De meeste bouten zijn door roest en zooi aangeslagen… Is er een middeltje om de bouten weer schoon te krijgen zonder ze te verwijderen en voorts met allerlei verschillende Newtonmeters aan te draaien? En ja, ben een verschrikkelijke poetsert… Al jaren getracht af te leren… Niet gelukt
Helaas roest verwijderen lukt wel maar het blijft snel terug komen. Bouten vervangen en regelmatig zuiver maken en poetsen houd de roest weg. Je kan alle bouten laten stralen en boutkoppen spuiten.
Er zijn speciale RVS reinigers die, mist met mate en gecontroleerd gebruikt en gelijk nagespoeld, heel goed geschikt zijn voor het reinigen van gegalvaniseerde bouten enzo.
Ik heb ooit een flesje reiniger gekregen van mijn buurman die in de metaalbusiness zit, maar daar staat geen merk op…
Zolang je maar niet iedere gegalvaniseerde bout vervangt door een rvs bout, er is een duidelijk verschil in sterkte en ander eigenschappen tussen stalen en rvs bouten, niet doen dus.
de rvs bouten niet gebruiken,zij kunnen heel snel griperen,en je krijcht ze er dan niet meer uit
komt dan bij dat je de binnendraad ook naar de kloten helpt
Menno,
Never nooit niet rvs bouten gaan gebruiken op de plaatsen waar gegalvaniseerde exemplaren zitten! Zie ook de zeer welgemeende adviezen van forumleden hierboven.
Bouten eruit draaien, borstelen met hand of Dremel en dan alleen de koppen in de zilververf zetten van Hammerite.
Aandraaien volgens in werkplaatshandboek opgegeven waarden.
Gebruik al vele jaren RVS boutjes voor alle kuipverbindingen tot volle tevredenheid. Gegalvaniseerde “dragende” bouten voor frame, motorophanging e.d, zou ik nooit door RVS vervangen.
Ga ook geen geha-bouten vervangen voor RVS. Erger me alleen dood aan de roest en de rommel.
Vanavond de bouten eens in cola laten weken en morgen er weer indraaien.
Fijne staalwol gebruiken en vervolgens de bouten behandelen met een potje blanke nagellak.
Heb ze bij mijn motor 2 jaar geleden zo behandelt en ze zijn nog als nieuw