wAAROM START MIJN NAVIGATOR6 NIET AUTOMATISCH

hallo,

ik heb mijn r1200rt (2012) ingeruild voor een r1200rt LC.
op die motor is een ideale plaats voor de navigatie. (boven het dashboard)

toen ik mijn LC ophaalde informeerde ik naar een navigator V. Bleek er ook nog een VI te liggen.
deze gekocht. (blijkt een helderder en scherper beeld te hebben dan de V)

nu staat in mijn boekje van de motor dat er ergens in het menu een afdeling “navigatie” moet zijn, zodat de navi ingeschakeld wordt als de motor op contact gezet wordt en uit gaat als de sleutel verwijderd wordt. Echter, ik kan dat menu nergens vinden…

iemand die mij verder kan helpen?

groet, Cotton

Oei?
Kan je nog terug?
De VI gaat gegarandeerd kuren krijgen.
De V werkt probleemloos.

Dat werkt alleen als je de optie navi voorbereiding van BMW hebt.
Weet je zeker dat je die hebt?
Dan kan je ook het wonderwiel gebruiken om van functie te wisselen op de navi.

ik weet niet of ik navi voorbereiding heb op mijn motor.
waar kun je dat vinden?
in het bijbehorende boekje staat er wel een beschrijving over de navigator. (functies enz.)

Via je VIN kun je alle opties die je voertuig af-fabriek heeft vinden.

https://en.vindecoder.pl/nl

gevonden.
alles wat er op mijn motor zit (en das veel…)wordt aangegeven met een code.

ook: navigatie voorbereiding (CODE X272A)

moet dit misschien geactiveerd worden door de dealer, of zit het wel ergens verborgen in de menu’s.

wie, o, wie kan mij duidelijkheid verschaffen???

Plaats de navi in de houder. Zonder navi krijg je het navi menu niet te zien.
Scroll door het menu door de tuimelschakelaar aan de linkerkant naar onderen te duwen.
Kom je vanzelf bij de navi uit.
Je kunt met behulp van het wonderwiel het aanzicht veranderen en in- danwel uitzoomen.

ik heb, naar mijn inzicht, alles al gedaan. navi er in. motor op contact, geen navi. motor gestart, nog geen navi.
navi handmatig opgestart, geplaatst, blijft aan. contact uit, navi blijft aan.

bij de navigator zit de aan/uit knop aan de achterkant. dus ik zou elke keer de navi moeten verwijderen om hem uit te zetten…ik heb ook nog mijn tomtom, daar zit de aan/uit knop bovenop. die kun je dus laten zitten als je hem uit/aan wilt zetten. veel gemakkelijker.

maar, omdat ik via de VIN uitgezocht heb dat mijn motor wel voorbereid is voor navi, blijf ik hopen dat iemand mij gaat vertellen dat ik (via de code die ik gevonden heb) deze functie kan activeren (misschien via de dealer) en mijn navigator kan gebruiken.

Als je navi handmatig aan gaat dan zal dit via de accu zijn.
Als je contact aanzet gaat dan het accu icoontje veranderen in een laadstroom icoontje op je scherm?
Zo ja vreemd dat hij niet opstart met de motor, zo nee dan kan het kabeltje los zijn of de cradle kapot.

met handmatig bedoel ik dmv. de knop op de achterkant van de navigator.
dus niet via de accu van de motor.
ik kan ook niet nagaan of de accu van de motor überhaupt stroom “levert” aan de navi. zou het ergens door te meten moeten/kunnen zijn…

ik blijf hopen op het “aan kunnen zetten” van het navigatie menu op de motor door wie dan ook…dealer???

op mijn vorig r1200rt had ik een tomtom navi die ik zelf aangesloten had op een indirecte stroomdraad. dit werkte goed. motor aan, navi aan, motor uit, na ca. een minuut navi uit, of anders even boven op de knop drukken.

denk je nu “vooruitgang te boeken”, nee! nu, met standaard houder voor navi, niets…(nog) geen navi…

velen denken (gelukkig) mee, maar heb nog geen oplossing gehoord.

Je schreef het zelf :wink:

Zoals motorman al schreef:

Als je navi handmatig aan gaat dan zal dit via de accu zijn.
Als je contact aanzet gaat dan het accu icoontje veranderen in een laadstroom icoontje op je scherm?

Zet je navigator eerst aan en dan in de cradle met een uitgeschakelde motor. Als het goed is zie je rechts boven in het scherm het accu symbool en kun je zien hoe vol de eigen accu van de Navigator nog is.
Zet daarna de motor op contact. Starten hoeft niet. Als er nu stroom op de Cradle komt te staan dan zie je het accusymbool op de Navigator veranderen. De kleur wordt als ik het goed heb geel en er komt een spanning symbool in de afbeelding te staan.
Als het accu symbool dus niet veranderd betekent dit dat de Navigator gene stroom van de motor krijgt. Je zult dan de stroomvoorziening van de Navigator moeten controleren.
en een tweede test die ook belangrijk is, is die van het wonderwiel. Reageert de Navigator op het draaien van het wonderwiel; en het naar links en rechts bewegen?
Zo niet; ook dan is er kennelijk geen (goede) verbinding met de Cradle en moet ook die gecontroleerd worden.

Laat de uitkomst van deze twee testen maar eens weten!

Als dit accu symbooltje hebt dan laad hij via de motor
Schermafbeelding 2024-07-28 200546.png

ErikS,

dank je voor je suggesties. ik heb de tests uitgevoerd.
als ik de navi ingeschakeld in de craddle plaats verandert er niets rechts boven in. dus geen stroom van de motor.
als ik aan het "wieltje"draai, verandert er niks in de navi.

wat ik nu weet, de navigator wordt dus niet verbonden met de motor. of het nu in de aansluiting van de navi zit of in de motor weet ik nog niet.
nu eerst maar bij de dealer langs om te kijken of de navi wel op een andere motor stroom krijgt (dan ligt het aan mijn motor).
doet ie het nog niet, dan ligt het waarschijnlijk aan mijn navigator.

wordt vervolgd.

oplossing???

vanmiddag bij de dealer langs geweest (op doorreis, met de auto…) navi meegenomen.
probleem aangekaart. navi op andere motor geplaatst…voilà, direct beeld.
navraag gedaan bij monteurs. wat bleek? de vorige eigenaar had een tomtom geplaatst en de kabel daarvan is hoogstwaarschijnlijk gebruikt om stroom van de motor te krijgen.
nu heb ik dit weekend wel een tomtom stekker zien liggen, maar daar geen aandacht aan besteed.

donderdag wordt het dashboard open gemaakt om de originele bmw kabel weer aan te sluiten op de bevestiging van de navigator (dus de originele, op de motor aanwezige, stroomkabel)

hopelijk werkt de navigator dan naar behoren. dus, donderdag weet ik meer.

Mooi dat je nu zekerheid hebt. Hou ons graag op de hoogte of het inderdaad alleen de aansluiting is.

OPGELOST … _004

vanmiddag (nu op de motor) naar de dealer. navi mee (die het dus wel doet, zie vorig bericht) en wat men al vermoedde bleek waar. de stroomkabel van de motor was bevestigd aan de tomtom kabel van de vorige eigenaar, die hij had laten zitten.
de kabel van de craddle verbonden en YES! alles functioneert zoals het verwacht wordt.
contact aan, navi aan. contact uit, navi uit. Big RT Smile

dank aan allen die meegedacht hebben en aanwijzingen gaf om tot een oplossing te komen.

Mooi man.
Nu genieten van de RT