De koplamp van mijn R1100RT doet het niet meer. Dus ik wilde het lampje vervangen. Maar wat ik aantref is volgens mij niet het originele. Wat is het wel, en hoe vervang ik het?? Ik kan het lampje er niet uit trekken zoals bij een normaal lampje…
Ja dat dacht ik ook. Maar als ik google kan ik niks vinden dat er precies op lijkt. Kan zo gauw ook geen merk oid op de behuizing vinden… kan ik zomaar een xenon met een random andere xenon vervangen?
Dat voetje ziet er anders uit. Ik krijg hier uberhaupt het lampje niet los, maar misschien weet ik gewoon niet hoe?
En ja, een normale koplamp zou beter zijn. Maar ik weet niet wat er gedaan is om naar Xenon te converteren, dus ook niet hoe ik dat erug naar normaal zou moeten krijgen…
Volgens mij is die grote zwarte onderkant de unit die ‘ballast’ genoemd wordt en die zorgt voor de juiste voorzieningen zodat het gas in de lamp kan branden. (TL-buis idee)
Waarschijnlijk zijn het lampje en de ballast bij jou een geheel en kan de lamp niet los.
Maar ik ken dit alleen van auto’s niet van motoren.
Misschien kun je op deze site https://www.realoem.com uitvinden hoe de koplamp origineel er uitziet en dan vergelijken om te zien wat er aangepast is.
Of ff meer reacties hier afwachten
Ik heb het even verder onderzoek gedaan. Te beginnen op de motor zelf even de kabels gevolgd, en dan kom ik de ballast tegen. Deze zat gelukkig voorin, niet ergens achter het kuipwerk verstopt:
Vin DC9V~16V
Lnorm 3.2A
Lin <6A
Pout <35W
Tcase -40C~+150C
Oftewel, dat zou een Xenon lampje van max 35W moeten zijn denk ik (of denk ik dan te simpel?)
Het lampje zelf zit niet met een standaard auto voetje, maar met 3 stekkertjes aan de kabel vast. Ik hoop maar even dat dat de standaard stekkertjes van de BMW zijn, en dat een willekeurig voor R1100RT geschikte xenon die ook op een zelfde manier bekabeld is zou moeten werken.
Als het goed is kun je de kabel met de connector van de originele H4 lamp vinden door de kabel van de ballast te volgen (goed te zien in onderstaande video vanaf 0:28):
De reflector van de R1100RT is inderdaad niet geschikt voor Xenon verlichting (je verblind er zoals gezegd je tegenliggers mee), maar gelukkig zijn er wel goede en heldere H4 halogeenlampen beschikbaar (o.a. van Philips).
Belangrijke tip bij het vervangen: draag schone latex handschoenen!
Als je met blote vingers het glas van halogeen (maar ook Xenon) lampen aanraakt, dan komt het vet van je vingers erop en dat zorgt voor zwarte vlekken zodra de lamp gaat branden; ook wordt de temperatuur van de lamp dan hoger, waardoor de levensduur achteruit gaat.
Ik heb verder nagedacht over dit onderwerp.
Ik maak uit jouw laatste post op dat je weer een xenon lamp wilt plaatsen. Is dat zo?
Als je dat doet dan kies je er voor om tegenliggers bewust te verblinden.