Wij hebben Sena SMH5 en bevalt goed. Als je een grotere afstand wil naar andere motoren dan biedt Sena onder andere de SMH 10 ook aan. Best even kijken op internet voor meer specificaties
Ik gebruik zelf de bluetooth setjes van Interphone.
Werkt prima icm mijn Zumo660 (hoofdgebruik is solo) en de bijrijder.
Motor-naar-motor nog nooit geprobeerd - vrouwlief schiet maar niet op met haar rijbewijs.
Ligt een beetje aan de set die bij de TomTom Rider zit;
Als dat een bundel is, is dat niet altijd “the latest & greatest” headset(s), omdat anders de prijs behoorlijk omhoog schiet.
Het is afhankelijk dus wel merk én model headset het om gaat.
Qua prijs is een dergelijke bundel soms best wel aantrekkelijk maar qua features/functies is het vaak wel een basis.
Maar daar is de prijs dan ook naar.
(Sena’s) Intercom-functionaliteit wordt geboden via Bleutooth HPF, en dat is qua bereik circa 10 meter, wellicht (soms!) 30 meter. Maximaal. En met moeite.
Want de betreffende niet-Sena headsets maken gebruik
Motor-naar-motor maakt niet (of hoogst zelden) gebruik van Bluetooth maar van een eigen protocol die de chipset ondersteund.
Vaak wel de 2,4 GHz (ISM) band, maar een variant of afgeleiden, of de standaard Bluetooth v3.0
(maar Bluetooth v3.0 specificeert snelheid e.d., niet bereik: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_3.0#Bluetooth_v3.0_.2B_HS)
Vandaar dat andere merken dus ook niet & nooit werken motor-naar-motor. (en soms de verschillende modellen onderling vaak ook niet).
Het filmpje toont hoe 2 Sena’s piggyback (“op de rug van de ezel”) gebruikt worden om 2x “standaard” Bluetooth headset, maximaal 1x Sena met 1x “standaard” Bluetooth headset, gekoppeld worden. En hoe daarna de Sena’s weer aan elkaar gekoppeld worden.
Zo krijg je een 4-weg intercom.
Je ziet Sena ook nergens claimen wat het bereik is van de Universal Intercom.
In general, it is shorter than normal intercom distance since it uses the Bluetooth Hands-Free Profile.
Wat de handigheid is wat Sena wel gedaan heeft, is door Bleutooth HPF te integreren in hun firmware waardoor je door die piggyback methodiek ook niet-Sena’s kunt gebruiken, via een, letterlijke u-bocht.
Enkele jaren Starcom Advance gehad, maar dat heeft nooit correct gewerkt. Sinds de nieuwe motor met Bluetooth overgestapt naar Sena SMH10 + SR10 (voor 2-way radios, wat interessant is om een radio op aan te sluiten als je radioamateur bent).
Geluidskwaliteit is perfect. Zelfs intercom werkt erg goed tot op een afstand van 50-150 meters. Enig probleempje dat ik had is dat de Sena niet connecteerde met de radio van de motor indien de radio al aanstond voor de Sena aanstond. Maar dit werd verholpen door een firmware upgrade die ik nog moest uitvoeren sinds de aankoop ervan.
Overigens is het een hele opluchting dat je van je motor kan stappen en je helm kan afdoen zonder rekening te houden met kabel(s). Het enig ‘minpuntje’ is dat je eraan moet denken de Sena eens om de zoveel dagen opnieuw op te laden. Herladen (full load) duurt max. 2 uur, dus dat is zo gepiept tijdens een nachtje slapen of een (half) dagje werk. En als het moet kun je het al rijdend opladen.
De voordelen wegen meer door dan de nadelen, zeker invergelijking met mijn ervaringen vroeger. Dus ik ben tevreden.
Kreeg enig tijd geleden reclame binnen van Van Meel motoren Made (omgeving Breda).
Zij hebben een nieuw Bluetooth intercom setje dat goed schijnt te werken en zeer betaalbaar is.
Het merk is Twiins en er zijn 2 modellen de D1 € 49,95 en de D2 € 59,95.
Een betaalbaar alternatief voor communicatie tussen bestuurder en passagier (draadloos) en voor spraak navigatie.
Bike to bike niet mogelijk.
Of de intercomset voldoet aan jouw eisen weet ik niet, maar met een telefoontje kom je heel wat meer te weten.
Overigens verkopen zij ook het merk Cardo : Scala Rider (momenteel 15% afgeprijsd) en van het merk Sena diverse modellen.
De meeste nieuwe Cardo modellen zijn ook te koppelen met de oudere Cardo systemen ; ook van bike to bike.
Met Sena heb ik geen ervaring.
Op MP worden ook weleens gebruikte sets aangeboden.
Wij rijden met drie motoren en gebruiken de Cardo Scala G9 en Schuberth kraag. Dit werkt goed tot 1000mtr.
Hiervoor een Cobra PMR gebruikt. Dit was qua bereik veel beter (3-5km) maar in gebruik lastiger door de kabels en het op een knopje moeten drukken om te praten. Dit laatste heeft ook z’n voordelen…
Een goed, maar beslist niet goedkoop systeem is Bluebike, verkrijgbaar bij o.a. de CB shop in Overloon. Allerhande mogelijkheden, waaronder het koppelen van meerdere BT systemen en de mogelijkheid om met andere van BlueBike systemen voorziene rijders te comminiceren (tot wel 10 stuks). Zelf heb ik de set uitgeprobeerd met: audio, navigatie en portofoon. Accu gaat zeker drie dagen mee zonder opladen! En een goede helpdesk als je er niet uit komt.
Enige nadeel is de prijs!
Ik haak wat laat in, maar Therese en ik zijn in onze nopjes met de BTMidland NeXT. De afstand die goed met elkaar te overbruggen is, is ruim 1000 meter. Er wordt 1600 meter genoemd, maar dat is volgens mij in de meest ideale omstandigheden en open terrein. Als Therese met haar Hornet voor me rijdt in de bebouwde kom, is het maximaal 500 meter!
De BT is volgens mij te paren met alle soorten/merken en heeft een lange microfoonboom die zonder tussenstukken is te plaatsen. De speakers zijn groot en de geluidskwaliteit meer dan goed! Radio is matig, tenzij je van lokale zenders geniet.
Persoonlijk hoeft de radio voor mij niet en ook de koppeling met mijn mobiele telefoon gaat prima, maar gebruik ik nooit!
Succes met je keuze!
zie mijn onderschrift. Werkt super.
De autocom zit er al een tijdje op. Is dus ook al een ouder model, maar werkt nog steeds zoals het moet. De starcom heb ik via een leverancier in Duitsland http://www.pmr446.de/. Het is een zogenaamd exportmodel.
De juiste antenne om ook gebruik te kunnen maken van het vermogen heb ik weer in Nederland gehaald http://www.cbshop.com/
Beide zaken bieden een goede ondersteuning (telefonisch en per mail).
In het groepje waarmee ik vaker rijd, zitten een aantal mensen met een soortgelijk systeem. Dat is zeer handig tijdens het rijden bijv. met grotere groepen.
En ja, ik houd het liever ook op bedrade systemen. Als er dan een verbinding niet goed is, dan kan ik hier zelf nog iets mee. Bij draadloos ben ik radeloos…