Beste mensen,
Mijn R1150R heeft speling op het achterwiel. Is er een manier om er achter te komen of dit de achterwiellager(s) zijn of dat het de naaldlager(s) zijn in het cardanhuis?
veel dank en groet, Marco
Beste mensen,
Mijn R1150R heeft speling op het achterwiel. Is er een manier om er achter te komen of dit de achterwiellager(s) zijn of dat het de naaldlager(s) zijn in het cardanhuis?
veel dank en groet, Marco
Letterlijk je vinger op de gevoelige plaats leggen en je weet waar je het moet zoeken.
Meestal is het het achterwiel heb ik me laten vertellen.
Ome Noot heef pas zijn cardan uit elkaar gehaald. Hij weet vast meer.
En op mijn tweede R1150RT waren de konische lagertjes het eerst aan de beurt …, dus vinger op de gevoelige plek, even met zijn tweeën doen, eentje duwen/trekken en de ander voelen
Mijn eerste antwoord is wat te beknopt, Baird geeft het correct weer.
Ik zou de motor op zijn middenbok zetten, starten en in zijn 1 zetten en dan met een stethoscoop het cardan beluisteren
Ik zou nu al op voorhand zeggen dat het het binnenste cardanlager is.
Nadat ik mijn cardan uit elkaar heb gehaald was aan het buitenste lager niets te zien of te voelen
Ik zou toch zeggen dat bij het intrappen van de achterrem de eventuele speling in het achterwiellager tijdelijk verdwijnt. Het wiel wordt dan stevig op zijn plek gehouden door de remblokken. Blijft er dan toch nog speling over, dan zit die in de rollagers/scharnierpunt van het cardan.
Heb je dit geprobeerd? Dit is een hint gebaseerd op ervaring met deze spelingen, je voelt snel genoeg welk deel ruimte heeft.
Is het de cardan dan meteen alle lagers en keerringen (laten) vervangen, zijn het de konische lagers in de ophanging dan de juiste procedure volgen om ze los te krijgen, doe je het verkeerd dan sloop je de aluminium draad, bij het vastzetten de juiste torquemethode gebruiken anders zijn ze volgende week weer kapot en ben je verder van huis dan het beetje speling dan je had …
Motor op de midden bok
IN de eerste versnelling.
Uiteraard linker koffer eraf
Dan horizontaal en verticaal het wiel proberen te bewegen.
IK schrijf dus niet dat je de achterrem moet bedienen anders wordt je eventuele speling opgeheven door de remdruk op je schijf. Wat dan een verkeerd beeld geeft.
En wat betreft je cardan.
Ik heb nu eindelijk de goeie uitvoering.
Laat je dus niet misleiden door eventuele verkooppraatjes van tweede hands handelaren.
Nee meneer dat is allemaal hetzelfde.
Nou bulls…t. het maakt wel degelijk uit welk bouwjaar je hebt.
Voor de 1200 dan he.
In de tijd dat ik nog veel sleutelde aan de Pan European had in vaker te maken met speling in de rijrichting.
Meer als 5 centimeter vrije speling? Vervang je rubberblokken maar.
En dan had je van die snuiters die de bussen omdraaiden en een stukje rubber tussen de rubber blokken plaatsten.
Verkeerde zuinigheid.
Maar dat slechts ter info
Succes met de klus