Welke accu gaan we nu proberen?

Deze kan na twee jaar trouwe dienst naar de gemeentewerf.
Elke twee weken aan de 5 amp. acculader mocht niet baten en heeft hem de winter niet laten overleven.

De ori BMW accu hield het 5 jaar uit.
Zijn er accu’s die langer meegaan?

Ronald

Mijn laatste Odyssey PC680 was ook een vroegtijdige dood gestorven, maar toen nog bij een 1100RT.
Maar het is dan ook “slechts” een 16Ah accu (met een CCA-waarde van 220) en niet de 19Ah die OEM gemonteerd zat.
De OEM was tevens ook een gel-accu, en die kan net iets meer hebben qua grote(re) (start)stromen.

Ik zou gaan voor een MotoBatt MB51814, die is volgens opgave 22Ah (en een CCA-waarde van 260, heel behoorlijk)
En kost ook nog eens minder versus de Odyssey PC680, zo’n 80 euro versus 120+ euro.

Of je moet voor een (vrij dure) LiFePO4 accu willen gaan maar dan heb je ook een andere lader nodig.

PS: de datum-code op jou doos van “14066” betekend 66e dag van 2014 dat deze verzonden is vanuit de fabriek.
Er staat ook een serienummer op je accu, waarin de exacte productie-datum in te vinden is.
Odyssey geeft overigens aan dat hun accu’s zo’n 10 jaar mee moeten kunnen gaan.

Gaat die LiFePO4 dan wel samen met de dynamo?
Het lijkt me een sterk product, maar waarom die speciale lader?
Heb je er zelf ervaring mee?

Ronald

Dat is een wel een korte levensduur van je Odyssey . . . :frowning:

Mijn Odyssey zit er inmiddels vijf jaren in. Ik rij regelmatig (doorgaans meer dan een uur) en het beestje hangt thuis permanent aan een Optimate 6. Nog vijf jaren te gaan (hoop ik). Fingers crossed! :wink:

[groet] Eilert

Ja. de LiFePO4’s kunnen ook prima met de BMW’s.
Een LiFePo4 is pas volledig opgeladen bij 14,4 volt. En je kunt onchristelijke laadstromen gebruiken, binnen 10 ~ 20 minuten is de accu weer volledig opgeladen.
Gebruik ze zelf ook, en heb ervaringen met Shorai en Ballistic Performance.
Maar zijn duur, echt heel duur. (200 ~ 300 euro, easy.)

De speciale lader zorgt er voor dat alle cellen evenredig opgeladen worden & houden, het is een balanceer-lader.
Maar ja, 21Ah en een CCA van 360.

PS: Heb je toevallig een alarm op jou 1200RT zitten?
Het is een gekende issue (Odyssey waarschuwt daar ook voor in hun documentatie) dat parasitaire verbruikers een Odyssey het tijdelijke met het eeuwige kan doen verwisselen. En dan het advies een goede acculader permanent aangesloten te hebben om dat te compenseren.
Daarnaast heb ik wel eens 1 ampère gemeten terwijl de 1200RT in rust was, CAN-bus gaat blijkbaar nooit 100% helemaal uit.

Bedankt Rob,

Ja ik heb alarm op de motor maar dat staat uit omdat ik mijn huisalarminstallatie ook op de garage heb.
Ik weet dat idd het alarm (en de Zumo houder) “sluip”-verbruikers zijn daarom ook dat ik elke 14 dagen de CTEK eraan hang.
Ik ga me inlezen wat betreft de LiFePo4.

Ronald

Graag gedaan! _004

Moderne acculaders verbruiken zelf zo weinig stroom (paar euro per jaar) en de “stille” verbruikers van moderne voertuigen zijn veelvuldig dat ik al mijn voertuigen permanent aan de acculader hebt zitten. En ik doe inderdaad easy 10+ jaar met mijn accu’s als het moet.
Maar meten=weten&wordt de meeste tijd mee versleten, dus ik meet & test ook nog.

En als je nog vragen hebt … :laughing:
Ik heb zowel balanceer-laders als ook “gewone” LiFePO4 laders.
En bijvoorbeeld zo’n balanceer-lader;
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-v-50-batch-modelbouw-multifunctionele-lader-12-v-230-v-7-a-1416554.html

“Gewone” LiFePO4 lader (niet-gebalanceerd):
http://tecmate.com/products/optimatelith5a/

En tester;
http://tecmate.com/products/ts-126/

1 ding wat je zoal leest over LiFePO4’s is dat ze vrij slecht tegen koude omstandigheden kunnen bij starting, dat klopt, bij sommige merken;
Je moet dan wat langer op de start-knop drukken om de accu ff “op te warmen”. Of je lichten ff een tijdje aanzetten vóór starting.
En begin eerst te kijken naar de prijzen, mogelijk ben je dan al vrij snel “genezen”. :wink:
http://www.wunderlich.de/shop/en/lithium-ionen-battery-with-level-indicator-20980-100-1.html

Voor de 1200RT is het Shorai LFX21L6-BS12 of de EVX20L-24 102-040 van Ballistic Performance.

Op dit verhaal inhakend heb ik ook een vraag:

Als je kijkt bij https://www.advitek.nl/merken/odyssey/index-2.html dan zien we daar 4 modellen van de PC680 voor ongeveer hetzelfde geld. Toen ik ongeveer 8 jaar geleden een nieuwe accu kost was dat een PC680, dezelfde die nu nog steeds in gebruik is.

Q: Ik heb dus geen idee welke van die 4 ik heb, en als ik zou vervangen welke ik dan zou moeten kiezen? _001

De Odyssey PC680 had je altijd al in principe dan de “gekende” 2x modellen (de accu-behuizing van versterkt kunststof of metaal, MJ= Metal Jack die speciaal bedoelt is voor offroad, vliegtuigen e.d)

Kijkende op de officiële website van Odyssey (http://www.odysseybattery.com) zijn die 2x te vinden.
(http://shop.odysseybattery.com/p/pc680/batteries_powersports?pp=25, respectievelijk http://shop.odysseybattery.com/p/pc680mj/batteries_powersports_extreme-series?pp=12v)

Die aangehaalde 7x(!) verschillende versies bij Advitek kom ik vooralsnog niet tegen op de website van de fabrikant zelf.
Mogelijk dat Advitek het zoeken (lees: vinden) wilt vergemakkelijken, aangezien ze 16Ah, 17Ah en 18Ah en zelfs een 68Ah?) aangeven, afhankelijk van het model;

16Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/odyssey-pc680-agm-high-performance-12v-16ah-accu-1.html
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/odyssey-pc680mj-agm-high-performance-12v-16ah-accu.html

17Ah;
https://www.advitek.nl/stroom/odyssey/odyssey-pc680-c5-12v-17ah20h-deep-cycle-accu.html
https://www.advitek.nl/stroom/odyssey/odyssey-pc680mj-c5-12v-17ah20h-deep-cycle-accu.html

18Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/odyssey-pc680-odyssey-pc680-12v-18ah-agm-accu-185x.html
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/odyssey-pc680-pc680-12v-18ah-agm-accu-185x79x169-m.html

68Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/odyssey-pc680mj-12v-68ah-accu-187x81x171-mm.html
(maar in de omschrijving staat weer

Omschrijving Odyssey PC680MJ 12V 18Ah

en

Nom cap 12V 16Ah
Koudstart 170 SAE

-naughty-

Kortom, volgens mij bestaan er nog altijd maar 2x Odyssey PC680’s. _001 )

Wat ik mij herinner van toen ik een Odessey kocht is dat ze deze ook speciaal voor BMW aanbieden er zitten dan haakse poolaansluitingen bij. Dit zou 4 “modellen” kunnen verklaren.

Overigens wil mijn lader de Odyssey, nadat deze een jaar ongebruikt in de kast heeft gestaan, niet meer opladen. Kennelijk heeft de Odessey de geest gegeven…

Een Odyssey accu zou echt veel langer mee moeten gaan dan 2 jaar. Lijkt erop dat je een zware ‘sluipverbruiker’ hebt. Als je er niet permanent een goede lader aanhangt (automatisch laden & druppelen) zal een andere accu ook niet veel meer langer meegaan, wat je ook kiest.
Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar die stroomvreter…

Die haakse aansluitingen zijn optioneel en (ook) los verkrijgbaar;
http://www.odysseybattery.com/documents/US-ODY-TAK-002-0413.pdf

Dat neemt niet weg dat sommige verkopers dit zullen bundelen om te voorkomen dat de klant vergeet dit mee te bestellen.
Kan ik mij zo voorstellen. :wink:

Omdat je nu eenmaal met schroef-polen (M6) een wereld aan mogelijkheden geeft hoe je het kunt c.q. moet gaan monteren.

Kan ook aan de lader liggen (merk? model?) als deze bemerkt dat de laadstroom die nodig is om de accu te laden, groter is dan wat de lader denkt te kunnen leveren. Met name druppelladers hebben vaak last van dit fenomeen.
Dan kan je beter een meer-traps acculader aansluiten, die zal proberen toch die accu gecontroleerd op te laden, met allerlei tussentijdse testen & monitoring van dien.

Betreft een lader van de Lidl. Is een lader met voldoende ampères en ook een zgn winterstand.

Ondanks de door hun gecreëerde onduidelijkheid is het mij nu weer duidelijk, _004

Het is een (weder)verkoper, dus je kunt het hen niet echt helemaal kwalijk nemen.
Zeg nou zelf, hoeveel kennis heb jij ondertussen al niet opgedaan over BMW motoren of de 1150RT omdat je er zoveel mee bezig bent? (bijvoorbeeld).
Een (weder)verkoper heeft vaak heel veel merken, en geen tijd of zin om in elk merk diep te duiken.

Je zou eigenlijk bij iemand op bezoek moeten gaan met een Ctek lader of een Optimate 5 (of hoger).
Of bij een bevriende BMW dealeRT of motorwerkplaats langs gaan, die hebben vaak wat krachtige laders staan die soms een te diep ontladen accu weer opgeladen kunnen krijgen.

Toen ik aan een nieuwe accu toe was paar jaar geleden was Odyssey het advies op dit forum. Dat was de beste accu voor de BMW. Er kan dus al veel veranderen in paar jaar tijd. Ik kreeg het advies van de leverancier dat je na volledig opladen de accu rustig 6 maanden kan laten staan.Geen druppellader gebruiken die permanent aangesloten is. Accu was ook bestand tegen diep ontladen. Ongeveer 1.5 jaar geleden heb ik mijn tweede Odyssey moeten plaatsen. De eerste is denk ik 4 jaar mee gegaan. De enige stroomverbruiker is het klokje als de motor in de garage staat.
Met de originele BMW accu’s heb ik geen goede ervaringen. Zowel op mijn vorige K75RT als de R850RT gingen die maar 2 jaar mee.

Ik zag gisteravond de reclamefolder van de Lidl met hun 3,8 A acculader voor €11,95. Als ik me niet vergis is de 'winter’toets van de Lidl lader nou juist de toets voor AMG-accu’s én het diepladen.

Acculaders “controleren” de accu (door het meten van de interne weerstand, laadstroom en dergelijke) en sommige laders zijn in staat diep-ontladen accu’s te laden.
Sommige acculaders daarentegen haken mogelijk “te vroeg af” en weigeren een diepte-ontladen accu desondanks op te laden.

De Odyssey’s zijn in principe goede accu’s, maar kunnen het beste nooit met een druppellader geladen worden maar met een acculader.
Dat geeft ook het document (welke ik veelvuldig bijgesloten had, verholen_odyssey_drycell_batteries.pdf) van de fabrikant(!) ook aan.
De Odyssey PC680 wordt in mijn ogen iets te veel “magische krachten” (mijn woorden!) toegekend, want het is en blijft een 16Ah accu, AGM type, met een CCA van “slechts” 220.
Volgens de fabrikant een PHCA (ook een soort van CCA, een “puls-stroom” van 5 seconden) van 680 ampère.
Vandaar ook de model-naam. :wink:

De BMW OEM accu’s zijn vaak Exide of Varta. Dat zijn gel-accu’s en die kunnen iets beter zware stromen bieden (voor het starten, ABS e.d) maar zijn duurder, zwaarder qua gewicht. Alleen kunnen heel slecht tegen lage temperaturen, diepte-ontladen e.d
En zijn vaak ook nog behoorlijk duur.

Een druppellader zal nooit een accu, aangesloten op de motor of niet, nooit volledig opgeladen krijgen, daarvoor is de laadstroom te laag.
Het op de plank leggen van een accu voor langere tijd kan, mits volledig(!) opgeladen. Ook dat geeft de fabrikant aan.
(pagina 5 en 18 van voorgenoemde document)

Ter info
Ik heb een paar jaar geleden van onze “inspector” een ctek mxs7000 accu lader overgenomen en mijn R1200RT staat bijna altijd aan de lader als ik weet dat ik weinig of niet ga rijden en dan is het loskoppelen en rijden. Mijn motor is van 2006 en heeft afgelopen jaar (2016) een nieuwe accu Odessey PC680 gekregen en volgens mij zat de originele er nog in. Ik zet de lader op het winter sterretje als de temperatuur onder of richting de 5 graden gaat zakken en verder op stand normaal. Nooit problemen verder.

Groet Henk

Big RT Smile _004

Een goede accu met een “slechte” (lees: inadequate druppel- of accu-)lader kan voor behoorlijke problemen zorgen.
Waaronder het vroegtijdig overleden van de goede accu.
Odyssey geeft zelf ook aan (wederom in het eerder aangegeven document) dat de “stille” verbruikers (ook) hun accu vroegtijdig kan doen overlijden. (!)

En ik durf zelfs te stellen dat een goede acculader de levensduur van een accu in principe kan verlengen, tot een bepaalde hoogte.