Vreemd motorprobleem - (slaat af ipv stationair, etc.)

Goedendag,

toen ik gisteren mijn motor (BMW R 1200 RT, 2006, 135.000 km) wilde starten, bleek die niet stationair te draaien. Sloeg af, zodra ik het gas losliet.
Kon uiteindelijk toch rijden (eerste km met voldoende gas erop) en na enkele km bleek het probleem verholpen te zijn. Kon weer gewoon rijden op 1te en 2de versnelling stationair.
Zodra ik maar even ging stoppen (even plassen, bijv.) was het probleem er weer.

Vandaag was het probleem erger. Ook na hele A2 van Utrecht naar Amsterdam, sloeg de motor af, zodra ik het gas losliet.
Het verbruik van de benzine ligt ook veel hoger (7,5 L/100km) dan normaal (4,6 L/100km)
Ook de uitlaatgassen lijken harder te stinken dan normaal.
Wanneer ik richting 130 km/h ging, liet het motorblok weten dit niet te willen (ja, hoe leg ik dit goed uit?)
De twee cilinders en de afvoerpijpen van de uitlaatgassen waren bij thuiskomst ongeveer even heet, dus het lijkt er niet op dat één cilinder het niet doet.
Ik merk al een hele tijd (>een jaar) dat de motor de neiging heeft om stationair veel toeren te draaien (soms tot wel 2.000 tpm en soms ook gewoon 1.200 tpm). Maar of dát hier een relatie mee heeft?

Wat zou aan de hand zijn?
Gisteren met Joost-Motoren (BMW-garage) gebeld. Die heeft geen idee.

Ik hoop dat onder jullie iemand is die de gouden tip heeft…

Grote dank alvast (en ook alvast fantastische feestdagen met een motorfiets die het gewoon goed doet, zoals het hoort).

Ulrich

(edit: het zou het zelfde probleem kunnen zijn als hier: https://bmwrt.nl/t/vreemd-motorgedrag-afslaan/19720/1)

Altijd vervelend als je problemen hebt met de motor.

Eerst verhoogd stationair en later niet meer stationair?
Hoe lang is het geleden dat het brandstoffilter is vervangengen?
Hoe is de kleur van de bougies?
Toevallig niet een dopje van de vacuumaansluiting verloren (valse lucht)?

Voorlopig zoek ik het in de brandstof toevoer.
Hoewel het hogere brandstof verbruik dit tegen spreekt.

Wel eens geprobeerd om de accu los te koppelen zodat alles wordt gereset?

Uhm, rubber tussen injectie en cylinder lek, resulterende in valse lucht en zodra het zaakje warm is geworden wordt de kier weer kleiner?

Niet vergeten daarna de TPS opnieuw in te regelen door het contact aan te zetten (niet starten), je gashendel drie keer (geloof ik) volledig open en dicht te draaien en dan weer contact uit.

Het antwoord van ChatGPT (voor wat dat waard is):

_De symptomen die je beschrijft, wijzen op een probleem in het brandstofsysteem, de luchtinlaat, of mogelijk een defecte sensor. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en aandachtspunten:
Mogelijke oorzaken:
\

  1. Vervuilde stationairregelklep of gasklephuizen:
    Een vervuilde gasklep of stationairregelklep kan problemen veroorzaken bij stationair draaien.
    Dit kan ook het verhoogde brandstofverbruik verklaren.
    \
  2. Valse lucht (luchtlekkage):
    Luchtlekkage in de inlaat kan leiden tot onregelmatig stationair draaien en een hoger brandstofverbruik.
    Controleer de rubberen inlaatslangen en pakkingen.
    \
  3. Defecte sensoren (o.a. Luchtmassameter, Temperatuursensor of Lambdasensor):
    Een defecte lambdasensor kan een onjuiste brandstof-luchtverhouding veroorzaken, wat het hogere brandstofverbruik en de geur van onverbrande benzine verklaart.
    Een kapotte temperatuursensor kan ervoor zorgen dat de motor denkt dat hij nog koud is, wat een verrijkte mengsel-afstelling triggert.
    \
  4. Defect in het brandstofsysteem:
    Een slechte brandstofdrukregelaar of injectoren kunnen leiden tot overmatig brandstofverbruik en slechte prestaties.
    \
  5. Ontsteking:
    Hoewel je cilinders even warm zijn, kan een slechte bougie, bobine, of ontstekingskabel leiden tot een minder efficiënte verbranding.
    \
  6. Problemen met de steppermotor (bij elektronisch gestuurde stationairregeling):
    De BMW R1200RT gebruikt een steppermotor voor stationairregeling. Als deze haperingen vertoont, kan dit de fluctuaties in stationair toerental verklaren.
    \
  7. Uitlaatprobleem:
    Een verstopping in de katalysator of uitlaat kan leiden tot tegendruk, verlies van vermogen en een hoger brandstofverbruik.

    Wat kun je doen?
    \
  8. Diagnose met foutcodes:
    Laat een diagnose uitvoeren met een OBD-tool om foutcodes uit te lezen. Dit kan veel inzicht geven in sensoren of systemen die niet goed werken.
    \
  9. Visuele inspectie:
    Controleer op scheuren of lekkages in de inlaatslangen.
    Kijk naar vervuiling in de gasklephuizen.
    \
  10. Reiniging en onderhoud:
    Reinig de gasklephuizen en stationairregelklep.
    Controleer of de bougies nog in goede staat zijn (vervangen indien nodig).
    \
  11. Brandstoffilter en injectoren:
    Controleer en vervang het brandstoffilter als dit lang niet gedaan is.
    Reinig of test de injectoren.
    \
  12. Lambdasensor controleren:
    Als je ongebruikelijke uitlaatgassen ruikt, laat dan de werking van de lambdasensor testen.

    Hoge prioriteit:

    Door de verhoogde uitstoot en het verbruik lijkt het erop dat de motor te rijk loopt (te veel brandstof in verhouding tot lucht). Dit kan schade veroorzaken aan de katalysator en andere onderdelen van het uitlaatsysteem als het niet wordt opgelost.

    Als je zelf handig bent, kun je enkele van de bovenstaande stappen uitvoeren. Anders is een bezoek aan een specialist in BMW-motoren sterk aan te raden._

(Aldus het antwoord van ChatGPT)

Valse lucht is hier ook al genoemd. Even als brandstoffilter en bougies. De bougies heb ik laatst nog bekeken. Die zagen er toen goed uit.

Mijn RT1200 uit 2011, 26k km gelopen, liep op een moment onregelmatig, tot afslaan aan toe.
Bleek dat de onderste twee bobines versleten waren.
Na vervanging liep de motor weer prima.

Ook iets om eens te (laten) controleren.

Bij het losnemen van de accu wordt er niets gereset. TPS inleren bij een R1200 is niet van toepassing.

Begin bij de eerste stap bij problemen met een modern voertuig: uitlezen. Daarna pas je plan trekken.

Yes, give me data!!! zoals Edward zegt…

En verder: Voor zover van toepassing op de betreffende R11XX modellen: TPS opnieuw in te regelen door het contact aan te zetten (niet starten), je gashendel maar 1 keer volledig open en dicht te draaien en dan starten. 2 keer mag ook maar het niet gekker worden :smiley: , Dit dus bij accu los of zekering 5 ongeveer 30 seconden verwijderd, succes… _004

Zodra mijn BMW-motorgarage van vakantie terug is, ga ik de motor daar laten onderzoeken (en gelijk ook maar de remvloeistof laten vervangen).
Zodra ik meer weet van het probleem en de oplossing, zal ik het hier rapporteren.

Fijne dag toegewenst.

Dan is het mij niet duidelijk waarom je advies gaat vragen op een forum. Een aantal mensen nemen namelijk wel de moeite om met je mee te denken.

TS kan van tevoren ook niet weten of het niet gewoon een simpel iets is dat zelf op te lossen valt (zoals een door mij aangehaalde TPS reset, wat in dit geval niet relevant blijkt te zijn, ik ook weer wat geleerd).

Niets zo frustrerend als €50 onderzoekskosten te betalen voor iets dat je zelf thuis ook binnen 10 minuten op had kunnen lossen.

TS kan van tevoren ook niet weten of het niet gewoon een simpel iets is dat zelf op te lossen valt (zoals een door mij aangehaalde TPS reset, wat in dit geval niet relevant blijkt te zijn, ik ook weer wat geleerd).

Niets zo frustrerend als €50 onderzoekskosten te betalen voor iets dat je zelf thuis ook binnen 10 minuten op had kunnen lossen.

Inderdaad.
Toen mijn motor kuren ging vertonen, bleek dat de BMW-garage ook geen pasklare oplossing had (en twee weken op vakantie zou zijn). Ik heb tijdens de laatste rit alle symptomen genoteerd en hier gevraagd. Ook hier geen antwoord op mijn gestelde vraag. Dus dan toch maar na de vakantie een afspraak proberen te regelen.

Iedereen dank voor het meedenken.

Groetjes.

De motor is nu door de BMW-vakgarage nagekeken.
Het probleem waar ik over schreef, blijkt een kapotte TPS-schakelaar te zijn.
Dit veroorzaakte het afslaan bij stationair draaien, het grote brandstofverbruik en de zwarte rook die uit de uitlaat kwam.
De eerder waargenomen hoge toerental bij stationair lopen, is blijkbaar ook door dit defect veroorzaakt.

En ondertussen moet nog veel meer gebeuren aan mijn RT, dus dat wordt nu gefixed.
(€€€)

Een ieder dank voor het meedenken. En misschien heeft iemand iets aan deze thread.

Fijn weekeinde toegewenst.
-groet-
Ulrich Viridis

Oh, dat klinkt inderdaad zeer aannemelijk.
Fijn dat het gevonden is, alleen jammer altijd dat het zoveel moet kosten. :$

Ach, even doorbijten en je kunt straks weer lekker genieten van je brommeRT! _004