Goeden dag allemaal. Graag zou ik gebruik willen maken van de uitgebreide kennis op dit forum.
Ik heb sinds kort een R1100RT. Mn aller eerste Beemer!
Voor mij is de benzine tank op een motor altijd te klein. Mn plan is om een aluminium tank lassen en die op het bijrijderzitje plaatsen. Die kan dan tegelijk als rugsteun dienen. Als ik tank dan tank ik die ook vol en als mn gewone tank half leeg is dan pomp ik met een elektrische pomp mn reserve tank daarin leeg. Waar kan ik die dan het beste op aansluiten? Komt er een slang van de benzine tank waar ik een t-splitsing tussen kan maken? Of moet ik een extra nippel aan de bestaande tank maken?
Alle advies is welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
In het verleden heb ik wel eens gehoord dat er mensen zijn die dat doen bij crossmotoren die het moeten stellen met een tankje van maar 5 à 6 liter en toch lange afstanden willen afleggen, maar de R1100RT heeft een tank van 25 liter, waarmee je zo’n 350km à 400km kunt rijden (afhankelijk van de rijstijl).
Vergeet niet dat de letter “T” in RT voor “Touring” staat en dat deze fietsen juist bedoeld zijn om lange afstanden af te leggen; ik heb in mijn avonturen nog niet meegemaakt dat ik brandstof tekort had (zolang je je meter en het oranje lampje maar in de gaten houdt natuurlijk).
Ik weet ook niet wat de wetgever van dit soort geknutsel vindt en of je (relatief) veel opschiet met die extra paar liters (aan hoeveel zit je te denken, 10 liter?), om nog maar te zwijgen over het extra gevaar (wil je echt tussen twee bommen inzitten?) en veranderend (klotsend) zwaartepunt.
Mijn mening hierover is , gebruik uw gezond verstand , als ge uw benzine tank aan 1 stuk hebt leeggereden is het hoog tijd om een stop in te lassen , bv om de benen even te strekken of even te bekomen , om de eventuele stress kwijt te kunnen van het alsmaar drukker verkeer en vermoeidheid hier door . stop ergens aan een benzine pomp en neem even pause , uw hersenen zullen u hiervoor dankbaar zijn , en ook de andere bestuurders in het verkeer , er gebeuren al genoeg ongelukken in het verkeer door vermoeidheid .
Goede dag allemaal. Bedankt voor de reacties. De reden dat ik een grotere tank wil is omdat het dichtstbijzijnde tankstation een eindje rijden is en ik snel last heb van range anxiety. Op mn vorige motor had ik een tank van aluminium gemaakt met een inhoud van 35 liter. Dat werkte prima. De fiets wordt sowieso helemaal verbouwd. Hij krijgt ook grote alu koffers en een trekhaak. Voor mij is mn motor het enige vervoersmiddel.
Blijft mn vraag waar ik die het beste op kan aansluiten. Ik kwam op youtube een filmpje tegen waarin verteld werd dat de benzine vanaf de benzine pomp eerst naar een drukregelaar gaat en het overschot weer terug de tank in gaat. Op die slang zou ik een T-splitsing kunnen maken.
Zou dat een oplossing zijn?
Ik begrijp de technische vraag, maar ga er niet over meedenken. Wie in Nederland / Europe range axiety heeft met n motor waarmee ik tussen de 400 - 450 km ver kom met n 22 liter benzine ( dan nog 3 liter reserve) die begrijp ik niet goed. Koop dan n GS adventure, die heeft 35 liter in zn tank. Al ooit n auto gezien die door de apk komt met n bijgeknutselde benzine tank op de achterbank? Bestaat niet, moet je op n motor ook niet willen.
Benzine pomp ver weg? Vanuit Zeeland rijd ik tot bij u zonder tanken, zo ver weg zal n pomp toch niet zijn?
T is maar mijn mening hoe ik erover denk, heb jaren gehad dat ik 50 K reed met de brommert, nooit stilgestaan door benzine gebrek.
Tom
Die communicerende vaten zijn juist goed voor de gewichtsverdeling van de benzine.
Geen klepje dus.
Dan kan je scherper door de bochten rijden door de evenwichtiger gewichten van de benzine.
Dan komt de brandstof er via de originele tankdop uit wanneer de extra tank hoger geplaatst wordt.
En je kan dan wel een terugslagklepje plaatsen , … maar dan komt de brandstof niet meer uit de extra tank.
Een kraantje om de standaard tank weer vanuit de extra tank te vullen kan een optie
Een zijspan met een 200L drum erin is misschien een idee.
Als je toch bezig bent, dan plaats je de 2e tank niet boven de oorspronkelijke.
TS is een handige harry, anders begin je sowieso niet aan zo’n project.
Ik was laatst bij de jubileum dagen van Arie Molenaar in Ijsselstein en de GS die naast mij geparkeerd was had ook een 10 litertank op de passagiers plek gemonteerd, de eigenaar kwam net aanlopen en ik vroeg hem naar de tank… Hij maakt lange reizen op de GS en komt regelmatig in gebieden waar benzinestations een beetje schaars zijn en die tank help hem toch om grotere afstanden te overbruggen zonder brandstof problemen.
De R1200GSA lc had al 260000 km gelopen en dat was duidelijk zichtbaar maar de eigenaar dacht er nog niet aan deze te vervangen…hij kon nog best ff mee.
Even ongeacht of een extra tank nodig is, mijn ervaring heb ik met één R1100RT en twee R1150RT’s en hoe je het wil maken, in bijgaande link het systeem dat te koop is voor een R1200GS, zonder pomp, alleen slangen en slim gebruik makend van de natuurkunde, kijk maar eens hoe ze het hier gedaan hebben. Met mijn R1200GS LC moet ik inderdaad vaker tanken dan op mijn RT’s , op vakantie heb ik een extra 1.5 liter tankje bij me maar nog nooit nodig gehad …
Wat een geweldig idee. Geen pomp of niets nodig. Geniaal.
Mn tankje is ondertussen klaar. Binnenkort wordt het aangesloten.
Bedankt voor het meedenken mensen.
Adriaan.
En dan graag foto’s, ook van de details, zo werkt het ook op een Forum: je krijgt tips en ideeën maar daar willen we graag iets van terug zien
[/quote]
Ja ik zou die foto’s ook wel willen zien, een update zou leuk zijn!
Ik heb een extra tank op de 1250GSA.
Als ik een RT gevonden heb maak ik daar ook een aansluiting op, is maar een klein klusje.
De tank is 11.5 liter omdat ik volgens de regels van de Iron Butt acc. 41.5 liter max mag meenemen met bepaalde ritten.
De tank is gemaakt met anti-slosh schotten voor stabiliteit
Ontluchting en een verdiepte uitloop.
Ik heb in de benzinepomp een gat geboord en daar een blukhead fitting geplaatst.
Daar kan de aansluiting op van de aux tank.
Ik had er tot vorige week een pomp tussen om de benzine over te pompen, dit duurde 8 minuten.
Nu heb ik hem gravity-fed geplaatst en de aux tank weggewerkt in een reistas.
Om nog meer stealth door het verkeer te rijden.
Hier zie je de oude opstelling met kraan en pomp in het zicht.
Soms sluiten ze hem ook aan op de ontluchting van de benzinedop.
Voor de 1100 weet ik niet of deze ongeveer hetzelfde is als de 12xx series maar dan zou je aux tank fungeren als beluchting van je beide tanks.
Hier zitten wat spelregels aan m.b.t. afsluiten c.q. voltanken en wegzetten van de motor.