Ten tijde van mijn en was het meenemen van een kettingslot (dikke ART4 ketting van 120cm van Trelock met schijfrembeugelslot eraan) niet zo’n issue, paste redelijk normaal in het kontje, het toenmalige Xenia schijfremslot kon makkelijk in het opbergkastje (er zat geen radio in).
Met de (van 2012) werd dat al een stuk moeilijker omdat het alarm in het kontje en een radio was ingebouwd.
Met de kan ik helemáál geen ketting meer kwijt onder/achter het zadel of waar dan ook
Nu heb ik natuurlijk wel koffers, maar ik wil in een zijkoffer eigenlijk geen zware ketting vanwege gewichtsverdeling (al zou de ketting en het losse slot elk apart in een zijkoffer kunnen) en in de topkoffer evenmin daar dit te hoog boven het zwaartepunt is…
Ik sjouw ook nog een zwaar Abus schijfremslot mee van een kilo…
Nu voldoet die Abus met het BMW alarm wel aan de verzekeringseisen, maar wil ik graag een kettingslot meenemen om mijn RT aan een lantaarnpaal of hek te kunnen zekeren. Dubbelgestikt houdt beter zeg maar.
Maar hoe neem ik die mee?
Ik heb alternatieven als LiteLok (ipv ketting) en Roadlok (ipv Abus) overwogen, maar die zijn òf te makkelijk te kraken, òf te prijzig (met lage WAF zeg maar), òf beide.
Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost.
Mijn fiets komt alleen 's nachts met de vakanties noodgedwongen buiten het zicht en dan op slot te staan. Dan doe Ik hetzelfde als HansD, slot en ketting ieder in hun eigen koffer aan de voorwiel-zijde van de koffer, niet in het deksel maar in het vaste gedeelte.
De krachten die bij stevig remmen optreden zijn groter dan bij het optrekken, althans bij mijn rijstijl. Op die manier schuiven het slot en de ketting bij stevig remmen niet de halve koffer door en komen de verbindingen tussen deksel en vast gedeelte ook niet onnodig onder druk te staan.
Mijn kettingslot ligt al een aantal jaren in mijn rechter (“radio”) voorvak (heb dus geen radio). In het smaller diepste gedeelte van het voorvak ligt het slotdeel, daarna verdeel ik de ketting heen en weer, waardoor er volop ruimte is mijn remschijfslot, en een plankje met touw, handig voor de zijstandaard bij slechtere ondergrond. En voor de langere tochten nog een halve liter olie.
Elke keer als ik alle tupperware eraf haal, controleer ik op (haar)scheuren: geen enkel probleem (vooralsnog).
De staat ook in de garage altijd aan kettingslot en schijfremslot-met-alarm, net als mijn 3 eerdere RT’s sinds 2010…
Als ik zo lees lijkt mijn initiële idee, dus ketting en slot apart in de beide zijkoffers, het meest haalbare…
In de kuip is geen plek, want radio en ieniemini kastjes waar net mijn oude Xena diskslot in past en de handzender van mijn garagedeur… Zelfs de Abus 8077 past er niet in, laat staan een kettingslot.
In mijn topkoffer wil ik dat spul niet hebben, veel te hoog boven het zwaartepunt. Vroeger, in de 33ltr topkoffers van mijn en ging dat nog wel, met die “hangwangen” in dat type koffer, maar in de huidige 49ltr koffer moet ik er niet aan denken dat 4,5 kilo slot gaat schuiven in de bocht…
Ga toch maar eens nadenken over een RoadLok schijfremslot ipv die Abus, alarm heb ik tenslotte ook al op de RT zelf… Al verhoogt die RoadLok het onafgeveerd gewicht weer iets…
Ik heb ook gewoon de lange ketting met slot in de zij koffer , en een ABUS Granit Detecto 8077 Alarm Schijfremslot ART4 - Geel die heel goed bevalt
Het verschil met of zonder slot is nauwlijks merkbaar!
Ik moet ook zeggen dat, wanneer ik mijn kettingslot meeneem ik ook altijd wel een tas in de topkoffer heb zitten. Dan schuift het slot niet op en neer.
Als ik niet ergens overnacht, gaat het slot ook niet mee
Precies, ik neem die ketting ook alleen mee als ik ergens overnacht en de bRommeRT moet buiten slapen… En in die gevallen zitten mijn koffers toch wel vol met overnachtspul en andere levensbehoeften, dus die fixeren dan het ijzerwerk wel in de koffer.
Als je met 2 personen op 1 motor op vakantie gaat is iedere cm3 en gram heilig.
Ik heb een Rt uit 2017 en heb dan helemaal geen behoefte aan een paar kilo slot.
Tijdens de garantieperiode deed ik het nog wel eens in de topkoffer, maar zoals gezegd zo’n loodzwaar ding op die hoogte is niet fijn.
Ik neem het niet meer mee en gebruik alleen nog een schijfremslot.
Ik heb het voordeel dan nog dat er een alarm op zit. (voor wat het waard is).
@motoropa,
Welkom!!!
Het is gebruikelijk dat je je eerst even netjes voorstelt in het daarvoor bestemde topic: Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen.