Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Welke gehoorbescherming gebruik jij?

• Ik gebruik geen
  • Ik gebruik multi-purpose proppen
  • Ik gebruik de standaard pluggen
  • Ik gebruik op maat gemaakte otoplastieken
0 voters

Na alle adviezen en reacties te hebben gelezen, heb ik vorige maand bij Earmo zachte otoplastieken laten aanmeten. Schrok wel van de levertijd: 4 - 5 weken! Met een beetje mazzel heb ik ze dus volgende week binnen. Kan dan eerst met het rode filter gaan stoeien en, mocht dat niet bevallen, een andere (witte?) uitproberen. Na 3 maanden moet ik het dan wel weten.
Prima service en geduldige uitleg door audicien in Bosschenhoofd (Onder de rook van Breda en slechts 20 minuten rijden vanuit Tholen). Bleek naast verwoed motorrijder te zijn geweest, nu verwoed old-timer rijder! En altijd pluggen in de oren!
Ben dan ook erg nieuwsgierig wat ik, na mijn jaarlijkse wissel van Alpine-plugjes, ervan ga merken…
Ik houd jullie op de hoogte! _004

Beste forumleden,

Gelet op het feit dat de meesten van ons gehoorbescherming hebben als ze op de plof stappen, zou ik toch graag eens willen weten welke typen oordoppen er zoal toegepast worden en hoe de ervaringen daarmee zijn.

Zowel Therese als ik hebben de bekende oordopjes van Alpine die we jaarlijks vervangen. Kosten circa € 22,-
Toch heb ik het idee dat het beter kan! Met name Therese vindt deze oordopjes niet optimaal qua draagcomfort.

We stellen jullie gebruikerservaringen en tips bij voorbaat zeer op prijs!

Edit: mooi onderwerp voor een polletje
Bert M

Ik draag al vele jaren oordoppen van EARmo. Dit zijn op maat gemaakte oordoppen en passen dus perfect. Ik heb gekozen voor harde doppen (met filter speciaal voor motorrijders). De windruis wordt geminimaliseerd, terwijl je de geluiden van de toeters en bellen en ook je RT (motor geluid) nog wel kunt horen. :smiley:

Naast het dragen van een stille helm kan je op onze RT’s uren relaxed rijden! 8)_

Belangrijk is om de doppen om de 2 tot 3 jaar te vervangen ivm jouw veranderende gehoorgang, bij kinderen gaat dit uiteraard sneller dan bij volwassenen.

Ook mijn zoon Gerrit heeft deze EARmo oordoppen.

Ik ga altijd naar mijn EARmo dealer in Kollum, maar ze zullen er ongetwijfeld door het gehele land zijn.

Ik heb zachte oordoppen via Beter Horen (destijds een actie van de KNMV). Volgens mij ook van EARmo. EDIT: dus niet, zijn van comfoor.
Bevallen prima, moet ze nog wel een keer laten testen…

Ik ben begonnen met de standaard Alpine pluggen. En net als Therese, kon ik niet aan die dingen wennen: mijn gehoorgangen werkte ze zonder pardon na twee bochten uit mijn oren. Nadien maatgegoten doppen van Alpine laten maken en deze voldoen uitstekend. Geen problemen meer mee gehad en ik gebruik ze af en toe ook in mijn werk (staalindustrie)

Slechts één nadeel: ik hoor permanent mijn eigen hartslag en daar moet ik nog steeds aan wennen. Aan de andere kant weet ik uit (zijdelingse) ervaring dat het soms ook wel prettig is om te weten dat het hartje nog klopt… :wink:

[groet]

Bert M

Alpine otoplastieken (op maat gemaakte silliconenpluggen).
Bevallen mij prima, vrouwlief heeft ze ook. Daar had ze wat problemen mee, maar is naar tevredenheid verholpen door Alpine. Big RT Smile

Oordopjes (wit siliconen) van € 2,50 gekocht op een muziekfestival. Voldoet voor mij prima. Ik kan gesproken tekst via de intercom prima verstaan, hoor mijn motor voldoende en vooral het windgeruis wordt goed gedempt (en daar was het me voornamelijk om te doen).

Op maat gemaakte oordoppen van Earmo. Werken prima en draagcomfort is top.

Hoewel ik met mijn ene helm geen gehoorbescherming draag zo enorm stil die is, is het bij de andere helm juist bittere noodzaak.
Anders krijg ik bij die lawaaiige helm binnen enkele minuten al last van mijn oren/gehoor, met name suizen en irritatie en hou daar de gehele dag last van.
Ik heb wat dat betreft hele gevoelige oren, een discotheek, als die nog bestaan, of een stadion/concert, kan ik ook niet lang vertoeven.
(Elk half jaar werd mijn gehoor en zicht verplicht getest, en door leeftijd is er aan 1 kant iets van een dipje)

Ik heb verschillende soorten en uitvoeringen, al dan niet met dank aan de baas;
Degene die al eerder genoemd zijn, van Alpine, de off-the-shelf reguliere “motor-safe”-pluggen en hun “anti-lawaai” (work-safe) pluggen.
Qua draag-comfort niet altijd geheel optimaal.

Ook de bekende gele zachte propjes (= beperkt aantal keren te gebruiken), die ik als nood altijd bij mij heb.

Daarnaast, via Kenny, de DYI zelf-op-maat (!) te maken gehoorbescherming van R&G Racing.
Bestaande uit een soort 2-componenten siliconen die je zelf moet mixen en plaatsen.

Als telecom noodzakelijk is heb ik speciale oordoppen van Etymotic, die (deels) ook als gehoorbescherming dienen.

En tevens ook de Elacin oordoppen op maat, maar ik kan daar maar niet aan wennen, helaas.

Ook ik hoor dan mijn eigen hartslag en krijg een “opgesloten” gevoel.

Otoplastieken van Alpine op maat en met filter naar keuze. Voor ca. euro 100 op de motorbeurs 2 jaar geleden.
Ondanks dat het achter het grote Rt scherm stil is , en ik ook een stille helm heb, gebruik ik toch gehoorbescherming. Eerst alleen voor langere snelwegritten, maar nu eigenlijk altijd.
Wel een beetje jammer als je een Akrapovich uitlaat op je Rt hebt, maar safety first.

Earmo otoplastiek op maat gemaakt. 2 Sets: één set puur voor bescherming en andere set ook voor doorgifte aanwijzingen navigatie. Deze laatste set is werkloos sinds mijn SHM10 set. Voor noodgevallen altijd een setje waxbolletjes in de motor (ook handig bij klussen in huis) [groet]

Elacin op maat gemaakt. Is eigenlijk voor mijn werk als scheepswerktuigkundige maar voldoen ook prima op de RT.
Afgelopen verlof nieuwe laten aan meten. Moeten om de 2/3 jaar vernieuwd worden zoals al eerder gezegd.
Baas betaald dus kost me niks :smiley:

[groet] Johan

Op maat gemaakte Alpine, had ik dat 40 jaar geleden maar gehad dan had ik nu geen gehoor probleem. _001

Ben

+1
Mijn zoon draagt zijn otoplastieken ook bij feestjes en concerten - goed bezig.

Die is dan echt heel goed bezig, ik heb als machinist bij NS 23 jaar onbeschermd rond gereden en dat heeft geleid tot een gehoorbeschadiging van gemiddeld 50%. Als ik nu naar een bioscoop of een concert ga draag ik de Alpine’s ook want het geluid is niet om te harden zelfs als je voor 50% doof bent. _001 Eerlijkheid dient te zeggen dat in die tijd je er niet bij stil stond. Ik heb in 1989 ontslag genomen en ongeveer in die tijd begon men ook daar met gehoor bescherming te verplichten. Conclusie: gehoorbescherming is heel erg belangrijk want je gehoor wordt minder en minder zonder dat je het in de gaten hebt tot dat je heel vaak moet vragen “wat zeg je”? En daarna ben je dan aangewezen op gehoorapparaten! :smiley:

Ben

Na lang de bekende gele proppen gebruikt te hebben, heb ik sinds kort tot tevredenheid standaardpluggen voor motorrijders van No-Noise voor rond de 20 euro. Beide doen ze wat ze moeten doen (het hinderlijke geluid buitensluiten); de pluggen laten noodzakelijk omgevingsgeluid beter toe. Voelt minder “opgesloten”. Pluggen blijven goed zitten, voelt ze bijna niet, eigen hartslag hoor je niet.
Met het standaardscherm van de -1100- en een helm die voor mij niet stil genoeg is (Caberg Duke) blijft dit pure noodzaak. Pluggen naar tevredenheid, nu nog op zoek naar stillere helm. Iemand tips? :confused:

Mijn BMW helm 6 is stil, edoch altijd doppen in. De combinatie helm en doppen en Vstream scherm, is voor mij de juiste. Maar ik ben misschien wel wat overdreven voorzichtig gezien mijn reeds aanwezige gehoorschade [groet]

Op maat gemaakte otoplastieken (http://www.oordoppen.eu/), want de rest blijft in mijn gehoekte gehoorgang niet op z’n plek (Ohropax vroeger trouwens wel :smiley: )
JM -1100-

Ik gebruik de standaard gele pluggen (verbonden met een koordje) en die bevallen mij prima. Iedere dag een nieuw setje. Niets schoonmaken en niet verliezen :mrgreen:

Hoi Bert,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik gehoorbescherming van het werk kan gebruiken.
Deze zijn op maat en worden ook jaarlijks gecontroleerd of ze nog goed zijn (passen)
Ik gebruik al jaren harde pluggen, deze zijn in de zomer dag minder zweterig, zegt men.

Groet,
Wil