Ik ben Michael 32 jaar en ben 2m02 lang (lange benen)
Ik rijd op dit moment een BMW Gs uit 2005 de teller tikt bijna 90.000 kilometers aan, dus ben voorzichtig al een beetje aan het oriënteren voor iets anders.
Nu ben ik vandaag bij motorhuis Zwolle geweest, dit om te kijken naar een r1200rt, echter kon ik daar jammer genoeg mijn benen niet op kwijt.
Ik, kwam uit bij de GS adventure, wat mij verbaasde is dat de adventure toch een tikkie hoger en ruimer bleek te zitten dan mijn huidige Gs.
De vragen die ik hierbij alleen heb zijn:
Dit model was een 2009 model met 64.000 km op de teller, is dat veel voor een motor of ? De verkoper gaf aan dat je met onderhoudt makkelijk 200.000 km kan rijden. Zijn hier gevallen van bekend of is dit een verkoperspraatje ?
Er stond ook een adventure uit 2014 met watergekoeld blok, is dit per definitie beter of ?
Wat zijn jullie ervaringen en welke reeks bouwjaar zouden jullie aanraden ?
de adventure heeft een groter voorwiel en een hogere zitbank, dat verklaart de grotere werkruimte voor de bestuurder (en een fijne dikke tank, waar veel in gaat en die je benen droog houdt).
De watergekoelde loopt weer iets soepeler als de luchtgekoelde, daarbij een andere constructie van het blok, de versnellingsbak is nu geïntegreerd in het blok en geen aparte constructie meer. Of dat beter is durf ik niet te zeggen.
Wat betreft km-standen weet ik wel, dat er genoeg boxers ver over de 2 ton gereden worden, waarbij goed onderhoud natuurlijk essentieel is, maar dat zal je wel duidelijk geworden zijn bij het rondneuzen op het forum. Er zijn ook exemplaren te vinden met 3 en 4 ton op de klok…
Mijn aanrader zou zijn een adventure van na 2015 met alles erop en eraan, waarbij je kunt twijfelen over het BMW-alarm, dat nogal eens storingen veroorzaakt als de zaak op leeftijd is. QS en CC komen de verkoopprijs later beslist ten goede, en wat mij betreft heeft zeker de CC echt wel gebruiksmeerwaarde, de QS gebruik ik niet zoveel. ESA is fijn, zeker als je zowel met als zonder bijrijder rijdt, scheelt wat gesleutel elke keer.
Hetzelfde advies blijft wat elke keer weer langskomt, gaat heen en rijdt proef, dat is het enige wat je kan helpen bij het nemen van de juiste beslissing.
Ik zal er op mijn gemakje een naar kijken, nu ik weet dat er Bmw’s zijn die de 200.000 aantikken, kan ik nog even op mijn GS rijden en in de tussentijd zal ik nog wat extra wegzetten voor een mooie adventure in de toekomst.
Normaal gesproken staat een GS op gietwielen, dan heb je voor en achter 17 inch, een GSA staat normaal op spaakwielen, dan heb je voor 19 en achter 17 inch.
Mogelijk zijn er ook GSA’s geleverd met gietwielen en GS’en met spaakwielen, dat weet ik verder niet.
Ff goed op de banden kijken, dan weet je het altijd zeker.
Als ik zoek naar specs, dan vindt ik voor de GS een zithoogte van 850 mm, GSA 890 mm,
bij de veerweg GS 190/200 mm, GSA 210/220 mm
tankinhoud GS 20l, GSA 30l
de GSA is iets langer (door het grotere voorwiel)
volgetankt GS 244 kg, GSA 263 kg.
Dat zijn zo ongeveer de belangrijkste verschillen.
Ik heb overigens de spec s van 2017 gebruikt.
Gelukkig heeft de GS het zelfde blok en weegt 20 kg minder dus betere kW/Kg verhouding, zwaartepunt van de GS ligt lager en je kunt iets makkelijker met je voeten aan de grond.