Helaas heeft het noodlot ook mijn RT getroffen… Twijfel nog over pomp verwijderen of inruilen en een mooie andere BMW uitzoeken. Een zonder zo’n pomp!
Motorfiets is van 2003, 130.000 km, bijna nieuwe banden, gechipt, technisch verder prima.
Mijn R1150RT uit 2004 met 35k op de teller en met werkende abs-pomp, had afgelopen november volgens mijn verzekering een rest/total-los waarde van €3300,=
Ik denk gezien de hoge kilometerstand en de kapotte ABS-module je 1150RT in België zo ongeveer 2000 Euro waard is. Dit zonder een idee te hebben over de algemene staat van de motor. Ik heb zelf een 1150RT 2004 66000 km. Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat ik de ABS-module zou laten overbruggen en verder zou rijden zonder indien het mij ook overkomt. Dacht je aanvankelijk nog jaren verder te rijden of was je reeds aan het kijken naar vervanging?
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die belangrijk zijn.
Nou voor 2000 mag u hem hebben hoor . Ik denk dat het hier wel wat lager ligt.
Ik was zeker niet van plan hem weg te doen; het is een fijne motorfiets en ik had er nog jaren mee willen rijden. Zelf onderhouden en kleine reparaties prima te doen en leuk bovendien.
Echter, ik vind dat je bij dergelijk hoge reparatiekosten toch eens achter je oren moet krabben.
Na de failure werd de electronica aangepast ivm het remlicht en de foutmeldingen en vervolgens werden de remleidingen zonder tussenkomst van de pomp doorverbonden. De pomp bleef bewust zitten, wellicht wilde de nieuwe eigenaar die laten reviseren. Kosten van de aanpassingen: 200 euro
De R1150 RT uit 2003 met 75 k op de teller bracht in 2020 nog 2500 euro op. De koper heeft daar een prima fiets aan, zij het zonder abs/cbs/bekrachtiging. De motor remt er niet minder om, wel anders. Fiets zag er wel zeer verzorgd, als een plaatje uit.
Omdat de servopompen de tijd niet overleven, de allernieuwste exemplaren zijn inmiddels ook al 15 jaar oud, wordt het afgekoppelde ABS anno 2021 inmiddels meer als een voordeel dan als een nadeel gezien. Dat heeft er alles mee te maken dat een kapotte pomp zich niet aankondigt en de remwerking van het ene op het andere moment voor 80 % wegvalt.
Als de pomp eenmaal buitenspel staat, kan deze onaangename verrassing - ergens in de Frans Alpen - al niet meer voorkomen.
Overigens, de verkoper bepaalt de vraagprijs, de markt bepaalt uiteindelijk de verkoopprijs.
Ik zou gewoon niet twijfelen. Als de motor gezond is en goed onderhouden dan is het zonde om deze weg te doen voor een habbekrats…Je kan er nog jaren plezier van hebben zonder werkende ABS.
Kan iemand bevestigen dat je bij uitbouw van de ABS-module ook ineens verlost bent van de omslachtige en dure procedure mbt remolie?
Voor 200 Euro ombouw ben je weer op de baan voor jaren
Bij mijn introductie hier zo’n 11 jaar geleden, schreef ik dat ik niet van plan was om ooit nog een andere te kopen.
Sinds die tijd heb ik - meestal als leenmotor - op zo’n beetje elk nieuwer type gereden: 1200, 1250, K1600, RT en GS…om naderhand weer met een grote glimlach op mijn eigen brommert te stappen. Één ding weet ik zeker: mocht het in de toekomst ooit nodig zijn, dan komt er bij mij ‘gewoon’ een nieuwe abs-pomp in…
Ja, dat kan ik bevestigen. Van de ingewikkelde procedure met specifieke BMW trechter ben je verlost als de remleidingen direct doorlopen van het voetpedaal en de handrem naar de remklauw. De remvloeistof kan dan voortaan met een gewone procedure worden ververst. De gewone procedure kan bij alle BMW ees van ná 2006 worden uitgevoerd. Vanaf 2007 heeft BMW - na de nodige klachten en terugroepacties - de kwetsbare ABS pomp niet meer toegepast.
Het combined brake system en de elektrische bekrachtiging worden nauwelijks gemist, de motor remt na deze ingreep weer als vanouds.
Volledigheidshalve laat ik nog wel een stichtelijk woord horen:
Met het omzeilen van de kwetsbare abs pomp door de leidingen direct door te verbinden, wordt ook de ABS veiligheidsvoorziening van de motorfiets verwijderd. ABS wordt pas gemist als het nodig is.
Dat het gevoel van vreemdgaan optreedt bij het berijden van een F800 is natuurlijk te verwachten. De F800 is een licht motortje, geen boxer maar in de configuratie van een een staande twin, biedt geen/nauwelijks windbescherming en wordt met veel minder vermogen uitgevoerd. Dat voelt in vergelijk met een R1150RT aan als een licht opgevoerde brommer.
Om een reëele vergelijking te maken met een motor die vergelijkbaar is met de R1150RT komt een R1200RT van ná 2006 in aanmerking. Voordat je besluit een niet onbelangrijke veiligheidsvoorziening van je zware R1150Rt af te halen om daar zelf mee door te rijden, verdient het aanbeveling die opvolger eens te proberen. Maak dan nog eens de overweging om the next level te betreden of te blijven hangen bij de R1150RT, in dit geval ontdaan van het ABS.
Beide machines kan ik goed vergelijken, maar wil de authentieke, vasthoudende R1150RT ers hier niet voor het hoofd stoten.
Kijk ook eens bij het K forum, daar staat een full-option K1200GT uit 2005 met een nieuwe pomp uit 2017 (!) voor 4 k aan euro’s. Ik ken dat exemplaar goed. Topmotor!
Er zijn vele 1150 RT/GS/GSA motoren met een nog uitstekend werkende ABS pomp/module. En ja, het is een product wat correct en periodiek onderhouden dient te worden. Stilstand en slecht onderhoud doet de ABS pomp/module per definitie geen goed.
Het verwijderen van het ABS op een relatief zware motor als de 1150 is een keuze. Er rijden er ook genoeg rond zonder ABS. En ja, je gaat het pas echt missen wanneer je het nodig hebt . . .
Terugkomend op de vraag van topicstarter: je kunt er sowieso 1000 euro minder voor vragen. Al is dat laatste ook maar net wat de koper er voor wil geven. Ook dat heeft te maken met zijn of haar (veiligheids)keuze.
Verder vind ik het moeilijk om op afstand en ongezien (en dus zonder keuring) de prijs van de RT van topicstarter te bepalen.
Ik rij het hele jaar, behalve met vorst. Dus 2 maandjes niet zeg maar. Keurig netjes volgens de voorschriften remolie van beide systemen vervangen. Ook de eigenaar voor mij had hem netjes bijgehouden bij de dealer, kreeg de bonnetjes erbij…
Soms heb je pech.
Heb de fiets ondertussen te koop aangeboden.
Overigens, volgens de monteur die ik de motor heb laten uitlezen, was de drukopnemer van het voorrem circuit kapot, gaf in rust 123 bar aan. Hij heeft mij laten zien, dat zijn mica plaatjes en die schijnen erg teer te zijn. Affijn, niet meer los verkrijgbaar…
Deze heb ik onlangs uitgebouwd, om te voorkomen dat je een keer zonder rembekrachtiging staat, maar vooral ook om de gekoppelde remmen (voor/ achter). Even de achterrem een beetje gebruiken in een haarspeldbocht was er niet bij.
Ja, ABS zou je eens nodig kunnen hebben, maar wat mij verteld is door een motorinstructeur/ monteur; op een glad oppervlak schijnt dit weinig uit te maken, en in bochten werkt de ABS niet (zie ook dit artikelhttps://www.motoplus.nl/magazine/uitgaven/artikel/vergelijkingstest-bochten-abs/.
Van Goodridge zijn er remleidingsets verkrijgbaar voor R1150RT waar de ABS uitgebouwd is.
Zelf heb ik al enkele keren ervaren dat het ABS niet alleen mijn remweg verkort, maar ook dat ik rechtop in een rechte lijn bleef “doorrijden”. Daarbij blokkeren de wielen dus niet. Het is door het ABS pulserend remmen. Wanneer deze wel blokkeren (dus zonder ABS) ga je bij natte, gladde of zanderige omstandigheden gegarandeerd onderuit.
Ik heb echter nog nooit het ABS aangesproken in een bocht. Onderstaande filmpje illustreert dat ook daar het ABS wel degelijk een “corrigerende” functie heeft: