere rijders uitsluitend op toerritten. Eenvoudig in gebruik, smal profiel op je helm, lange gebruiksduur van de accu en behoorlijke range (tot 1,5 km!) voor een bluetooth apparaat.

Hier ook naar volle tevredenheid een Sena SMH10 (iets breder dan de SMH10R) _004

Ik gebruik de Sena S20 in combinatie met een Zumo 350 en een Android telefoon. Deze apparaten zijn afzonderlijk middels bluetooth aan de Sena gekoppeld. De telefoon gebruik ik uiteraard om af en toe een telefoongesprek aan te nemen maar eigenlijk veel meer om muziek via de headset af te spelen. Dat werkt op zich goed alleen is het af en toe een beetje tobben met het volume van de verschillende bronnen. Eigenlijk moet ik zeggen, het is even puzzelen om alles op het juiste volume te krijgen.

De nieuwe modellen van Sena (meer €) kunnen prachtig ingebouwd worden. Bij de dealer in Elst hebben ze een demonstratie model in een Shubert helm. Bij deze helmspecifieke modellen zit een afstandbediening die om het handvat geklemd wordt. Dat schijnt niet voor iedereen even lekker te werken in combinatie met de jog-dial.

Mijn 2 cts.

Bedankt voor de reacties dusver!

Het wordt mijn eerste headset dus nog nul komma nul ervaring. Wil deze gebruiken icm mijn Zumo 350 en onderweg naar rustige muziek luisteren lijkt mij wel prettig. Intercom functie ga ik niet gebruiken denk ik, althans niet met de passagier. Met de Sena smh5 is het mogelijk deze te ‘pairen’ met andere motorrijders. Met de Cardo QZ is dit weer niet mogelijk.

Kwa prijs wil ik niet meer gaan uitgeven dan maximaal 120 euro. De Sena SMH10 ligt weer rond de 189 euro en vind ik erg prijzig voor een headset, zeker gezien het feit dat ik deze niet heel vaak zal gaan gebruiken.

Gevoelsmatig zeg ik dat de Cardo een betere bevestiging heeft dan de Sena. Weet alleen niet of de klem past op mijn Schuberth C3 pro helm.

De Sena 3s heeft zover ik kan zien bediening via de microfoon steel, dus niet aan de buitenzijde van de helm. Lijkt mij niet echt praktisch.

Zoals Inspector Gadget al schreef kan de firmware van de Cardo QZ niet bijgewerkt worden. Is dat direct een groot nadeel vraag ik mij af??

De Sena smh5 heeft tov de Cardo QZ meer mogelijkheden, alleen twijfel ik over de bevestiging aan de helm.

Boren? Dat is toch ook niet nodig met een Cardo of Sena??

Senna smh5 op 2 helmen gemonteerd, geplakt, op shoei integraal en bmw 6 helm, zitten prima, inderdaad, boren niet vereist.

Werkt dit ook goed voor brildragers. Ik had eerst een paar speakers in mijn helm maar dat voelde niet echt lekker.

Het niet kunnen updaten van software kán een nadeel zijn in de wereld van de blauwe tand;

Hoewel bluetooth een formele standaard is, blijkt het leeuwendeel van de diverse merken problemen te hebben met de andere merken.
Dat kan gaan om het eenvoudig weg niet willen/kunnen verbinden, tot het te onpas de verbinding verliezen, bepaalde functies niet of niet goed werken, het in de juist(!) volgorden aanzetten en/of koppelen van groot belang is, oftewel gewoon weg niet goed werkt.
Met alle gevolgen van dien.
(meest bekende probleem is het verliezen van de verbinding met de headset en de GPS, waarbij je, om gevaarlijke situaties te voorkomen, het beste ff kunt stoppen en alles opnieuw te verbinden.)
Aan de compatibiliteit schort nogal eens (te) vaak aan, soms zelfs binnen hetzelfde merk!

Een merk zoals Sena timmert behoorlijk aan die weg van de software & updates.
Waardoor Sena over het algemeen prima tot zeer goed kan samenwerken met andere merken en apparaten.
Cardo is een merk die daarin heel veel minder vooruitstrevend is, en dan lees je links-en-rechts de nodige uitdagingen van andere gebruikers.

Natuurlijk begrijp ik volledig dat budget een belangrijk punt is.
Misschien een 2eKansje overwegen?

Boren is nooit echt nodig in de helm (en is ook ten zeerste af te raden), hoogstens klem-verbindingen of hele stevige plakkers.

Goede vraag inderdaad! Ik ben ook brildrager. Heb je als brildrager geen last van de speakers in je helm? Ook bij de andere headsets.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik neig dan toch te gaan kiezen voor een Sena.

Moderne headsets bevatten platte/dunne speakers waardoor brildragers daar geen last meer van behoeven te hebben.

Maar, als je ultimo bij je keuze komt van merk & model, kijk ook op de website van de fabrikant of daar de maatgevingen op staan.
Of anders hier op het forum vragen naar ervaringen van brildragers met krek hetzelfde merk & model.

De Sena smh5 kun je ‘pairen’ met andere motorrijders, maar het bereik is tot 400m. Bereik bij de smh10 gaat tot 900m.

Als de afstand groter wordt, is de verbinding dan verbroken of gaat de koppeling weer automatisch?

Ik kocht eerder deze voor bij mijn Zumo. De HS 210 bedrade headset. Met deze speakers kon je de helm maar zeer kort op je hoofd houden. Dus misschien is een motorheadset beter. Maar dat was niet het ergste met deze headset er kwam ook bijna geen geluid uit.

Nadeel van deze headsets vind ik toch wel de montage van de microfoon in de helm. Dat gaat met klitteband. Werkt dat wel echt goed?

De Sena smh10 heeft een vaste microfoon zag ik, maar die ligt ver boven mijn budget.

Discussie gevolgd. Ff reageren.

Om uit te proberen of het met de aanwijzingen van de zumo prettiger was als zonder heb ik een goedkoop setje geprobeerd. Dat paste niet lekker om de rand van de Schubert. Dus heb ik mij bezondigd aan 2 kleine gaatjes voor de bevestiging van het bedieningspaneel… Bij de Sena niet nodig.

Moderne setjes hebben inderdaad platte speakers. Zo niet de sena3. Alle elektronische componenten en de batterijen zitten er bij in. Ik heb wat ruimte gemaakt door wat van het piepschuim weg te halen. De zeer geringe vermindering van de veiligheid weegt niet op tegen de enorme toename van het comfort. Brildragen geen probleem.
Overigens het volume ook niet: ook met oordoppen uitstekende verstaanbaarheid van wegwijzers, telefoon en mp3.
De bediening op de microfoon vind ik zeker niet onhandiger dan die buiten op de helm.

Ik heb geen aandelen maar onder de € 100 vind je geen betere dan de Sena 3. Zeker als je, zoals ik, onderweg niet zo nodig verbaal contact hoef te onderhouden met de maten. Daar zijn de tank- en terrasmomenten toch voor?

Hoi Nick,

Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt, maar kijk ook eens naar de Sena 10u die heeft een specifieke inbouw set voor de C3 ala het src systeem. Lees ik hele goede dingen over.

Overigens spreek, ik niet uit eigen ervaring. Heb nog geen communicatie set :slight_smile:

Sent from my iPad using Tapatalk

Zie handleidingen :wink: :laughing:

Als de gekoppelde headsets buiten bereik komen tijdens een gesprek dan zal de verbinding wegvallen. Statische ruis is hoorbaar en uiteindelijk zal de SMH5 de Intercom afsluiten. In dit geval zal de SMH5 automatisch om de 8 seconden proberen om de verbinding te herstellen.

Als u tijdens een intercom gesprek buiten het bereik van uw Intercomvriend komt zal de verbinding verbroken worden en zult u ruis horen. De verbinding zal nu automatisch verbroken worden. In dit geval zal de SMH10 automatisch om de 8 seconden verbinding proberen te maken. Een hoge dubbele piep is hoorbaar totdat de verbinding gemaakt is. Indien u dit wilt kunt u op de Jog Dial drukken om de pogingen, om op- nieuw te verbinden, te stoppen.

Op JoeTube zijn er ook diverse gebruikers-vergelijken te vinden van de SMH5 versus de SMH10, en de SMH10 heeft diverse voordelen, zoals beter geluid (ook met oordoppen in), betere plaatsing van de microfoon, mogelijkheid bedrade MP3 aansluiting te gebruiken.
Dus, hoewel de SMH10 duurder is, krijg je ook meer waar voor je geld.

De SENA 3 is ook een prima set maar minder geschikt voor motorfiets-naar-motorfiets, het bereik van 200 meter is ruimschoots te weinig.

Je kunt er ook voor kiezen wat langer door te sparen;
Dan koop je iets waar je jarenlang veel plezier van zult hebben.